duminică, 28 ianuarie 2024

Legea 223/2015, istorie, prezent și perspective – partea I -statistici

 

Se aude că MApN urmează să desfășoare mari acțiuni de ”verificare a capacității de mobilizare”  a armatei, acțiuni care coincid cu măsuri similare în alte țări europene. Mă îndoiesc că e vorba de pure coincidențe și personal consider că aceste măsuri sunt comandate de partenerul strategic care împinge Europa într-un război deschis cu Rusia. Aceasta nu este o știre, este o opinie personală, confirmată și de recentele angajamente și documente semnate de Iohannis și Zelensky, opinie care va fi sau nu confirmată, dar trebuie luată ca atare, pentru a nu crea o panică care să ducă la o dorință de înrolare din partea tinerilor, care să depășească capacitatea de absorbție a MApN.

Pentru a prezenta o imagine realistă a viitorului militarului român încep o prezentare a trecutului recent și a legislației privind pensiile militarilor, care -nu e așa- reprezintă cu o claritate de cristal grija guvernanților față de armată și cariera militară.

De la apariția legii 223/2015 până în prezent,  periodic, fie în preajma alegerilor, fie imediat după ele, pensionarii militari au fost faultați prin apariția unor modificări la această lege. O singură lege (exceptând modificările care prevedeau punctul de pensie sau salariul minim pe economie, ca măsuri financiare generale) din 2015 încoace a fost în favoarea pensionarilor, dar nu a tuturor, și anume Legea 168/2020 dar și aia cu intervenții și modificări imediat după apariție și, mai ales, cu contestări și nemulțumiri din partea unora care voiau extinderea aplicării sau reclamau aplicarea arbitrară și discriminatorie.

Urmărind intervențiile de-a lungul celor 9 ani de la apriție până în prezent, constatăm că Legea 223 a suferit următoarele modificări:

ART. 1        completat de legea  282 19/10/2023

ART. 3        completat de OUG 59 04/08/2017

ART. 16      modificat de legea  282 19/10/2023

ART. 21      completat de OUG 69 29/05/2020

ART. 22      abrogat de OUG 57 09/12/2015

ART. 25      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 26       modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 28      abrogat de legea 282 19/10/2023

ART. 28      completat de legea  282 19/10/2023

ART. 28      modificat de legea  282 19/10/2023

ART. 28      modificat de  OUG 57 09/12/2015

ART. 29      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 30      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 31      modificat de OUG 82 08/11/2017

ART. 31      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 31      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 33      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 39      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 40      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 55      completat de legea  23 09/01/2019

ART. 55      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 59      modificat de OUG  226 30/12/2020

ART. 59      modificat de OUG  96 09/11/2018

ART. 59      modificat de OUG  114 28/12/2018

ART. 59      modificat de OUG  59 04/08/2017

ART. 59      modificat de OUG 99 15/12/2016

ART. 59      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 60      modificat de legea 282 19/10/2023

ART. 60      modificat de OUG 114 28/12/2018

ART. 60      modificat de OUG 59 04/08/2017

ART. 60      abrogat parțial de OUG 57 09/12/2015

ART. 64      modificat de OUG  57 09/12/2015

ART. 67       completat de OUG 79 05/04/2023

ART. 67      modificat de legea  79 05/04/2023

ART. 70      abrogat de OUG 57 09/12/2015

ART. 76      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 81      completat de legea 149 22/06/2018

ART. 88      abrogat de OUG 57 09/12/2015

ART. 92      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 94      modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 108    modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 109    modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 110    modificat de OUG 57 09/12/2015

ART. 111    modificat de OUG  57 09/12/2015

ART. 122    completat de OUG 57 09/12/2015

ART. 122    modificat de OUG 57 09/12/2015

CAP. 2        completat de legea  282 19/10/2023

CAP. 2        completat de legea  234 05/11/2020

CAP. 8        completat de legea  282 19/10/2023

Fără a intra în detalii privind modificările făcute și efectele acestora, statistic doar, constatăm că cele mai multe modificări s-au făcut:

  • în total 49 de modificări, cele mai multe făcute la o lege organică.
  • asupra articolelor: 59-6 modificări, 60-7 modificări, 28-4 modificări, 31-3 modificări.
  • prin : OUG -57/2015-26, legea 282/2023-6, OUG 59/2017-3.
  • Prin OUG- 37 de modificări, prin Lege-12.
  • La aspecte privind actualizarea și indexarea pensiilor: 13 modificări, la aspecte privind baza de calcul 5 modificări.
  • În anii: 2015-17, 2023-5 2018-4.

Ce este de remarcat aici ? Politica parșivă a guvernanților care dau cu o mână și iau cu două:

  • După ce în urma protestelor celor din sistemul național de apărare din perioada 2011-2015 de după abrogarea legii pensiilor militare și trecerea pensiilor militare în rândul celor civile pe principiul contributivității, s-a revenit la o lege a pensiilor militare, respectiv  legea 223/2015, înainte ca aceasta să intre în vigoare, guvernanții au decis să o modifice în așa fel încât tot ce se obținuse prin lege să fie anulat. Și nu doar că au anulat, dar au și făcut din Legea 223 cea mai proastă lege a pensiilor militarilor din toată istoria. În felul acesta politicienii s-au răzbunat, așa cum a promis Olguța, făcându-i pe mulți să regrete  că au cerut pensie militară.

Partea proastă este că  mulți nu văd mai departe de vârful bocancilor și cer și acuma trecerea la calculul pensiei pe contributivitate, fără a înțelege că din septembrie 2024 pensiile civile vor păți ce au pățit pensiile militare, trecând printr-o micșorare a cuantumului,  datorată eliminării indicelui de corecție, micșorării valorii punctului de pensie, eliminării unor grupe de muncă pentru cei ce vor ieși la pensie după punerea în aplicare a legii și o înghețare a pensiilor în plată,  similară celei aplicate militarilor prin Legea 241/2013. Asta în ciuda promisiunii de majorare a pensiilor anunțată pentru septembrie.

  • Toate intervențiile făcute asupra legii 223/2015 ca și cele promise și încă-slavă Domnului- nevotate, s-au făcut sub pretextul ”înlăturării inechităților” existente în domeniul pensiilor militare și toți politicienii sau miniștrii apărării care au vorbit și vorbesc despre acest deziderat, de fapt urmăresc adâncirea inechităților și ciuntirea pensiilor militare. Nu mai repet ceea ce am spus de ani de zile, voi demonstra însă și argumenta aceste afirmații în materialele următoare. Vor urma exemplificări cu efectele acestor modificări


Legea 223/2015, istorie, prezent și perspective – partea I -statistici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.