sâmbătă, 27 ianuarie 2024

Armata, pensionarii militari si ”prietenii” lor- II

 


”Prietenii” kaki activi

Așa cum am spus în articolul anterior, cel puțin în România, armata a avut întotdeauna ”prieteni” care au avut grijă să nu îi lipsească nimic, nici conflicte, nici dușmani, nici lipsă de respect, nici liniște, nici detractori. Când aceștia sunt din afara țării aliați sau dușmani declarați sau nedeclarați, români din interior dar din  afara propriului sistem aproape că zici că e normal, dar când acești ”prieteni” au purtat sau poartă haină kaki, deja îți vine ”să dai cu cuțâtu-n piatră”, căci nimic nu e mai josnic și mai dureros decât să fii trădat de cel de lângă tine, cu care ai mâncat din aceeași gamelă la propriu sau la figurat.

Deci pe lângă cei menționați deja,  astăzi voi vorbi despre prietenii armatei și ai pensionarilor militari, care au purtat sau încă poartă haină militară.

Unii dintre ei s-au aflat sau se află în conducerea armatei, în minister sau diferite structuri ale MApN în poziții cheie de decizie sau executive și chiar dacă nu au inițiat personal măsuri anti-armată sau anti-militari, activ sau prin simplă pasivitate, lipsă de reacție, lipsă de interes, tot au contribuit la batjocorirea profesiei de militar al armatei române.

Rezervistul rezervist

Și ei, ca și ceilalți au acționat sau condus la dezastrul de azi al armatei ducând armata în derizoriu. Citeam azi într-un cunoscut site ”apocaliptic” care tratează cu predilecție și destul de documentat fenomenul militar cu accent pe anumite personaje din conducerea armatei, un comentariu legat  bătaia de joc numită ”rezervistul voluntar” o caricatură de inițiativă care se vrea ceva între gărzile patriotice, armata poporului și Garda Națională a SUA. Nu știu cine a avut creața idee a instituirii acestei ”structuri” dar nici după 3 rateuri catastrofale cu 3 măriri de ”oferte”,  mai marii ministerului nu au reușit să înțeleagă că proiectul s-a născut mort. Nici după 18 ani de rateuri,  conducerea ministerului nu a înțeles că nu va reuși să atragă voluntari într-o armată în care pensionarii ei sunt batjocoriți și li se iau bani din buzunar în fiecare an. Prostie, incompetență, orgoliu, dezinteres, amatorism, lipsă de interes și clarviziune? Toate la un loc, dar cel mai tragic e că ar putea fi totul făcut în cunoștință de cauză, cu scopul de a lovi în capacitatea de apărare a țării, căci prea merg toate din rău în mai rău ca să fie doar o întâmplare. Dacă privești la ce se întâmplă în armata României, de la selecție, pregătire, carieră militară, promovare, dotare, înzestrare, moral, competență, salarizare, legislație, tratament și protecție socială, ajungi la concluzia că totul este (dez)organizat cu bună știință. Dacă ar fi vorba doar de incompetență sau greșeală, prostie, ”neglijență în serviciu”, acestea s-ar manifesta într-un singur domeniu sau câteva mici structuri,  unde -să zicem- ar fi instalați niște ageamii, dar TOATĂ activitatea armatei, în toate domeniile enunțate mai sus sunt praf:  aviația e la pământ, marina în aer, trupele terestre se scufundă. E greu de crezut, dar toți cei din interior știu că ”noi nu ne mai facem bine”. Dacă vine un jurnalist de la ”politica apocalipsei” să demonstreze cu subiect și predicat faptul că e o prostie să iei un rezervist al armatei care a semnat deja un contract ”pe viață” cu armata și căruia îi plătești o soldă de rezervist numită pensie,  să îl pui să semneze un contract pe durată nedeterminată cu aceeași Armată să îi dai alte haine și să îl plătești pentru ceva ce ERA OBLIGAT SĂ FACĂ și jurase să facă cu ani în urmă,  iar tu ministru sau șef  SMAp, șef DGMRU, sau alți atâția generali cu umerii căzuți sub apăsaarea stelelor să nu sesizezi, atunci nu ai ce căuta acolo unde ești cocoțat. Este inadmisibil dar și condamnabil, aș spune PENAL Mi se pare nu doar o prostie, ci o idioțenie, și o încercare de a-ți fura căciula singur, pe lângă faptul că e o gaură deliberată în bugetul MApN. Cum să plătești încă odată un rezervist care oricum va veni la mobilizare și are sau ar trebui să aibă un loc bine stabilit în statul de război,  să fie rezervist voluntar? Asta ca să nu mai spun că el în mod normal este/AR TREBUISĂ FIE  cuprins în lucrări în garnizoana  de reședință, dar după ce a semnat contractul a fost trimis la sute de km distanță de casă. Cunosc un astfel de caz. Ce a câștigat armata de aici ? Vă spun eu, s-a raportat cu mândrie că a mai fost ”racolat” un rezervist voluntar, că ”tinerii” își doresc să ”îmbrățișeze” cariera militară, deși ”tânărul are 50 de ani.  Și totuși în armata României acest lucru e posibil și mai marii armatei se și împăunează cu această ”realizare”.

Acest lucru este posibil și se întâmplă la inițiativa și cu eforturi deosebite ale militarilor activi de la șeful SMAp până la ultimul subofițer de stat major de pe statele armatei. Câți au spus că e o prostie? Eu nu am auzit să se fi revoltat măcar un general.

Îmi amintesc cu câtă mândrie și entuziasm a raportat MApN că EMINENȚA SA SELLY a ales cariera militară. Culmea este însă că deși pe pagina MApN există o rubrică destinată știrilor false, tocmai MApN dădea pe pagina sa o știre falsă, căci puștiul nu se înrolase, ci doar filmase ”o zi de muncă” în armată. Dar, când armata e populată de idioți, (parcă așa se numesc oamenii cu idei nu???) orice idee care face impresie e binevenită.

Ne-am deșteptat, nu ne mai trebuie școală

Un alt exemplu de idei idioate. Prin 2004 încă lucram la Centrul Regional de Pregătire NATO/PfP înființat cu sprijinul armatei și ambasadei britanice care avea ca scop pregătirea militarilor români pentru intrarea în NATO și atingerea obiectivelor de interoperabilitate cu armatele NATO. Eram șeful biroului planificare învățământ.  După cum se știe România a intrat oficial în NATO în martie 2004. Nu au trecut 5 luni de zile și mă trezesc, chemat de șeful Centrului care îmi arată un document venit de la DMRU, prin care se propunea desființarea CRP pe motiv că România a intrat în NATO și nu mai e nevoie de CRP. Am rămas interzis. Șeful îmi cere să pregătesc un răspuns. Am mers la birou și a doua zi avea răspunsul. Numai idiot nu l-am făcut pe cel care avusese ideea, deși era clar că era. M-am abținut cu greu să nu propun la rândul meu, chiar dacă nu aveam nici dreptul nici șanse, dar așa de amorul artei,  destituirea celui care a inițiat lucrarea și avea nevoie de avizul unor structuri printre care și CRP.  Am explicat că România are acuma, mai mult ca oricând nevoie de acest centru pentru a trece masiv la formarea cadrelor militare pe regulamentele și procedurile NATO. Am dat punctul de vedere șefului care l-a citit și mi-a spus să îl refac că e prea dur la adresa inițiatorului. I-am spus că eu nu  retractez nimic să îl modifice dânsul cum îi place, eu mi-am spus părerea, asta mi s-a cerut. L-a luat și l-a ajustat dar concluzia a rămas. Cam astfel de oameni, ”vizionari„ de calibru au condus și conduc încă armata, oameni care nu văd mai mult de lungul nasului și care consideră că dacă au construit două-trei adăposturi de beton în Plauru și au trimis 600 de soldați să caute schije, au rezolvat problema dronelor rusești. Ca fapt divers, la câteva luni de la primirea acelei propuneri, a venit înapoi documentul cu punct de vedere de la SMG de la Operații parcă, unde un general spunea ce nu am fost lăsat să trimit eu. M-a uns la inimă, încă mai era o speranță.

Astăzi se pare că armata este condusă sau încadrată numai cu oameni din cei de la DMRU.

Statutul cadrelor militare  

Pe data de 12 Iunie 2021, pe pagina MApN la ”transparență decizională” apărea proietul de statut al cadrelor militare, care avea termen de dezbatere pe site, 10 zile. Citindu-l am sesizat că la motivarea proiectului la rubrica ”consultări cu mediul asociativ” inițiatorul, MApN scrisese că ”nu e necesară”. Am rămas interzis, cum adică,  se pune la cale cariera militară, soarta militarilor pe următorii 30 de ani cel puțin,  iar inițiatorii, conducerea MApN consideră că nu e nevoie să fie consultate asociațiile militarilor? Probabil domnii inițiatori doreau doar să mimeze consultarea ”structurilor” active adică a ”mării mute” pentru că se știe că prea puțini activi ar avea curajul să spună că ceva propus de șefi nu ar fi bine. Aceasta era intenția conducerii MApN. Nu mai descriu ce s-a întâmplat cu proiectul am relatat în ”cuiul cătării” întâlnirile care au avut loc pe margine proiectului la CCA la insistențele Forumului și sictirul cu care au fost tratați participanții incomozi. Menționez doar câteva din aspectele semnalate în numele ROMIL conducerii MApN: Nu și-a asumat nimeni modificarea statutului, pentru că structura care inițiase proiectul nu avea reprezentanți, organzizarea dezbaterii a revenit altei structuri iar la discuții au venit reprezentanții DGMRU care întrebați de ce este menționat un oarecare aspect, răspundeau invariabil că nu ei sunt inițiatorii și vor întreba la minister, sau că așa au cerut ”alte ministere”. Deci proiectul era al MApN se referea la cadrele militare, dar conținea prouneri si drepturi pentru cadre active ale MI.

Nu era clarificat și stabilit ce este cadrul militar și care este poziția sa în cadrul societății și nici în ce relații se află cu ministerul și Statul. Articolul. 3.2 (c) din Legea 446/2006 spune că ” SERVICIUL MILITAR SE ÎNDEPLINEȘTE …ÎN REZERVĂ”. Dacă legea apărării spune că serviciul militar se îndeplinește și în rezervă, cum  să spună în statut că cel aflat în rezervă se află în afara relațiilor de serviciu? SERVICIUL MILITAR ÎN REZERVĂ NU SE DESFĂȘOARĂ ÎN BAZA RELAȚIILOR DE SERVICIU? Din art 2  din legea funcționarului public, dar și din L 446 art 3(4)b  rezultă, în afara oricărei îndoieli,  că rezervistul nu încetază raporturile de serviciu după trecerea în rezervă, aceasta fiind de fapt doar o altă formă de raport de serviciu, în alte condiții. În paranteză fie spus, aceste articole din legea apărării nu doar stabilesc faptul că rezervistul se află în raporturi de serviciu cu angajatorul dar implicit și faptul că acesta este ÎN SERVICIU până la trecerea în retragere deci NU PRIMEȘTE PENSIE CI SOLDĂ DE REZERVIST. Acest lucru ar trebui să îl constate și să susțină cei din conducerea MApN în fața clasei politice.

În statut la capitolul drepturi erau menționate doar drepturile cadrelor militare active, rezerviștii nu erau menționați.

Cadrele militare au mai multe interdicții și restrângeringeri decât drepturi;

Cadrele militare nu mai au dreptul să se asocieze ”dacă activitățile specificate în statutul acestor organizații afectează exercitarea profesiei militare”, dar nu este specificat care anume activități sunt considerate a afecta exercitarea profesiei de militar, lăsând totul la aprecierea arbitrară a celor care sunt deranjati de anumite asociații.

Sunt încălcate drepturi constituționale.

La articolul 15(1) care prevede  restrângerea unor drepturi, erau trecute de fapt interdicții pentru că în loc să se specifice restricționarea unor drepturi se spunea că ”nu le este permis”;

Art 16 introduce cenzura și confiscarea drepturilor de autor pentru cadrele militare în rezervă. Aceștia sunt pomeniți la interdicții, dar nu și la drepturi.  

Din lene sau incompetență, proiectul este plin de prevederi care stabilesc drepturi și obligații ce vor fi ”stabilite” de ”conducătorul instituției” ceea ce este anticonstituțional pentru că un ordin de ministru nu poate completa o lege și pe de altă parte nu poate stabili în drepturi fundamentale.

Statutul abundă de ambiguități, diletantism, neclarități, amatorism, în condițiile în care vorbim de o profesie, o carieră  care este percepută ca excelând  sau ar trebui să  exceleze în claritate, exprimare logică, fermitate, dreaptă judecată, legalitate, concizie. Nu poți trimite la luptă oameni  dându-le ordine care se conduc după un statut făcut de ageamii.

Mai sunt multe aspecte ”curioase”, le-am menționat și în alte articole, am ales doar ce era mai reprezentativ pentru modul de gândire al actualilor lideri militari care conduc destinele armatei de ieri, de azi și de mâine.

Dacă cineva crede că mâine va fi mai bine, să ia în calcul faptul că actualii ”tineri”, schimbul de mâine,  sunt  promovați pe aceleași criterii de competență și același mod de gândire, mai ales în condițiile în care mulți din ei,  aflați acuma pe diferite funcții de conducere sau execuție prin birouri și diferite structuri înalte, au ajuns acolo pe filieră indirectă, promovați apoi pentru că sunt copiii, rudele, nevestele, finii, afinii unor ”capacități” politice care au absolvit la rândul lor facultăți după ce lipind afișe sau vânzând covrigi  au ajuns parlamentari. Iar numărul acestor iluștri analfabeți crește.

Legat de acești viitori șefi de secții, departamente, comandamente, de viitorul lor  comparând cu ”fraierii” care au făcut liceul militar sau o școală militară, vă propun un mic exercițiu de artimetică. Faceți un calcul și încercați să vedeți ce pensie va avea un colonel intrat  în armată la 50  de ani pe filieră indirectă, cu 15 ani de vechime, să zicem cu gradul de maior/lt col (corespunzător vârstei nu?) inițial pe o funcție oarecare dar ajuns apoi cu propte la șef de direcție, departament, deci numai pe funcții mari, cu o medie a salariului de 7000 lei  și ce pensie va primi  un colonel ieșit la pensie tot la 65 de ani, dar plecat de la sublocotenent, cu scoală militară, după 45 de ani de vechime și cu o medie salarială de 3500 lei?

Nu e așa că e minunat să îmbrățișezi cariera militară din fagedă pruncie?

MApN și propunerile legislative

Și pentru că de fiecare dată când pensionarii militari pun întrebări incomode legate de sursa continuă a inițiativelor și măsurilor dezastruoase privind pensiile militare aceștia sunt pasați de la un minister la altul, de la un partid la altul, de la o structură la alta,  hai să vedem cum stau treburile.

De fiecare dată,  cei întrebați, indiferent cine sunt ei, aruncă pisica în grădina altora.

Recent, la o întâlnire a actualului ministru al muncii cu unii reprezentanți ai pensionarilor militari la Buzău,  doamna Simona Bucura-Oprescu a aruncat pisica în Curtea MApN spunând că ea nu cunoaște ce li se pregătește pensionarilor militari, că inițiativele țin de Ministerul Apărării Naționale. Și Lia Olgușa Vasilescu a spus la fel când a fost întrebată de OUG 59. La rândul lor, cei din conducerea MApN,  la toate întâlnirile cu reprezentanții pensionarilor militari se disculpau spunând că politicienii sunt cei care decid, întocmesc și votează legile. Alteori aceștia au mai dat vina și pe reprezentanții MAI, care nu au fost de acord cu propunerile înaintate de ei, cum a fost și în cazul statutului cadrelor militare la a cărui discutare, de multe ori șeful DGMRU spunea că nu are ce face, așa au cerut cei de la MAI, ca și când ar fi fost în discuție Statutul Polițistului, nu al militarului.

Adevărul este că de fiecare dată clasa politică formată în mare parte din cârnățari, covrigari, lipitori de afișe, lucru  susținut de cvasitotalitatea realizatorilor și comentatorilor din Media, este cea care decide ce trebuie făcut, iar scumpii noștri colegi și specialiști militari caută cu înfrigurare, umili și supuși,  modalitățile de implementare a ordinelor și directivelor ”aleșilor” așa cum aleșii naționali caută cele mai josnice metode și măsuri pentru implementarea directivelor aleșilor din UE, reprezentanților Băncii Mondiale, OMS și altor entități străine total de interesele românilor dar care decid destinele românilor. Așa s-a ajuns să se propună de către guvern ca pentru reducerea noxelor, o altă gogoriță inventată de Licurici ca și Pandemia, românii să circule doar câte 1,98% în mașină.Ce înseamnă 1,98? Un om întreg și unul cu un membru amputat, cu un deget în nas sau cu neuroni lipsă la inventar? Sau se referă la greutatea pasagerilor? De la câte kg în sus se consideră o persoană? Copii sunt persoane? Dar dacă transport un cățel sau un purcel în mașină, se poate considera că nu circul singur? Cred că trebuie clarificat.

Revenind la implicarea MApN în  fabricarea legilor,  elocventă este intervenția reprezentanților MApN și ai MAI pe PLX 199 și faptul că aceștia au schimbat radical proiectul inițiat de Leș și votat în Senat, propunând o variantă care aducea avantaje doar celor ce urmau să iasă la pensie, adâncind și mai mult nedreptatea față de pensionarii aflați în plată.

Și un alt exemplu de implicare a MApN în luarea unor măsuri în domeniul pensiilor militare deși de cele mai multe ori această implicare e negată,  mai ales pe măsurile nepopulare, este un răspuns primit de președintele Forumului Structurilor Asociative ale Militarilor, în care MApN se laudă cu unele măsuri luate în ceea ce privește indexarea pensiilor militare prin OUG 168/2022, care prevedeau indexarea diferențiată a pensiilor militare. Deși personal am înțeles mobilul acestei idei a indexării diferențiate,  și pot fi de acord cu ea în proporție de 50% dar o resping ca principiu, nu dezvolt acuma, prin acest răspuns emis în data de 05.12.2023 de către directorul Departamentului pentru Relația cu Parlamentul și Calitatea Vieții Personalului, conducerea MApN admite faptul că intervine de fapt în circuitul legislativ, lăudându-se cu acte normative în cazuri în care consideră că a făcut o faptă bună, deși atunci când li se reproșează ceva declară ca nu ei sunt răspunzători pentru inițierea formularea și apariția legilor. Alt aspect interesant în acest răspuns este aruncarea pisicii, căci președintele Forumului se adresase Comisiei pentru Apărare a Senatului dar din nou, politicul a pasat-o MApN iar decidenții kaki din MApN  din nou umili și supuși au ”executat ordinul”, asumându-și și recunoscând amestecul în legislația privind pensiile militare dar și ”personalitatea”.

În loc de concluzii

 Deci ”prietenii” kaki ai militarilor admit, doar atunci când le convine că își bagă nasul în măsurile legislative aplicabile pensionarilor militari. Asta se numește la ei loialitate și spirit camaraderesc, grija față de militar, ridicarea calității vieții personalului.

Ei bine, toate aceste aspecte semnalate arată cum gândesc înstelații din MApN,  cum sprijină ei Armata și militarii de carieră, cum au grijă să selecționeze, instruiască promoveze și recompenseze loialitatea și dragostea față de haina militară a militarilor DE PROFESIE fie ei activi sau în rezervă. Bineînțeles că din această cauză datorită acestui tratament aplicat propriilor foști și actuali colegi, cariera militară nu mai este atractivă, dar pe ei nu îi interesează, ei își garnisesc din timp cariera și pensia, așa cum se vede și din propunerile conținute de caricatura de statut pe care au promovat-o.

Și știți care a mai fost grija lor? Să pupe mâinile secretarilor de stat cocoțați politic prin armată prin diferite departamente, fără nicio legătură cu armata. Generalii pupinturiști au propus ca secretarii de stat din MApN să aibă aceleași drepturi materiale ca și generalii, adică drepturi la mașină și șofer, indemnizații, norme de echipare și hrănire etc. Asta deși nu sunt cadre militare și statutul era al cadrelor militare, nu al secretarilor de stat. Nu este așa că nu strică să te pui bine cu clasa politică? Dacă le vine chef de o carieră politică după trecerea în rezervă, la cine să apelezeși ei?

Ei bine, cum poți cere ca astfel de exemplare să apere drepturile militarilor, cu atât mai puțin a pensionarilor, cum să respecte ei haina militară, cum să se certe cu politicienii, cțnd ei nu știu cum să le pupe mâna mai cu foc ?  

Iar ceilalți militari în special cu grade și funcții mari care nu au fost părtași activi la înjosirea hainei și carierei militare și se amăgesc că ei ”nu au făcut nimic”  să nu uite că de fapt tocmai pentru că  NU AU FĂCUT NIMIC, au închis ochii și gura la tot ce s-a petrecut cu acordul lor tacit, SUNT COMPLICI la bagatelizarea carierei militare.  

https://www.facebook.com/mapn.ro/posts/pfbid023UwZEVh9Cw8Z7iiQLe7jGHstgQeSSaq7V1zFwqvVM2fePAR2mPWhJTAjNJu42mmhl

Armata, pensionarii militari si ”prietenii” lor- II

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.