joi, 5 august 2010

CEA PRIENE , CEA!

CEA, PRIENE, CEA !

Lumea e plina de ciudatenii, de enigme de intrebari fara raspuns si de raspunsuri care isi asteapta intrebarea . Asa a fost si cu teoria atractiei gravitationale . Toata lumea vedea cum cad merele din pom de mii d eani , dar nici unul pana la Newton nu si-a pus intrebarea de ce . Este cea mai clara dovada ca lucrurile, fenomenele exista isi asteapta numai omul, momentul .De curand am vazut un material care face o analogie intre organele interne ale omului si anumite fructe sau legume o sa il postez atasat pentru ca e interesant ) Astfel , s-a observat ca fasolea este buna pentru cei bolnavi de rinichi, dar are si forma rinichilor, ca nuca face bine la sistemul nervos si intamplator sau nu , miezul de nuca este impartit in doua emisfere ca si creirul uman si are si suprafata identica , ca morcovul in sectiune prezinta imaginea unui ochi, dar este si foarte bun pentru vedere , ca telina nu numai ca are forma oaselor dar ajuta la fortificarea oaselor .
Daca facem o incursiunea in lumea florilor , a apelor, vom descoperi acelasi lucru . Nimic nu e facut la intamplare , toate au un rost, fiecare lucru poate fi folosit, fiecare lucrusor are rolul sau distinct in ecosistem .Nici lumea animala nu face nota aparte si omul cu atat mai putin .
Imi amintesc verile si vacantele petrecute de mine cand eram copil, la tara intr-un satuc din Oltenia intre Corabia si Bechet , alaturi de cel caruia si acuma cu lacrimi in ochi ii spun in gand , TATA-MARE un om deosebit, un taran rupt din Morometii, cu o logica si o judecata de nezdruncinat . Tin mine si acuma si spre rusinea mea , testele pe care mi le dadea uneori , fara sa imi dau seama ,-copil fiind- ca ma verifica , nu pentru ca nu stia , cand ma punea sa fac niste calcule de suprafata si volum, cu creionul in mana si hartia pe genunchi, ca doar eram la “sicoala” cum se exprima el ci pentru a nu uita in vacanta ceea ce faceam la scoala .Uneori reuseam sa fac calculul corect, alteori mai greseam . De fiecare data , cand greseam , imi spunea” mai Marinica tata , ia vezi tu , nu gresisi, ca parca mi se pare mie ca nu e bine, nu trebuia sa iti dea atata? “ iar eu nedumerit , in primul rand ca as fi putut gresi si in al doilea rand ca a sesizat , el un taran cu 4 clase , fara creion , fara hartie , refaceam calculele si constatam cu stupoare ca a avut dreptate si era asa cum a spus el .Muream de ciuda ca m-am facut de ras , mai ales ca il respectam enorm si il iubeam si nu voiam sa ma fac de ras in ochii lui, dar el , hatru, rasucindu-si mustata” in furculitza “, spunea mereu .:”ei lasa mai Marinica tata , ca asa inveti, din greseli .”
Si in 15 ani de copilarit si stat langa el, nu am reusit niciodata sa il bag in cofa . Eram tanar licean , cu ceas la mana , ne sculam dimineata si plecam la taiat de copaci, peste balta si ca sa il fac de ras , il intrebam , somnoros de pe fundul carutei , “tata- mare , cat o fi ceasul “ pretinzand ca nu il am la mine , iar el se uita pe cer si imi spunea, “ pai cam 3.15 . “ si rar se intampla sa greseasca cu 5 minute . Stateam prostit , privindu-mi ceasul si nu intelegeam de unde stie .Mai tarziu am ajuns ofiter, cercetas , am mai invatat si eu cate ceva despre supravietuire mai stiam si eu sa calcules directii, sa determine azimuturi, sa ma orientez cu sau fara harta , sa aflu cat e ora dupa soare sau luna , dar niciodata ca el.
Si totusi, odata cu o intrebare , am zis eu –atunci – ca l-am incuiat . Aveam car , si ca orice car mergea cu boi . Boul luat ca animal de lucru, nu in sensul peiorativ . Dupa ani de mers , cu el in car , dintr-o data , asa ca Newton , stand pe spate sub mar, am avut si eu, stand in car, o revelatie . Boii aveau un nume , asa cum isi boteaza taranul toate vietatile din obor , fie ele gaini , porci, caini sau copii . Unul era Prian , iar celalalt , nu mai tin minte cum il chema . Unul era Hais si unul Cea. Ii cunosteam de atatia ani, mersesem cu ei , si dintr-o data a cazut intrebarea pe mine ca o ghilotina si i-am pus-o lui tata-mare , fara sa o mai rumeg . “ Tata –mare , de ce boii trag unul hais si unul cea ? “ S-a uitat la mine lung crezand ca rad de el, dar a vazut ca eu intrebam serios .” Cum adica de ce e unul hais si unul cea ? “Am inceput sa ii explic ca nu inteleg de ce boii trag unul intr-o parte si unul intr-o parte , de ce nu merg si ei ca si caii tot inainte si de ce la cal se pune capastru ca sa il strunesti si la boi nu . Si cum de merg totusi inainte si schimba directia cum vrea el si nu se impung sau nu se bat . S-a uitat la mine foarte atent , s-a scarpinat dupa ureche si mi-a spus simplu “ pentru ca asa vrea dumnezeu !” Am crezut atunci ca l-am incuiat , am inceput sa rad , spunenadu-i “ tata – mare , nu ma aburi pe mine cu Dumnezeu , ca nu dumnezeu sta in caruta , ci matale si nu dumnezeu trage in jug ci boii“. M-a lamurit in cateva cuvinte ca era asa cum spunea el, dar eram prea necopt sa cred ce spune si am considerat atunci , ca in sfarsit am reusit sa il incui si ca nu a putut sa imi de un raspuns . Dar intrebarea a ramas fara raspuns in capul meu . “de ce trag boii unul hais si unul cea si cum de merg totusi in aceeasi directie “ . Acuma , dupa atatia ani, vazand si materialul acela cu plantele si corpul uman , intelegand mai mult interventia divina si rolul lui tata mare in conducerea carului cu boi , am inteles ca a avut si atunci, ca intotdeauna dreptate .
Acuma , privind inapoi si in fata , devin iarasi copil si spun , “ oare de ce acuma , la carul nostru sindical, tragem atatia in atatea directii ? “ UNDE ESTI TATA MARE SA SPUI, CEA PRIENE , CEA !
Col(r) Neacsu Marin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.