luni, 30 septembrie 2024

CUM NE "COAFEAZA" POLITICIENII

 

Acum câteva zile scriam despre”nebunia” lui Ciolacu, cel care între două campanii electorale aducea vorba,  într-o emisiune a lui Ciutacu, colegul lui de șuetă pe marginea pensionarilor militari, nu despre pensiile nesimțite ale militarilor ci pur și simplu despre ”nesimțiții care urlă”,  cu trimitere la cei care cu două zile înainte bătuseră la poarta lui, fiind primiți de Stănescu. Spuneam atunci că nu îi înțeleg lipsa de”orientare”, că nu era nevoie de astfel de „declarații de dragoste„, mai ales că doar ce scosese legea prin care ridica pragul de impozitare de la 2000 la 3000 de lei pensionarilor de rând dar nu și militarilor, care ”NU AU CONTRIBUTIVITATE”. Mai spunea domnul Ciolacu în legea pe care tocmai o eliberase în Parlament și pentru care se bătea cu Ciucă,”că care”  să o ”inițieze”, că -vezi Doamne- nu e vorba de impozitare ci de CASS, dovedindu-și astfel crasa incompetență. După scandalul apărut prin toate paginile de socializare ale pensionarilor militari, unele și prin presa centrală, după reevaluarea riscurilor dar și după ”colindătorii” care îl pichetau, a decis, Ciolacu, poate tras de mânecă, poate împins, poate urecheat, că trebuie să aplice legea 244 și pensionarilor militari.

Aparent este o victorie a pensionarilor militari, poate prima în ultimii 10 ani, dar să nu ne bucurăm, prea tare. De ce spun asta ? Pentru că :

  1. Indiferent cui i-ar aparține ”inițiativa”, indiferent de motivul revenirii asupra legii 244/2024, măsura nu e luată de dragul pensionarilor, nici pentru a respecta un principiu de drept, ci din ”necesitate”, împinși de mersul evenimentelor și ca un act de ”milă”, mai mult forțat decât dorit de guvern sau clasa politică. Așadar, politicienii nu și-au schimbat nici politica nici atitudinea față de militari, ci doar au înghiți gălușca, dar vor avea grijă să își scoată pârleala după alegeri;
  2. Protestele și pichetările de la guvern sediile partidelor de la guvernare nu s-au declanșat pe tema acestui prag ci pe alte probleme, mult mai grave și mai de substanță, din care pe primul loc se află o altă discriminare, cea săvârșită prin ordonanța Bayraktar prin care se mărește solda de grad doar a activilor și rezerviștilor voluntari. Aici, în loc de trimiteri de la ministerul apărării la cancelaria guvernului, de la cancelaria guvernului la Minister, de la un partid la altul și până la urmă acasă, nu s-a obținut nimic, decât abureli.
  3. Aflu că ieri, doamna Pauliuc, șefa Comisiei pentru Apărare din Senat, a chemat la ea vre-o 11 lideri de asociații să le spună nu știu încă ce, nici ei nu au fost informați. Probabil îi va informa că li se mărește și lor pragul de impozitare, și vrea să fie prima care îi anunță oficial probabil asumându-și ”răspunderea” informându-i că PNL a insistat, dar nu le va spune nimic despre solda de grad, sau aburindu-i în continuare.
  4. Astăzi, pe repede-înainte, în ședința de Guvern va fi ”analizat” proiectul de OUG prin care se ridică pragul de impozitare și militarilor, dar deși nu este încadrat la ”discuții” pariez că va ieși aprobat, adică și analizat și discutat și aprobat, că așa-i în guvern. Voi reveni asupra acestui proiect.
  5. Îmi e teamă că liderii de asociații invitați vor decide suspendarea sau anularea protestelor,”mulțumiți” de ”înțelegerea” dovedită de guvern/politicieni și, convinși că lucrurile sunt pe un drum ”ascendant” să renunțe chiar la protestul din 25 Octombrie. Spun îmi e teamă nu pentru că la protestul respectiv s-ar produce un cutremur ceva ci pentru că din nou liderii ar da dovadă de lipsă de maturitate și slăbiciune, unii chiar de obediență în fața celor care le finanțează asociațiile.
  6. Să fiu sincer, mă întreb chiar dacă nu cumva asistăm la o mare manevră marca Solomon, care este un sforar de primă clasă, în sensul că în mod intenționat nu a fost aplicat de fapt au fost exceptați de la respectiva mărire a pragului militarii, pentru a se putea reveni apoi asupra măsurii și a se ”dovedi clemență” cerând apoi la schimb înțelegere în ceea ce privește creșterea soldei de grad, care ”este un efort mult prea mare pentru guvern”. Nu m-ar mira să fie așa, dacă avem în vedere că pentru 100 de lei unii ar ceda orice, pe principiul deja conscarat că ”lasă că uite, ne-a dat și nouă ceva, mai bine decât nimic”.
  7. Îmi mai e teamă nu doar de reacția liderilor de asociații chemați la discuții ci și de reacția”boborului”, care, așa cum spuneam, va da dovadă de înțelegere sau se va considera satisfăcut ca ”a obținut ceva” , ba chiar se va bate cu cărămida în pieptu-i de aramă pentru marea victorie obținută de fapt de o mână de oameni.  

Și acuma să încerc să lămuresc sau să supun  atenției câteva aspecte legate de acest subiect al pragului de impozitare.

După cum se știe, legea care a decis mărirea acestul prag, este 244/2024. Istoricul dar mai ales evoluția ei sunt demne de un film de aventuri.

  • Legea a fost inițiată de un grup de parlamentari, 3-4 din PSD, câțiva neafiliați și mai mulți de la PNL, fiind depusă la Senat cu nr. 597/13.09.2022.
  • În forma inițială, proiectul conținea un singur articol, care spunea:  „(1) Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei şi, după caz, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată potrivit prevederilor titlului V – Contribuţii sociale obligatorii.”
  • Textul a fost astfel aprobat de Senat în forma inițiatorilor, DECI CU UN SINGUR ARTICOL, pe data de 19.12.2022.
  • Pe 01.02.2023 a fost înregistrat  la Camera Deputaților unde a fost înregistrat cu nr.Plx 22/2023.
  • A avut termen de depunere a amendamentelor pe data de 13.03.2023 și de raport final pe 20.02.2023.
  • A trecut prin comisiile de politică economică, drepturile omului, Comisia Juridică, și cea de Egalitate de șanse, ca prin brânză, fără modificări și s-a oprit la Comisia domnului Solomon, același Solomon care a modificat Plx 199 la cererea MApN pe baza propunerilor acestui minister, fără a fi însușite amendamentele de vre-un parlamentar.
  • La Comisia pentru Muncă Proiectul a luat o pauză binemeritată până pe 03.09.2024, adică la doi ani după data depunerii inițiativei.
  • Și a venit luna septembrie 2024, când domnul Ciolacu a decis să dea o OUG prin care să mărească pragul de impozitare la 3000 de lei, așa cum era stipulat în proiectul inițiat de parlamentarii PNL acum 2 ani, pentru a mai câștiga ceva voturi.
  • Auzind asta, peneliștii și-au adus aminte de proiectul lor și au zis, pentru a-și trage spuza pe turta lor, că nu e nevoie de OUG nouă, există deja un proiect de lege aprobat de Senat care doarme prin Camera Deputaților, în pat cu domnul Solomon, să o supună aprobării plenului și gata legea.
  • Ciolacu nu avea cum să se opună, aveau dreptate peneliștii, care însă pot fi învinuiți că de doi ani nu și-au adus aminte de acest proiect, pentru că nu i-a interesat, dar acuma exista riscul ca pesediștii să câștige oarece voturi de pe urma unei legi initiate de ei.
  • Deci s-a decis ”la nivel coaliție” să se dea drumul la legea inițiată de PNL, adică PLX 244.
  • Ei aici intervine șarlatania. Dacă îi dădeau drumul la lege așa cum fusese votată în Senat și avizată de comisiile CD, PNL câștiga. Atunci o minte creață a venit cu idea modificării proiectului astfel încât să iasă scandal, iar PNL ul să se trezească cu oameni la poartă, așa că din Comisia pentru Muncă condusă de SOLOMON, legea a ieșit modificată cu două amendamente, unul care ținea de data întrării în funcțiune și alta care o făcea aplicabilă doar celor cu pensii calculate pe contributivitate, adică astfel:

”  Articolul I : Alineatul (1) al art. 100 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 100(1) Venitul impozabil lunar din pensii se stabilește prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.

Articolul II: Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la data de 1 octombrie 2024 și se aplică începând cu veniturile aferente lunii octombrie 2024.

Articolul III:: Începând cu veniturile din pensii aferente lunii octombrie 2024, plafonul lunar neimpozabil prevăzut la art. 101 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, este în sumă de 3.000 lei.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.”

  • Și uite așa, PSD a aruncat în cârca PNL lovitura dată militarilor. În raportul Comisiei pentru Muncă nu se specifică cine a propus amendamentul, căci în vechiul stil al domnului Solomon, este menționat că amendamentul a fost propus de membrii comisiei PSD și PNL fără a se menționa un nume.
  • Acuma, după ce a izbucnit scandalul, PSD ul prin șeful guvernului vine cu ”raparația” de rigoare și acordă aceleași drepturi și militarilor dar de fapt încercând să câștige și voturile militarilor, deși tot ei, prin domnul Solomon le amputaseră dreptul de a beneficia de mărirea pragului, ca toți pensionarii, cum fusese stipulat în proiectul original. DIABOLIC LUCRAT. Așa se face politică și se cumpără voturi în România.

Foarte interesantă este și nota de fundamentare a  OUG de reparare aflată pe masa guvernului astăzi,  căci domnul Ciolacu spune iarăși prostii. Iată ce scrie în nota de fundamentare: ” Pensiile militare de stat reprezintă o situație particulară. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2016, sistemul de pensii militare de stat nu mai face parte din sistemul public de pensii, fiind reglementat ca sistem independent prin Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, acestea fiind suportate integral de la bugetul de stat, prin bugetele caselor sectoriale de pensii. În acest sens, militarilor, polițiștilor și polițiștilor de penitenciare în activitate li se reține din solda/salariul lunar brut o contribuție individuală la bugetul de stat, a cărei cotă este egală cu cota de contribuţie de asigurări sociale prevăzută la art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, și care se virează la bugetul de stat.Acest context legislativ face dificilă determinarea componentei contributive a pensiilor militare, fapt ce defavorizează beneficiarii acestor drepturi de pensie față de alte categorii de pensionari, cu precădere față de beneficarii de pensii de serviciu, în sensul în care pentru pensiile militare se aplică cotele progresive de impozitare prevăzute de legislația fiscală pentru componenta necontributivă, deși aceste pensii au o componentă contributivă, dar care nu poate fi determinată.”

 

Domnul Ciolacu admite pe de o parte că militarii contribuie la fondul de pensii, doar că această contribuție se varsă direct la Bugetul de stat acolo de unde se iau bani pentru suplimentarea fondului de pensii publice, cu exact ACELAȘI PROCENT CA ȘI CEI CARE CONTRIBUIE LA FONDUL PUBLIC DE PENSII dar pe de altă parte spune că această contribuție nu poate fi calculată.  Păi cine îl oprește, de vreme ce are venitul, are procentul reținut, calculul e simplu. Pe de altă parte domnul Ciolacu se face că nu știe că toți militarii pensionați până în septembrie 2017 AU DEJA CALCULATĂ CONTRIBUTIVITATEA PRIN LEGEA 263.

      De aici se poate concluziona că de fapt nu se dorește, nu că nu se poate calcula suma de contributivitate pentru a se aplica sistemul aplicat magistraților, așa cum propusesem încă de acum 2 ani domnului Ciucă, dar a refuzat.

Așadar, domnii politicieni joacă ping-pong cu pensiile, drepturile și soarta pensionarilor militari, făcând tot felul de aranjamente, inginerii și sforării ca să le iasă lor procentul la vot, sau ca să își faulteze contracandidații.

Având în vedere modul în care a fost modificat proiectul depus acum 2 ani și forma finală modificată în Comisia pentru Muncă a Camerei deputaților, LEGEA 244/2024 ESTE ATACABILĂ LA CCR pentru nerespectarea principiului bicameralismului.

Si pentru ca circul să fie complet, pentru a demonstra că ceea ce am spus eu este real și că de fapt cele două partide se bat care să cțștige mai multe voturi pe spinarea drepturilor militarilor, uite că ședința de guvern de astăzi este amânată, pentru că în graba lor de a se împăuna cu proiectul de acordare a creșterii pragului și pentru militari, un ministru PSD și unul PNL au venit fiecare cu proiectul lui, respectiv ministrul muncii de la PSD și ministrul finanțelor de la PNL, așa că Ciolacu s-a trezit cu două proiecte cu același conținut. Culmea este că cel care poate decide este ministrul finanțelor, care are drept de aviz pe proiectul ministrului muncii și îi poate da aviz negativ. S-au întâlnit caprele pe pod, țapul Ciolacu trebuie să le împace. Care va trece podul ?

 

https://www.cdep.ro/proiecte/2023/000/20/2/se984.pdf

https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=20251

https://www.cdep.ro/comisii/munca/pdf/2024/rp022_23.pdf

https://in-cuiul-catarii.info/2024/09/11/cum-ne-coafeaza-politicienii-21176 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.