luni, 19 septembrie 2011

DE CE


Întrebarea cu cel mai ridicat nivel de dificultate a tuturor timpurilor este DE CE .

        Eram copil, făceam prostii, aflau părinţii şi înainte de a primi pedepsa cuvenită eram întrebat invariabil de ce am făcut ceea ce am făcut. Ce să raspund ? Nu am vrut să ascult de ei? Mi se părea mai grav decât fapta în sine. Ce puteam răspunde la intrebrea asta ?Nu răspundeam. Luam o notă proastă la şcoală. Părinţii mă întrebau de ce nu am învăţat. Ce să le răspund, ca am preferat să ies la un fotbal în loc să învăţ?Asta ar fi însemnat consemnarea în casă cu interdicţii anexe pe termen nedefinit, până mă asculta profesorul a doua oară şi îmi îndreptam nota. Nu puteam răspunde la întrebare.

                 Eram elev în Şcoala militară. Se mai întâmpla să întârzii la o adunare , sau să nu fii tuns regulamentar, sau să nu ai bocancii lustruiţi sau ţinuta călcată cum voia şeful, erai întrebat de ce ? Aici déjà intram în capitolul întrebări retorice, pentru că orice ai fi răspuns nu era sufficient deci ce rost să
răspunzi. Întrebare fără răspuns. Deja a rămas celebră justificarea unul coleg care întârziase la un apel, pentru ca îl reţinuseră oarece probleme fiziologice. Gradatul făcuse lista cu absenţii şi urma să o dea la comandantul de pluton a doua zi. Colegul, după ce i s-a spus că a fost trecut pe lista absenţilor nemotivaţi, fuge după el şi îi spune:” tovarăşe gradul, vă rog să mă ştergeţi, eu am fost la wc.” Culmea culmilor, o replică nevinovată, o justificare a unei greşeli neintenţionate în loc să îl salveze l-a băgat şi mai mult în .. budă pe sector.
   Mai tîrziu, ca ofiţer, această întrebare a devenit şi mai periculoasă. Cu cît creştea pozitia şi  responsbilitatea, cu atât întrebarea era mai grea, răspunsul mai dificil, consecinţele mai grave. Nu mai riscai o restricţie la fotbal, nici o oprire din învoire, ci mult mai mult, în funţie de gravitatea faptei. Cu cît era fapta mai grea, cu atât întrebarea mai copleşitoare. Mergeam la tragere. Deşi făcusem instrucţie ca la carte, toate condiţiile fuseseră îndeplinite, miltarii instruiţi, armele reglate, se mai întâmplau incidente de tragere, se mai luat calificative necorespunzatoare, sau nu aveai FB pe linie. Venea comandantul de unitate şi te întreba de ce . Ce puteai să răspunzi? Luai poziţia ghiocel, sau ridicai din umeri sau priveai în faţa undeva “somewhere over the rainbow “inghiţind un răspuns legat în mod cert de mama cuiva.

Venea inspectia eşalonului, sau a ministrului, sau un control de fond, spaima unităţilor. Doamne fereşte să fi venit Cherciu, sau “băieţii”, sau cineva de la ziarul armăsii cu vre-o pricină cu tematică impusă. Se luau toate măsurile se vopsea, se spăla se tencuia, se văruia, cearceafuri întinse, arme curăţate, demonstrative, antrenamente, caiete de program, tabele , tabelaşe, culori,tente, ce să mai spun . Şi unghiile se
verificau. Nu costau şi nu te omorau controalele, cât pregătirea lor. Şi venea comisia intrai la verificare şi îţi găsea un ciorap ascuns sub salteaua unui soldat. Ce mai conta ca rezultatele la instrucţie erau FB ce mai conta că nu mai dădusei pe acasă decât după ce se culcaseră copii şi nevasta, că tot anul fusese plin de rezultate bune ? De ce tovarăşe gradu, era ciorapul acela acolo ?Apoi, după control, venea şi momentul să pun şi eu aceeaşi întrebare dificilă şefilor, ceva mai târziu şi să îi văd şi eu în aceeaşi situaţie penibilă, neştiind ce să răspundă. Era momentul meu de satisfacţie, răzbunarea pe care o aşteptam pentru că le puneam întrebarea şi nu puteau nici ei să răspundă: „De ce Tovarăşe gradul .. ? De ce nu am luat primă, , de ce nu mi s-a aprobat dosarul pentru Academie, de ce nu am fost trimis la curs, de ce sunt trimis la munci … etc” . Acuma vedeau şi ei, ce greu se răspunde la această întrebare. Bineînţeles cunoşteam răspunsul şi eu şi ei, dar …pay day.

       Bineînţeles că în toate cazurile toate aceste DE CE uri îşi aveau răspuns , uneori răspunsul era ceasul rău, pisica neagră, scara fără trepte, sau era un răspuns care nu convenea celui întrebat sau celui care întreba şi de aceea se prefera tăcerea .
Răspunsul  îl cunoşteau şi cei ce întrebau,   cei care  puneau  întrebarea ,  dar voiau  de fapt confirmarea, sau pur şi simplu să îl pună pe celălalt într-o pozitie incomodă , sau o făceau  din “sadism”, sadismul specific nouă, din dorinţa de a vedea cum moare capra vecinului, sau vaca.
Deschid paranteză:
Se spune că undeva la munte, Ion şi Ghio , vecini, cu casele unul pe un deal şi unul pe un deal. Lui Ghio i se îmbolnîveşte vaca şi ştiind că şi Ion a avut aceeaşi problemă cu vaca lui cu două zile înainte, îl întreabă:” Măi Ioane măi … Aiha, răspunde Ion . – Mai ce ai dat la vacă, când ţo fo bolândă ? – Terepentină, răspunde Ion. – No bine măi! Mulţam ! După două zile, Ion întreabă pe Ghio. –Mai Ghio măi! –Aiha , răspunde acestea. –Ai dat măi terepentină la vaca ? –Am dat măi, răspunde Ghio. –Ei şî? O perit, răspunde Ghio cu năduf.. - Ş’a me ! zice Ion mai mult pentru sine , convins acuma că nu trebuia să dea terepentină la vacă ! “


Scuzaţi poza, n-am găsit altă.. capră era vecinul plecat cu ea la raze

Inchid paranteza.
            Acuma, nu pot să nu mă întreb dacă nu cumva acest sadism este cel care îi face pe unii oameni să tot întrebe de ce sprijină Băsescu proiectul (Canadian)Roşia Montana şi de ce a fost în America. Domnule, duduie presa, media, televiziunile de întrebarea asta , unii se fac că dau răspunsul, alţii se fac că nu îl ştiu, iar răspunsul este cît vaca lui Ghio, dar când era vie, nu acuma când e oale şi ulcele. Dar, din tradiţionalism probabil, ca să nu se piardă obiceiul, analişti ziarişti, moderatori, oameni politici, adversari politici, toţi, dar toţi sar cu această întrebare deşi ştiu răspunsul, numai şi numai pentru a-l pune pe tovarăşul preşedintre în poziţia aceea de care spuneam, ghiocel, sau a calului care bea apă, sau privind în zare somewhere over the rainbowul care a răsărit cândva, când a venit un alt preşedinte pe la noi. Domnule câtă răutate poate fi în ţara asta , este incredibil. Nimeni, dar nimeni nu caută să lucreze şi să trăiască intr-o atmosferă destinsă, de înţelegere şi armonie.Dar ştiu eu pe cineva care mai ştie câte ceva şi totuşi speră . Am să o las să incheie acest articol.

Dedicaţie pentru Naşu.. se ştie.. !

19 comentarii:

  1. Interesant ceea ce ai scris. Cred ca noi oamenii avem o bucurie idioata , aceea de a crede ca suntem superiori unii altora si uitam etapele prin care am trecut. Mai exista si placerea aceea sadica, diabolica de a ne bate joc de cel mai mic in functie decat noi. Mai este si pregatirea precara a unor sefi care pentru a ascunde slabiciunile se folosesc de mizerii. Niciodata nu am inteles , DE CE ?

    RăspundețiȘtergere
  2. @Marin ,de la Nicu
    Marine, m-ai facut o clipa, SA TEVAD PE PLATOU INTREBANDU-TE (cu fata spre Mitroiescu)..SI TOTUSI ..DE CE?HIm!Marine asa cum ii stim pe toti cei care ne-au facut sa ne intrebam , de ce, acelasi lucru ti l-ar fii spus si Mitro: OARE EXISTA ALT RASPUNS DECAT ,DE CE/? Marine, cu rosia Montana ,laso mai domol. Eu traiesc la vreo 60 de km mai la vale de OBIECTIV. DAC DOAMNE FERESTE SE INTAMPLA CEVA(SI NOI STIM CUM SE LUCREAZA SI CU CE SE LUCREAZA)SIGUR URMASII MEI NU STIU CE APA VOR MAI BEA. BASELU FACE LOBY PE FATA. INTERESUL E...BANII. In tinerete multi din colegii nostrii au lucrat in "economia nationala" in aceste obiective. Circula mult adevar pe internet legat de "IMPORATANTA ZONEI" RESURSELE SUNT INIMAGINABILE. Motii au ,insa, un alt of: EI STIU CA VOR FII DIN NOU "TRADUSI' SI IN ACELASI TIMP SI "EXPUSI" SA NU CREADA NIMENI CA MOTII NU SUNT CEI MAI BINE INFORMATI . PROBLEMA E CA NIMENI NU-I ASCULTA SI NU AU INTERES SA-I ASCULTE. Ei stiu ca daca incepe tevatura, SIGUR VOR RAMANE SI FU..TI SI CU BANII LUATI . MAI MULTE ,CU ALTA OCAZIE SI MIJLOACE. Subscriu ,ca e necesar sa ne punem in fiecare clipa aceasta intrebare:DE CE? PROBLEMA E CA ATUNCI INCEPE GREUL ,PENTRU CA TREBUIE (DIN PACATE0 SA NE DAM TOT NOI RASPUSURILE. LA BUNA VEDERE ,MARINE!(cu politichia romaneasca ,pe care vad ca o iei la "rost" cat mai des, NU TREBUIE SA NE FACEM ILUZII.)

    RăspundețiȘtergere
  3. Nicu
    Vere , nu stiu de unde ai inteles tu ca as fi un sustinator al proiectului lui Basescu. Dimpotriva. Deci, suntem si aici in aceeasi barca. In ceea ce priveste politichia, ce sa facem vere, ca pustii astia din USL fac numai greseli un pe banda rulanta . Se cearta cu PC-ul pentru betivul de Oprescu, care oricum nu va castiga alegerile la primaria capitalei . Nu are nici o sansa . Din 3 candidati va fi ultimul Ponta si cu Antonescu ce fac , nu vad ? Ei stau numai cu nasul pe sus, nu vad ce vede toata lumea ?Apropo, oare presedintele tau de filiala , va vota excluderea mea din sindicat asa cum propune Dogaru ?

    RăspundețiȘtergere
  4. DE CE??
    citez din neacsu:
    "ca să nu se piardă obiceiul, analişti ziarişti, moderatori,"
    risc un raspuns:
    "analişti ziarişti, moderatori,"...de-aia ca sunt angajati pe stat de plata cu fisa postului cf.politicii lu'ala sau lu'ala
    "Ca sa mananca si gura la copiii lor o paine."
    Pana aici e BINE dar cu ce PRET???
    Cu pretul manipularii a zeci si sute de mii de oameni,doar pentru propria bunastare??
    As vrea sa vad un ziarist,UNUL SINGUR ,care poate spune ce gandeste si ce crede nu doar ce ii comanda SEFUL,contra cost
    Poate CTP?? doar atat?? sau nici macar el?

    RăspundețiȘtergere
  5. Don Corleone,
    Cine te opreste sa vezi ? Iti recomand unul..http://www.ziuaveche.ro/opinie/combinari-de-p-luate-cate-m-flori-populare-51458.html. Asta mi se pare ca scrie ce gandeste, nu articole la comanda, nu da socoteala nici unui patron, nu primeste bani sa scrie sau pentru ca scrie . Si nu e singur. La ziua veche nu se scrie la ordin .

    RăspundețiȘtergere
  6. Nicule,
    Probabil te-a derutat ultima parte a articolului, si nu ai surprins ironia.Imi cer scuze..
    Florin
    Multumesc, tine aproape..

    RăspundețiȘtergere
  7. @ Marin de la Nicu
    Vere, NU AM TRAS NICI O CONCLUZIE LEGATA DE ROSIA MONTANA. Sunt sigur ca inca ma simti ROMANRSTE. Proiectul e DEZASTRUOS. EL POATE DEVENI RENTABIL PENTRU ROMANI NUMAI INTR-O SINGURA IPOSTAZA;DACA TOTI POLITICIENII AR BATE PALMA, AR TERMINA CU ORGOLIILE,AR SCOATE CARTILE PE MASA SI....SA PUNA IN PRACTICA SCOATEREA BOGATIILOR SI VALORIFICAREA LOR PENTRU ROMANI. (IAR AM VISAT FRUMOS ,NU?)Legat de votul presedintelui de filiala, VREAU SA-TI SPUN CA INCA NU AM PICAT TOTI IN CAP IAR CAMARADUL NOSTRU E UN TIP CEREBRAL CARE NU SE ARUNCA CU C..UL IN P...LA CA UNII. Apropo..ti-a trimis Oprea epistola? Mie nu.eu am fost recalcitrant si a spus ca la mine nu a mai ajuns hartia de scris. mare paguba.

    RăspundețiȘtergere
  8. Da, de ce muica vrei sa desfiintezi SCMD-ul? Ce vrei sa castigi cu asta? Spune-ne si noua, daca te sustinem, primim barem o punga cu malai si una cu zahar? Cum de la cine? De la PDL si Base...

    Turmentatul

    RăspundețiȘtergere
  9. Nicule,
    Ma bucur ca nu m-ai inteles gresit. Asa mi s-a parut, ca m-ai certat. Porobabil; eu am inteles gresit. Varsta.. Nici la mine nu a venit nimic, se pare ca fac parte din cei privilegiati, care nu primesc nici hartii, si in mod cert , nici mariri de pensie. Se stie de ce... Dupa cum spun cei "informati" cica as fi portocaliu, sau Oprist. Vezi ce inseamna sa fii vandut ? Ai parte de tratament preferential. Sanataosi sa fim .
    Turmentatul
    Sunt trei aspecte aici.
    1. Cine ti-a spus ca vreau eu sa desfiintez SCMD ? Daca as fi vrut asta, iti spun sincer, era deja desfiintat. Fara nici un efort. Dar daca pentru dumneata cel care semnaleaza niste nereguli in sistem si cere si da solutii pentru remedierea acestora, inseamna ca vrea sa il distruga atunci, poate sa ai dreptate. Daca pui semnul egalitatii intre critica si distrugere, ca pe vremea stii dumneata cui, nu am ce face , oricat ti-as explica.
    2. Cine sunt eu sa distrug SCMD ? SCMD este un sindicat solid, cineva spunea ca este portdapelul miscarii siciale in Romania, o organizatie de care se teme si Basescu, dar careioa nu au ce sa ii faca pentru ca este organizata si condusa profesional. Crezi dumneata ca ceea ce nu poate sa faca conducerea tarii, pot face eu ? Inseamna ca cineva minte.
    3. S-a spus de atatea ori ca toate lucrurile sunt ok, ca tot ce spun unii "latrai" sunt incercari ce nu vor reusi, pentru ca nimic nu este adevarat,ca juristii si conducerea SCMD vegheaza ca toate luririle sa fie ok si suntem acoperiti, incat nu stiu de ce te temi. Nu ai incredere in cele aformate de domnul Dogaru ? Ce e cu atitudinea asta defetista, lipsa de incredere in fortele proprii ? Te lasi influentat de niste neica nimeni care vorbesc prostii ? Asta nu face bine la moralui dinsicalistului. Ar trebui sa se organizeze niste cursuri de reciclare ceva , ca sta lumea cam nasol cu moralul.
    In concluzie te rog sa imi raspunzi la o intrebare:
    Daca sindicatul, conducerea sa, are dreptul sa critice sistemul, sa critice conducerea statului, sa spuna ca tara este condusa prost, si nimeni nu ii baga in puscarie, nu da afara din tara , nu ii declara dusmani nationali,nu sunt declarati vanduti nu stiu cui nu li se sau ni se reproseaza ca vrem sa distrugem Romania, de ce eu, care critic conducerea SCMD , sunt invinuit ca vreau sa distrug SCMD, ca sunt dusmanul SCMD, ca sunt vandut ca, ca vreau raul sindicatului si sindicalistilor ? Nu ti se pare ca se judeca cu doua unitati de masura diferite ?

    RăspundețiȘtergere
  10. Marine, iti adresez o intrebare cat se poate de serioasa. DE CE nu lasi tu SCMD-ul in plata Domnului? Urmaresc de mult timp "dezbaterile" despre starea de lucruri din acest sindicat, inclin sa-ti dau, (si chiar iti dau) dreptate, dar nu pricep ce te mai leaga de o organizatie despre care spun unii ca se afla in disolutie?
    Chiar asa, CE...?

    RăspundețiȘtergere
  11. Victore,
    Pot sa iti raspuns putin .. parsiv ?
    Ce te mai leaga de aceasta tara , care este in descompunere morala , economica si politica ?De ce nu il lasi pe Basescu sa faca ce vrea din ea si sa pleci tu in tarile calde ? Basescu te-a invitat, as cum m-a invitat si pe mine Dogaru si dogarienii, sa ies din sindicat. Daca ai raspuns la intrebarea mea , ai si raspunsul la intrebarea ta .

    RăspundețiȘtergere
  12. Tara, e NUMAI UNA Marine! Si nu e nici a lui Basescu, nici a lui Dragnea, Dogaru sau Iliescu.
    In tara ne-am nascut, in sindicat intram de buna voie. Problema optiunii pentru unul dintre sindicate este, in opinia mea, ca cea de la alegerea unei masini. N-ai carnet, ce sa faci cu ea? Ai carnet si bani, o alegi pe cea care crezi ca te reprezinta cel mai bine. Daca ai ales-o si vezi ca-i "moare" motorul foarte des, iei alta. Simpla filozofie!

    RăspundețiȘtergere
  13. Bravo Ica,Neacsu nu pleaca de buna voie din sindicat pentru ca asteapta ceva.Asa cum cainele nu pleaca de la usa macelariei ...asa si Neacsu.Obiectivul sau e clar ori duce sindicatul acolo unde a primit ordin ,ori il distruge.De ce a plecat din conducerea filialei..ca sa poata lovi in organiyatie. A critica nu inseamna a DENIGRA ,iar criticile se spun in sindicat si nu pe la colturi.DRAGOSTE CU SILA NU SE POATE:Adio si vant din pupa.

    RăspundețiȘtergere
  14. Victore,
    Da-mi voie sa te contrazic. Tari sunt mai multe. Numai ca una te reprezinta. Cea in care te-ai nascut. Asa si sindicatuil. Nu ma pot inscrie in orice sindicat pentru ca nu-i apartin asa cum nici tu nu apartii Bulgariei, apartii Romaniei pentru ca ai ceva comun cu tara asta. O poti schimba , daca consideri ca nu te mai reprezinta pe tine , sau visele tale. Sunt atatea cazuri.. Brancusi, Coanda, Eliade... Poti cere orice cetatenie vrei, problema este daca ti se accepta.
    In ceea ce priveste sindicatul, nu e la fel Nu ma pot inscrie in sindicatul soferilor -pentru ca tot ai pomenit de masina -pentru ca nu as fi primit. Meseria mea nu a fost de sofer, ci de militar, iar acesta este singurul sindicat al militarilor. Intelegi cum vine treaba ? Poate gandind un pic mai mult imi vei da dreptate. Acuma sper sa nu contesti si dreptul meu de a dori ca sindicatul acesta din care fac parte sa mearga pe un drum drept sau macar dreptul la opinie. Am oarecare pretentii de la dumneata. Iar de iesit din el, atata vreme cat nu incalc statutul si nu doersc, nu voi iesi, oricate ”sfaturi ” voi primi, pentru ca vreau ca acest sindicat sa isi joace rolul sau de sindicat al militarilor, nu al unuia sau altuia. Pana la ora aceasta , inca nu mi-a dovedit nimeni ca eu am gresit. Poti dovedi dumneata ? Astept argumente. Eu le-am expus pe ale mele si mai am.In ceea ce priveste comentariul anonimului nici nu merita bagat in seama, dar daca te multumeste pe tine , dati-va mana !

    RăspundețiȘtergere
  15. Salut Marine! Eu nu ti-am dat niciun sfat. Am pus doar niste intrebari relative la tema.Ceea ce am scris mai sus, sunt ganduri referitoare la modul cum as fi actionat eu, intr-o atare situatie.
    N-am zis ca si tu ar trebui sa faci la fel.
    Cand m-am referit la carnetul de sofer am vrut sa sugerez un act doveditor al calitatii de militar. Se pare ca trebuia sa pun niste ghilimele pe acolo. Dupa cate stiam eu, mai exista cel putin un sindicat al militarilor. Prin numele lui Dragnea si Iliescu, tocmai asta voiam sa spun. Dar daca numai acesta este, SCMD-ul, discutiile anterioare nu-si mai au logica.
    Si daca recitesti primul comentariu, vei observa ca iti dau dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  16. Victore,
    ANCMRR nu este sindicat, este Asociatie,non guvernamentala, sau non profit, cum vrei sa ii spui. Are alta denumire, se conduce dupa alte legi. Ca ANCMRR -ul lui Iliescu, sunt inca vre-o 30 de asociatii. Sindicat este numai SCMD.

    RăspundețiȘtergere
  17. Uite, de asta e bine sa pui intrebari. Daca stiam ca nu-i totuna, (recunosc ca sunt "pe langa") nu mai comentam in legatura cu alte optiuni.
    Asa ca, succes!

    RăspundețiȘtergere
  18. Multumesc !Si chiar daca mai era inca unul, tot nu plecam .PENTRU CA NU MI SE PARE NORMAL SA PLECE CEL CARE ARE DREPTATE SI ESTE CORECT, CI CEL CARE GRESESTE DACA NU ESTE IN STARE SA REPARE GRESELILE.

    RăspundețiȘtergere

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.