marți, 30 ianuarie 2024

CPS a MApN, impozitarea și pasele succesive

Mare bătaie mare de cap cu pensiile astea speciale și impozitarea progresivă. După balamucul cu includerea sau neincluderea pensiilor militare în categoria ”pensiilor speciale”, după ce ambii șefi ai partidelor de ”coaliție” au scandat pe toate ecranele și canalele tv că ”pensiile militare nu e pensii speciale”, până la urmă s-a dovedit că și militarii ”e speciali” și legea 223 a fost introbăgată în Legea 282. Fără ea nu se putea și nu se putea pentru că fără pensiile militare supraimpozitate în întregime (cu excepția celor 2000 lei) guvernul nu putea să raporteze micșorarea cheltuielilor cu pensiile speciale. Și de data asta pensionarii militari și-au făcut datoria față de țară și popor salvând jalonul 215 din PNRR deși inițial nu fuseseră menționați în document.

După aplicarea impozitării, pensionarii militari, au început iarăși să murmure și … cam atât.  Murmură convinși, dar fără a avea o bază reală în afară de o altă opinie,  față de modul în care s-au supraimpozitat pensiile, că iară au fost furați. Animați de iluzia unei noi înșelăciuni, e adevărat mică, dar înșelăciune în opinia lor, oștenii noștri nu văd adevărata, sau adevăratele înșelăciuni ale aceste supraimpozitări. În loc să umble la esența, la baza impozitării, ei se uită doar la cuantum, căci dacă îi înșeli en gros și en detaille dar la principiu, nu sesizează nimeni, dar dacă i se pare că l-ai înșelat cu un leu, meletarul ia foc, caci i-ai luat coniacul de la gura copilului. Adevărul este că militarii au fost înșelați și de data asta, dar nu cum plâng cei mulți, ci altfel, mai grav dar și mai prostește. Despre ce este vorba? Iată cum s-au desfășurat lucrurile:

Jocul incompetenței și al fugii de răspundere

  • În  29 noiembrie 2023 am trimis CPS a MApN un set de întrebări în care solicitam lămuriri privind modul de aplicare a Legii 282 și alte aspecte privind activitatea CPS  a MapN și plata pensiilor. Nu am intrat în amănunt privind aplicarea Legii 228  tocmai pentru a nu le da mură în gură și a nu le da idei, sau motiv de întârziere;  
  • Pe data de 05.12 am primit o înștiințare prin care eram informat că datorită faptului că cererea mea necesită un termen mai mare de informare, voi primi răspuns la limita maximă respectiv în 30 de zile. Au trecut aproape 2 luni și încă nu am primit răspuns. Săptămâna trecută am înaintat reclamație administrativă;
  • Pe data de 20.12.2023, probabil alarmată de discuțiile care se purtau pe paginile de socializare ale militarilor, ca și de mulțimea de întrebări primite de la diverși pensionari militari, căci pe atunci asociațiile militarilor dormeau, CPS a MApN trimite o scrisorică de amor Ministerului de Finanțe solicitând precizări privind impozitarea, pe care specialiștii noștri nu știau cum să o aplice;
  • Ministerul de Finanțe răspunde în data de 04.01. 2024,  deci după ce se făcuseră calculele, legea 282 fusese deja aplicată după urechea specialiștilor, și după ce CPS a MApN comunicase public că … va aplica legea 282 așa cum … scria în lege, nimic în plus.
  • Tot în 04.01.2024 am trimis către toate CPS ale ministerelor din sistemul de apărare și CNPP, o solicitare de informații în care, bănuind că este o mare nebuloasă în aplicarea Legii 282, ceream lămuriri concrete, cu exemple și texte de lege, privind modul în care se aplica legea, privind impozitarea progresivă. Iată întrebările:
  • Dacă pe luna ianuarie 2024 se vor aplica prevederile art 10 din legea 227/2023.
  • Când vor fi întocmite și publicate în trasparență decizională (modificările la) normele metodologice de aplicare a legii 282/2023, conform art.XV din Legea 282/2023?
  • Cum se va face impozitarea progresivă, având în vedere că sunt mai multe opinii/interpretări referitoare la aplicarea  art 100 din Legea 227/2015, actualizată, care prevede că:” (1) Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei şi, după caz, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată, potrivit prevederilor titlului V – Contribuţii sociale obligatorii” coroborat cu art 101 modificat prin art XVIII din Legea 282/2023.
  •  Deducerea părții neimpozabile de 2000 lei  se aplică doar procesului de impozitare sau și stabilirii limitelor de aplicare, respectiv salariului mediu net  si salariului mediu brut?  Concret, limitele celor două praguri de 15%, respectiv 20% se calculează  începând de la suma de 2000 de lei (neimpozabilă), sau de la cota 1 leu  venit din pensii ?  Rog exemplificați.
  • Care este actul normativ/articol emitent care definește partea contributivă/necontributivă a unei pensii?
  • Care este actul normativ (articol, emitent), care stabiește/prevede faptul că pensiile militare au doar componentă necontributivă?

O cerere am trimis și Ministerului Finanțelor,cu următoarele întrebări:

Datorită caracterului interpretabil şi insuficient reglementat al textului acestor prevederi de legislaţie primară spre exemplu:

  1.  pragurile de impozitare diferenţiată pornesc a fi calculate după deducerea de 2000 lei sau sunt luate în considerare prin raportare la valoarea efectivă a cuantumului dreptului de pensie?
  2. Cine şi în baza căror prevederi legale stabileşte existenţa şi cuantumul pe componente contributivă şi/sau necontributivă pentru veniturile din pensii, în vederea calculării impozitului conform prevederilor legii?

Ținând cont că aplicarea lor unitară reprezintă o responsabilitate legală pentru Ministerul de Finanţe, sunt de interes public o serie de aspecte,

  1. Ministerul de Finanţe a emis precizări privitoare la modul de aplicare a prevederilor art. 101 din Legea nr. 227/2015, forma în vigoare începând cu 01.01.2024 ?  Dacă da, având în vedere interesul public major, rog să mi se transmită o copie electronică a documentului,  precum şi lista instituţiilor destinatare.
  2. Instituţiile publice stabilite de lege pentru reţinerea impozitului pe venitul din pensii, respectiv Casa Naţională de Pensii Publice şi Casele de Pensii Sectoriale de pe lîngă instituţiile plătitoare de pensii de serviciu,  au solicitat  prin corespondenţă oficială lămuriri sau explicaţii cu privire la aplicarea art. 101 din din Legea nr. 227/2015 ?  Dacă da, rog să mi se transmită o copie electronică a documentelor primite de Ministerul de Finanţe şi răspunsurile expediate.
  3. Există la Ministerul de Finanţe un proiect de modificare a Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal ? Dacă da, precizaţi stadiul documentului, estimarea de timp privind aprobarea şi intrarea în vigoare. Precizaţi dacă respectivul proiect reglementeză şi rezolvă aspectele de aplicabilitate ale art. 101 din Legea nr. 227/2015, forma în vigoare începând cu 01.01.2024.

Toate aceste întrebări încă își așteaptă răspunsul, deși timpul legal a expirat. CPS a MApN, după obicei, când e prinsă cu pantalonii în vine, cere mai mult timp, ca să caute hârtii și informații, așteptând ca solicitantul să uite sau să renunțe.  Celelalte CPS, CNPP  și Ministerul Finanțelor așteaptă alegerile. Le voi trimite și lor reclamatie administrativă, urmând apoi acționarea în instanță.

Revenind la răspunsul dat de Ministrul finanțelor celor de la CPS a MApN, de remarcat că aceasta  fost pasată, așa cum suntem pasați și noi de ei, să se adreseze Ministerului Muncii, ca fiind emitent al Legii, deși legea a fost discutată în guvern și are avizul Minsterului Finanțelor Publice. Se trage concluzia că ori ministrul finanțelor a semnat ca popa fără să cunoască prevederile legii și fără să îl intereseze legalitatea și procedura de aplicare a legii, ori acesta tratează cu partea dorsală celelalte ministere sau structuri ministeriale.

  • La rândul său, ministrul muncii dă pas solicitării Ministerului Finanțelor  și trasează sarcină șefului CNPP să lămurească aspectele, deși conform art XV din Legea 282, În vederea aplicării prevederilor prezentei legi, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi instituțiile implicate vor actualiza normele metodologice de aplicare a legislației referitoare la pensiile de serviciu.”
  • Singura instituție care s-a ocupat din timp de aspectele privind modul de impozitare, a fost CNPP care a trimis încă din  30 Octombrie 2023 o notă tehnică către toate casele de pensii teritoriale subordonate în care le spunea cum să aplice unitar impozitarea, cu exemple.
  • CPS a MApN, după ce a fost întrebată cum va aplica legea,abia pe 20 decembrie s-a trezit că nu știe și a solicitat precizări de la Ministerul Finanțelor, deși se putea interesa măcar orientativ la CNPP. Probabil în octombrie în CPS se se pregătea ținuta domnului viitor general, iar în decembrie, până pe 20 s-a sărbătorit avansarea.

Întrebări fără  răspuns

Instituțiile implicate, recte MAI, MApN, SRI, însă nu au actualizat metodologia, pe motiv că au timp 60 de zile, dar fără actualizarea metodologiei, pe ce bază au calculat și aplicat impozitarea? Asta trebuie să întrebe asociațiile, nu de ce au ”interpretat greșit” legea. Și asta ar fi doar una din întrebările cruciale alături de cele privind  :

  • Care este actul normativ (articol, emitent) care definește componenta contributivă/necontributivă a unei pensii.
  • Care este actul normativ (articol, emitent), care stabiLește/prevede faptul că pensiile militare au doar componentă necontributivă?
  • Dacă totuși prin absurd, dar totuși imposibil (căci nu există aceste acte/prevederi legale în vigoare), să zicem că aceste documente ar exista și CPS a avut dreptate să aplice pensiilor militare punctul c) din  art. XVIII.2 al legii 282, întrebarea este de ce nu a avut în vedere faptul că cel puțin în perioada 2011-2016 militarii au contribuit la BASS fapt prevăzut în legea 263? De fapt nu doar perioada aceea ci toată perioada și toți pensionarii până în 2016, au avut pensii recunoscute ca fiind contributive, calculate pe contributivitate și toți cei pensionați până în 2017, au decizii de pensie stabilite pe contributivitate deci PARTE CONTRIBUTIVA RECUNOSCUTĂ. Faptul că s-a schimbat legea și acuma se calculează pensia pe alte baze, nu anulează un fapt recunoscut și stabilit, care și-a făcut efectul, a fost admis și LEGIFERAT și anume CONTRIBUTIVITATEA. Dacă cineva vrea să atace în instanță aplicarea Legii 282/2023, atunci aceste aspecte trebuiesc contestate și solicitate, nu suma sau modul de calcul, ci legalitatea includerii pensiilor militare în categoria pensiilor necontributive, recte lipsa unor prevederi legale care să definească componenta contributivă/necontributivă a unei pensii și că pensiile militare nu au parte contributivă.
  • Și mai este un aspect care poate fi sesizat. CPS a MApN  menționează în precizările postate pe pagina proprie, dar nesemnate și nedatate, căci așa se asumă răspunderea și se respectă legea  în MApN, că  Potrivit prevederilor art. 101 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, câștigul salarial mediu net, este în cuantum de 4.427 lei. Așa a calculat CPS pragurile de impozitare. Ei bine,este GREȘIT. Conform documentului apărut pe pagina CNPP ”câştigul salarial mediu net utilizat la calculul impozitului pe venitul din pensii de serviciu este de 4.426 lei.” Deci CPS a MApN a calculat cu adevărat greșit impozitul, iar acest lucru poate fi dovedit, nu doar contestat fără șanse. Aici se poate câștiga un proces.
  • Și un ultim aspect care poate fi luat în discuție, fie și doar la întălnirile cu factorii politici dacă nu în instanță,  este de ce alte pensii considerate necontributive, sunt exceptate de la  impozitarea progresivă și pensiile militare nu, căci ”începând cu data de 01.01.2024, OUG nr. 115/2023, introduce un nou articol, art. 101.1, cu următorul cuprins:

ART. 101.1 – Prevederi speciale la calculul impozitului pe venitul din pensii:

Prin excepţie de la prevederile art. 101 alin. (2), pentru drepturile primite în conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 1/2020, cu modificările şi completările ulterioare, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de impunere de 10% asupra venitului impozabil din pensii determinat potrivit art. 100 alin. (2)-(5).”  

Alții pot fi exceptați, militarii nu. Asta se încadrează la categoria ”tratament diferențiat” și arată grija guvernanților față de militari în condițiile în care ministrul apărării anunță că vrea să mărească efectivele armatei cu 20% și pregătește exerciții de mobilizare pentru că așa cum spun ”foști generalii  NATO”, este IMINENT un atac al Europei de către Rusia până în 2044 și trebuie să ne facem provizii pentru cel puțin primele 3 zile ale atacului. ”Unul după altul, guvernele europene au emis avertismente grave către cetățenii lor, pentru a începe să se pregătească de luptă”. Ce povestea prostului, ce drobul de sare, vax albina. La această concluzie a ajuns o echipă de foști șefi militari și experți în securitate, ai lui  Daily Mail iar avertismentul a fost dat de unul Kevin Ryan.  Eu cred că băiatul ăsta a fost lăsat prea mult ”singur acasă”.  

Mă îndoiesc că va reuși măcar o asociație a militarilor să înainteze în instanță o acțiune care să cuprindă motive reale, bine argumentate și fundamentate pentru a contesta cu oarecare șanse impozitarea și a scoate în relief amatorismul CPS,  că de văzut nu a văzut niciuna până acum aceste aspecte.  Când văd cu câtă lejeritate, superficialitate, miserupism aș spune, tratează liderii de asociații problemele celor pe care îi ”păstoresc” mă întreb ce mai caută pe acolo. Întrebare retorică. Poate Diamantul să miște ceva, că acolo parcă e altă lume, dar asociațiile militarilor nu au ochi, liderii lor contestă un mod de calcul care poate fi catalogat ca neclar, dar nu contrar legii. Legea este confuză, dar modul în care a fost aplicată nu conține nimic ilegal, atacabil juridic.

Conform celor expuse se poate concluziona că:

  1. Ministerele și CPS-urile nu au răspuns la întrebări nu pentru că nu au vrut ci pentru că NU AU PUTUT. Nu există niciun document privind clasificarea pensiilor militare ca neavand parte contributivă, în primul rând pentru că noțiunea de ”parte contributivă”, ca și cea de ”pensii speciale” nu este definită în legislația română, deci casele de pensii, ministerele, guvernul, operează cu termeni inexistenți juridic. Un alt motiv pentru care nu au răspuns cei întrebați este faptul că la unele întrebări ar trebui să recunoască faptul că nu și-au îndeplinit atribuțiunile.
  2. Legile sunt făcute lăutărește, după ureche, în dorul lelii, confuze, neclare, deși există un principiu al clarității legii,  care este dar nu se aplică;
  3. Miniștrii semnează și dau avize pe legi în cadrul guvernului,  pe NV, probabil la mica înțelegere,” tu dai aviz proiectului meu, eu dau aviz proiectului tău, toată lumea e mulțumită”;
  4. Miniștrii se faultează între ei. Ministrul finanțelor penelist,  când primește  întrebări încuietoare, le pasează ministrului muncii pesedist, să se facă ăla de râs, iar acesta o aruncă la suboordonați că pe el îl ține o jenă;
  5. Specialiștii din cadrul ministerelor și ai caselor de pensii (sectoriale) au dispărut, în locul lor au venit fluturași politici, pupili și pupile care poposesc pe funcții doar ca să obțină un grad sau ca să poată zbura pe un alt loc.
  6.  Structurile de care depinde viața oamenilor sunt dirijate de papagali vopsiți care habar nu au pe ce lume trăiesc și nici măcar nu răspund la întrebări deși legea îi obligă. Dar pentru că legea nu prevede și sancțiuni pentru nerespectarea ei, aceștia își fac de cap.
  7. Trăim într-o țară aflată la cheremul analfabeților, hoților, trădătorilor, impostorilor, mafioților, vânzătorilor de țară și ăștia ne consumă toate resursele.  

Și acuma, pentru cei care susțin că s-a aplicat greșit calculul impozitării în ceea ce privește suma de plecare la stabilirea pragurilor și tund și oaia și berbecu, propun o simulare:

Să presupunem că începând cu anul 2024, se modifică legea privind mobilizarea,  în felul următor:

  • Tinerii sub 20 de ani nu se mobilizează.
  • Tinerii până în 40 de ani se mobilizează în primele 24 de ore.
  • Cei până la  65 de ani se mobilizează în 10 zile.
  • Cei peste 65 de ani se mobilizează la nevoie.

Cum se aplică legea? Cine se mobilizează în 24 de ore, tinerii cu vârste intre 20 și 40 de ani, sau cei până în  60 de ani, căci primii 20 de ani nu se mobilizează ?????

ARU

https://cps.mapn.ro/webroot/fileslib/upload/files/Doc223/Precizari%20de%20postat%20pe%20site%20Legea%20282-03012024.pdf

https://www.cnpp.ro/noutati/-/asset_publisher/FbjvUfJwDu7P/content/indicatori-utilizati-in-sistemul-public-de-pensii-pentru-anul-2024?redirect=https%3A%2F%2Fwww.cnpp.ro%2Fnoutati%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_FbjvUfJwDu7P%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D3

https://www.stiripesurse.ro/spectrul-unui-atac-rusesc-asupra-europei-pana-in-2044-care-ar-fi-cheia-impiedicarii-armatei-rosii-analiza_3205847.html

 

CPS a MApN, impozitarea și pasele succesive

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.