vineri, 4 octombrie 2024

S-ASTRIGAT BINGO (II)

 

Daca pădurea n-ar da coada securii, pădurea n-ar putea fi tăiată!

Inflaţie de acţiuni politice în repararea nedreptăţilor din pensiile militare. Bietul destinatar e năucit, 7 ani a bântuit prin instanţe şi pe la diverse trepte ale administraţiei centrale, la Parlament, la Avocatul Poporului, la ministere, ba chiar şi la statuia lui Cuza, căutînd în van dreptatea iar acum se trezeşte că se înghesuie politicienii să vină cu dreptatea la el . Parcă a prins curaj şi vrea şi mai mult,  şi solde compensatorii, şi pensia suplimentară, ba chiar şi puncte de stabilitate,etc. Dacă se dă, de ce să nu îşi încerce norocul ?  Ce nu ştie el, sau nu vrea să accepte, e că pensionarul militar e captiv într-un spectacol de iluzionism. Cel mai proaspăt truc inventat e iniţiativa înregistrată la Senat cu nr. B447/2024. Rafinament, realism la vedere, cum să suspectezi că e doar o scamatorie cînd designerul politic vine cu exact aceleaşi prevederi de reglementare care au existat anterior şi au fost bune? (Bine, exigenţii ar putea spune că slăbiciunile descoperite în aplicare la  actualizarea din 2017 ar fi repetabile şi în cazul revenirii dorite, dar asta esta e deja răutate). Are vreun rost să ne întrebăm de ce proiect nou şi nu se continuă demersul cu amendamentul Leoreanu la ordonanţa Bayraktar– eventual cu adăugarea la actualizarea soldei de grad şi a actualizării soldei de funcţie, mai ales că e la o treaptă de adoptare, sau de ce nu participă efectiv ministerele cu responsabilităţi în zona pensiilor militare la niciunul din proiecte – responsabilii nu se (mai) opun, dar nici nu pun umărul la desluşirea efectelor acestor demersuri ? Dacă totul e bine şi frumos de ce să ne mai stresăm ? Mai ales că suntem şi admonestaţi dinspre ceva deţinători de titluri pe la asociaţii de rezervişti că ţinem partea duşmanului  ŞI CĂ NU AR TREBUI SĂ COMENTĂM NEGATIV CALITĂŢILE UNEI  ASEMENEA OFERTE, că o dată în viaţă vine norocul peste pensionarii militari şi calul de dar nu se caută la dinţi.

Manelizarea interpretativă a legii pensiilor militare

Peste tot online găseşti o  grămadă de specialişti în aplicarea L223/2015. În general specialişti în tastat idei trăznite pe care să le aprobe un grup restrâns de aplaudaci. Sau tot felul de „influenceri” atotştiutori în nimic şi în toate (doar un exemplu din sute „NOI rezerviștii militari NU trebuie să „spunem” cum să se facă, NOI rezerviștii militari îi „somăm” să o facă “ – adică dormi liniştit pensionarule militar, că lupii au grijă de tine).  Cu ei nu am nimic de împărţit, nu sunt în concurs, scopul scrierilor mele nefiind competiţia, ci desluşirea aspectelor destul de încâlcite ale unor prevederi legale (voit scrise aşa pentru a favoriza executantul şi a bulversa beneficiarul). Din păcate, interpretările eronate generate cu nonşalanţă de unii produc aşteptări nepotrivite şi dezamăgiri nemeritate care ar fi evitabile dacă în asemenea momente de răscruce pentru pensiile militare am asista la o mai mare atenţie la fake-urile servite drept adevăruri şi mai ales dacă pensionarii militari ar fi mai atenţi la ce se ascunde în spatele fiecărei informaţii servite.

Pe de altă parte, atunci când e vorba de reprezentanţii oficiali ai pensionarilor militari, cei care au la îndemână accesul la factorul politic decizional şi care au fost investiţi cu încrederea membrilor asociaţiilor pe care le conduc să lupte pentru binele celor în rezervă/retragere, nu pot accepta nepriceperea juridică şi aplicativă când vorbim de legea pensiilor militare. Nu te poţi prezenta la luptă fără arme, nu poţi participa la iniţierea unor politici şi reglementări privitoare la pensiile militare fără să poţi pricepe propria decizie de pensie şi fără să fii în măsură să explici pe înţelesul tuturor ce reglementări propui şi cum se vor aplica, argumentând juridic. Poate că liderul nu trebuie să fie superexpert, poate că alţi membrii pot asigura o mai bună expertiză pe domeniu, cu toate astea, abecedarul legii pensiilor militare trebuie să-l viseze orice conducător. Or, constat cu tristeţe că multele nemulţumiri pornite încă de la recalcularea pe L223/2017, singura actualizare din 2017, etc. pentru care unii lideri au luptat încercând să le îndrepte şi să le desluşească, au fost uitate, asistând astăzi la o veritabilă repetare a unor greşeli de apreciere, impuse foarte probabil de mai noi veniţi. Mă întreb oare ce au luat în considerare bătrânii gladiatori ai luptei cu nevolnicia reglementărilor legislative atunci când au închis ochii la prostirea impusă de  interesul doar al unora dintre tinerii pensiilor militare? Chiar e inexplicabil, să fi obosit atât de rău să nu le mai pese nici măcar de propria pensie sau mieii au reuşit să-i adoarmă?

Exemplu de creaţie în echipă. Valabilă şi pentru anumite asocieri de rezervişti. A se constata faptul că interpreti diferiți merg pe același text și aceeași linie melodică, deși cântă prima oară împreună.

Socoteala din tîrg nu se potriveşte cu cea de acasă

Despre actualizare. Dorită de toţi pensionarii militari,  actualizarea este înţeleasă pueril ca o simplă egalizare a drepturilor salariale folosite pentru calculul pensiei, prin simpla majorare a soldelor mai vechi aducându-le la nivelul celor actuale, generând în consecinţă pensii egale. Operaţiunea, care pare doar aritmetică pură, conţine în spate o grămadă de diferenţieri generate de politici salariale cu efecte directe asupra cuantumului pensiei, astfel încât perfecta egalitate devine practic utopică. Mai mult, tot prevederile legale pot genera micşorări ale cuantumului pensiilor ca urmare a aplicării procedurii de actualizare a pensiilor militare. Situaţia am mai prezentat-o, există decizia CCR (eventualele diferențe negative apărute ca urmare a recalculării nu reprezintă o consecință a unor norme presupus arbitrare, ci sunt consecințe inevitabile ale implementării deciziei legiuitorului”) , există decizia ICCJ, completul pentru dezlegarea chestiunilor de drept nr.63/2020, “Potrivit Dicționarului explicativ al limbii române, noțiunea de „actualizare“ înseamnă „a face ca ceva să devină actual“, „a aduce în prezent“, „a face să corespundă cerințelor prezentului“ (Dicționarul explicativ al limbii române, Academia Română, Ed. Univers Enciclopedic, 2016) și nu este neapărat sinonimă cu noțiunea de majorare.”“Pentru a răspunde punctual întrebării instanței de trimitere, aceasta poate semnifica inclusiv diminuarea bazei de calcul “. În concluzie:  rezultatul unei operaţiuni de actualizare conduce la majorare sau micşorare în funcţie de conţinutul prevederilor legale, negarantându-se mereu majorarea.

Ce presupune actualizarea. Actualizarea pensiei militare conform art.60 forma în vigoare pînă la OUG59/2017, presupunea operaţiunea de modificare, de actualizare a bazei de calcul -ce constituia punctul de plecare pentru stabilirea cuantumului drepturilor de pensie, cu aplicarea ulterioară a celorlalte prevederi legale incidente. Actualizarea bazei de calcul o regăseam şi la înscrierea iniţială la pensie, precum şi la recalcularea stabilită de art. 109 şi 110-trecerea pensiilor din contributive în militare. Materializarea actualizării bazei de calcul este absolut identică pentru cele toate trei posibile situaţii. În concluzie, primul pas al oricărei modificări de drepturi de pensie, respectiv actualizări/recalculări/deschidere drepturi de pensie,  îl reprezintă actualizarea bazei de calcul.

Revenind la calul de dar, B447/2024, am căutat să ignor penibilele erori (actualizarea cu cerere pentru unii, chestiunea cu privarea de actualizare pentru cei aflaţi în funcţii de demnitate publică,etc.) datorate preluării cu copy-paste a prevederilor vechi sau inventate din alte considerente politice. E interesant că acestea au fost păstrate chiar şi ”după o lună de consultări printre alţii şi cu rezervişti militari”. Spuneam că am ignorat prostiile şi am integrat în corpul legii 223/2015 forma proiectului aşa cum a fost înregistrată la Senat. Am procedat la o simulare a aplicării, cu luarea în considerare a TEXTULUI ÎN VIGOARE al L223/2015. Cîteva precizări iniţiale pentru a înţelege aspectele folosite în simulare:

  • actualizarea din proiect, reglementează în partea principală MOMENTUL aplicării- ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional şi/sau solda de funcţie/salariul de funcţie , iar în alin. (b) stabileşte legătura cu art.28 pentru cei care şi-au deschis drepturile de pensie conform L223/2015. Ori, aici apare prima problemă interpretativă pentru că de la 01.01.2024 actualizarea bazei de calcul potrivit art.28 forma în vigoare la zi are o altă reglementare, respectiv, ea nu mai presupune translatarea cuantumurilor noi ale sodelor de funcţie şi grad cu efectul implicit,  la elementele din baza de calcul veche,  ci baza de calcul veche primeşte o majorare directă, proporţională cu indicele preţurilor de consum la data ivirii situaţiei ce impune o actualizare. Ştiu că o să generez discuţii cu această variantă, dar există precedentele în care interpretările mele s-au potrivit cu interpretarea oficială, chiar dacă mulţi nu au crezut. (Vă aduc aminte că şi limitarea la net introdusă prin OUG 59/2017 vorbea de „La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netã nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete” care ar conduce la o interpretare că limitarea la net se aplica doar la momentul înscrierii la pensie, în anul următor sau la prima modificare a pensiei ar fi scăpăt de impunerea limitării- chestiune care s-a dovedit nereală). Sintagma la stabilirea pensiei nu se referă DOAR la momentul acordării pensiei, ea e aplicabilă şi ulterior, când apar modificări ale drepturilor de pensie, situaţie considerată O NOUĂ STABILIRE a pensiei. Nici critica privitoare la posibilitatea de a beneficia de actualizarea pe stil vechi acordată prin invocarea prevederilor art.XVI alin.(5) din L282/2023 ( Persoanele care, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, îndeplinesc cerințele legale pentru obținerea unei pensii de serviciu în baza reglementărilor din legile prevăzute la alin. (1) în vigoare anterior modificărilor și completărilor aduse acestora prin prezenta lege pot solicita, până la data de 31 decembrie 2028, acordarea pensiei de serviciu conform reglementărilor respective.„) nu poate fi primită, această excepţie de la cadrul general este adresabilă doar persoanelor care NU sunt înscrise la pensie dar îndeplineau condiţiile la 31.12.2023.
  • eventualul rezultat nefavorabil pensionarului militar nu mai este salvat printr-o prevedere de menţinere a cuantumului avantajos, vechea prevedere în acest sens a fost abrogată începînd cu prevederile OUG 59/2017. Orice alte susţineri de menţinere a cuantumului avantajos prin alte posibilităţi cum ar fi invocarea unui considerent dintr-o anumită decizie CCR este nesusţinut de jurisprudenţa constantă a CCR privitoare la protecţia cuantumului pensiilor de serviciu. Inclusiv proaspăt intrată în vigoare lege a pensiilor din sistemul public are prevăzută menţinerea cuantumului avantajos pentru cazurile de rezultate nefavorabile pensionarului, chiar dacă cuantumul pensiilor contributive este constant protejat de deciziile CCR.
  • bineînţeles, toate pensiile actualizate vor fi supuse limitării la net prin aplicarea formei în vigoare a art.60.

 

Unde dai şi unde crapă

Simulare nr.1 Pensionar A. înscris la pensie militară în anul 2016. Ultima decizie, decizia de actualizare corespunzătoare actualizării din 2017 generată de L152/2017.

Cuantum brut  calculat  actualizat la 30.06.2017 = 4748

Cuantum brut aflat în plată = 4861

Cuantum brut acordat  = 4861

  • cuantum net = 4574

Cuantum brut 01.09.2024  = 6558

  • cuantum net = 5996

Aplicare prevederi actualizare conform proiectului

IPC  iulie 2017-august 2024 = 156%

Cuantum brut  actualizat 30.09.2024  = 7414 (cuantumul brut calculat din ultima decizie x IPC)

  • cuantum net limitat conform art.60 = 4337

Situaţia după actualizare : pensie netă MAI MICĂ decât cea anterioară

Simulare nr.2  Pensionar B. înscris la pensie militară începînd cu 30.11.2023

Cuantum brut din calcul  = 12712

Cuantum net  din calcul  = 11641

  • cuantum net  limitat, pus în plată = 7395

Cuantum brut 01.09.2024  = 14466

  • cuantum net = 8416

Aplicare prevederi actualizare conform proiectului

IPC  decembrie 2023-august 2024 = 103,43 %

Cuantum brut  actualizat 30.09.2024  = 13149 (cuantumul brut calculat din ultima decizie x IPC)

  • cuantum net limitat conform art.60 = 7692

Situaţia după actualizare : pensie netă MAI MICĂ decât cea anterioară

Măsoară de mai multe ori şi taie o dată

Propunerile legislative trebuie precedate de o activitate de documentare și analiză științifică, pentru cunoașterea temeinică a realităților şi problemelor generate de completările şi modificările L223/2015. Un studiu de impact şi de analiză a efectelor este absolut obligatoriu pentru identificarea dificultăților care ar putea fi întâmpinate în aplicarea noilor dispoziții precum şi a beneficiilor rezultate prin implementarea proiectului de lege. „Pentru propunerile legislative inițiate de deputați sau de senatori, studiile de impact se întocmesc prin grija ministerelor de resort, la solicitarea comisiilor parlamentare.”

Proiectul necesită o urgentă modificare privitor la cel puţin următoarele aspecte:

  1. Este necesar ca MApN să prezinte de urgență beneficiarilor, o simulare și o explicare a efectelor acestei actualizări.
  2. obligatoriu prevederea păstrării cuantumului avantajos pensionarului militar pentru situaţia actualizării propuse;
  3. reformularea în întregime a prevederilor  de actualizare cu prevederea expresă a soluţiei legislative intenţionate, respectiv actualizarea elementelor salariale cuprinse în vechea bază de calcul prin majorare corespunzătoare elementelor salariale actuale, evitând expres un alt posibil tip de actualizare indus ca efect colateral;
  4. prevederi mai mature cu privire la perioada de punere în practică, procedura de modificare a drepturilor de pensie cu toată digitalizarea şi efortul susţinut al aplicanţilor nu poate fi realizată în termen de 90 de zile( nu vorbesc de hilare propuneri de 30 de zile). Sunt necesare norme de aplicare, actualele prevederi sunt perimate şi neclare.https://in-cuiul-catarii.info/2024/09/17/s-a-strigat-bingo-ii-20850

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.