luni, 30 decembrie 2024

DESPRE PROIECTE ȘI CE CERE MILITARII

 

Motto : Un înțelept învață din greșelile altora. Un om obișnuit învață din greșelile proprii. Prostul și fudulul nu învață din nimic, căci ei se cred buricul pământului.

Gata, se duse și ziua de 17 de ce mbre. Toată lumea militărească aștepta cu sufletul la gură să se pronunțe ”curtezanii” pe proiectul L559 privind actualizarea pensiilor militare. Paranteză : Cred că nu mai e cazul să spun care sau de ce curtezani. Căutați definiția termenului curtezan și veți constata că nu e o greșeală. Cum din curtea respectivă fac parte și părinți 2, merge să spunem și ”curtezanele de la curte”.Închis paranteza!

Deci, așa cum bănuiam, și am spus, curtezanii și curtezanele au amânat decizia pe care o așteptau cu sufletul la gură pensionarii militari, în special cei care nu au înțeles în 35 de ani de batjocoră, că corbii se pot ciondăni pe o balegă de vacă dar ochii nu și-i scot unul altuia. Și cum să și-i scoată, când cu doar o zi înainte de a da decizia, guvernul tocmai dăduse o ”primă”de Crăciun de cam 70000 de iuro magistraților care pe riscul și pe barba lor au scos balaurul din circuitul Open al prezidențialelor și vor face totul pentru ca acesta să nu mai candideze, iar pentru asta partidele au nevoie de magistrați. Deci cum să-și scoată ochii guvernanții și magistrații? Bineînțeles puteau să ia o decizie, dar dacă o dădeau favorabilă militarilor, se supărau guvernanții, iar dacă o decideau în contra pensionarilor militari riscau alte proteste și tulburări și deocamdată trebuie să se așeze apele după ultimele decizii care au întors lumea pe dos, e prea aproape, sunt prea recente ultime boacăne, riscă să iasă ”proștii” în stradă și să le ceară capul. Așa că cel mai bine e să amâne, că până prin martie -mai până se alege președintele, mai e timp și lumea uită de ilegalitățile și aberațiile CCR. Deci pas!

Întrebarea este ce fac acuma pensionarii militari, sau asociațiile, mai bine zis liderii lor. Și ei vor trebui să aștepte. Au făcut prea multe greșeli în ultimul timp așa că cel mai bine e să aștepte căci chiar nu prea au ce face. Unii se amăgesc cu promisiunea lui Ciolacu că va da o altă ordonanță. Aloooo, oameni buni, ridicati-vă, din pat! Lăsați visele. Până se judecă L559, uitați de actualizare sau de Oug-uri de modificare a L223 pe problema actualizării pensiilor. Nu încap două săbii în aceeași teacă. Știu că unii o să spună că au mai fost prin parlament proiecte care să abordeze același subiect, ultima oară, din cele cunoscute de noi, PLX 199, care a concurat cu un alt proiect similar inițiat la propunerea lui Lupescu. Ce s-a întâmplat ? Au mers umăr la umăr până au ajuns la camera decisivă în comisii unde s-a spus: ”hopa, până aici, de aici unul merge mai departe, altul se oprește” și a mers mai departe proiectul lui Leș, care apoi a fost modificat după cum a vrut MapN, nemaiavând absolut nicio legătură cu varianta inițială încălcând cu 1000% condiția bicameralismului.

Acuma, în condițiile în care avem un proiect pe masa CCR, chiar dacă cineva ar iniția un alt proiect, nu ar trece de prima cameră, pentru că toată lumea știe despre acest subiect, că doar nu am protestat de pomană nu ? Am protestat să știe toată lumea despre noi, unii s-au răstit și la organisme internaționale parcă. Deci cine mai așteaptă o OUG promisă de Ciolacu sau oricine o veni la guvernare din 2025, să se odihnească puțin.

Partea proastă este că liderii asociațiilor, după tot scandalul cu proiectul L559 nu au învățat nimic. Nu au învățat nici să citească legislația privitoare la emiterea OUG, nici măcar nu au luat spre studiu fie OUG 57, fie OUG 59, sau orice altă ordonanță, sau legea 223, să vadă și ei cam ce trebuie să conțină o OUG și cum ar trebui să fie formulată. Așa că în pauza ”competițională”nu știu cine, nici nu mai contează, liderii asociațiilor au convenit ”cu majoritate” din cei 9 lideri care au participat la vot ( iară nouă????) să susțină un proiect de ordonanță care să … nu știu ce anume să facă, să amendeze L559, sau să se dea peste capul ei, să o introducă ca nouă ordonanță de sine stătătoare? Oricare din variante este aiurea, pentru că:

  1. Dacă este o variantă de”amendare” a L559, asta nu se poate face sau în orice caz nu se dă ”pe post” până nu apare decizia și motivarea CCR, pentru că nu știi ce anume trebuie modificat sau schimbat, nu știi ce anume trebuie eliminat. De asemenea, așa cum am mai spus în câteva rânduri, modificarea L559, dacă va fi declarată fie și parțial neconstituțională, va trebui reparată de Parlament, nu de guvern.

  2. Dacă este o variantă de proiect nou, care să fie introdus peste sau pe lângă L559, nu va avea viață, din motivele prezentate mai sus. Nicio cameră nu va vota un proiect pe un subiect aflat în curtea curtezanilor.

Dar, să presupunem că eu greșesc și că una din variante ar avea succes (cu USR la guvernare și în majoritatea parlamentară???) și ar merge mai departe.

Iată textul OUG fabricată undeva prin cine știe ce minți rătăcite și prezentat ca fiind un proiect agreat de majoritatea liderilor prezenți la discuții, ai asociațiilor :

GUVERNUL ROMANIEI

ORDONANTA DE URGENTA A GUVERNULUI

pentru completarea Legii nr. 223/2015,republicata, privind pensiile militare de stat

In temeiul art.108 din Constituție , luând în considerare recunoștința care trebuie manifestată față de sacrificiile,devotamentul și meritele militarilor în rezerva/retragere și ținând cont de discrepanțele existente între cuantumurile soldei de grad/funcție dintre militarii activi și cei în rezervă/retragere,

Guvernul Romaniei adoptă prezenta Ordonanța de Urgență:

Articolul 60 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat,publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, cu modificarile și completările ulterioare, va avea următorul cuprins :

Art. 60.1

Cuantumul pensiilor militare de stat , aflate în plată, se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional și/sau solda de funcție/salariul de funcție al militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, în procentele stabilite la art. 29, 30 și 108 și în funcție de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, astfel:

  1. potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu și mediei soldelor de funcție/salariilor de funcție, actualizate si a celorlalte drepturi banești care fac parte din baza de calcul,potrivit legii, prevăzute în ultima decizie de pensie ,pentru persoanele ale căror drepturi de pensie au fost deschise înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;

  2. în funcție de gradul militar/profesional deținut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu și media soldelor de funcție/salariilor de funcție deținute conform bazei de calcul alese pentru stabilirea pensiei militare de stat în condițiile prevederilor art. 28 pentru drepturile de pensie deschise în baza prezentei ordonanțe de urgență.

Art.60.2

In cazul în care, în urma actualizării, rezultă o pensie mai mică decat cea aflată în plată, atunci se va menține suma în plată.

Art.60.3

In termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, casele sectoriale de pensii actualizeză , din oficiu, toate pensiile militare aflate in plată, în conformitate cu dispozițiile prevăzute la art.60.1”

CE SE VA ÎNTÂMPLA CU EA? CÂT DE VIABILĂ E, CE VIAȚĂ VA AVEA? Răspuns: va avea soarta celeilalte, pentru că :

  • Nu respectă prevederile art 115(4) din Constituție care spune că ” Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul a cestora.”

    Cei care au încropit acest OUG oare nu înțeleg termenul ”obligativitate”?

În ce constă situația extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, nu scrie în motivarea ordonanței. Fraza aia de început care se vrea motivare și spune povești despre ”recunoștința care trebuie manifestată față de sacrificiile, devotamentul și meritele militarilor” merge în liceele militare, dar nu ține loc de motivare în condițiile articolului 115. Deci este obligatoriu să fie motivată urgența. Cei care au încropit această OUG oare știu ce este aia obligativitate?

  • Denumirea ordonanței este” ORDONANTA DE URGENTA A GUVERNULUI pentru completarea Legii nr. 223/2015,republicata, privind pensiile militare de stat” dar primul pargraf din ordonanță ne informează căArticolul 60 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat,publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, cu modificarile și completările ulterioare, va avea următorul cuprins:… Să îmi fie cu iertare, dar această formulare nu seamănă a completare, ci a MODIFICARE A ART. 60 AL LEGII 223. Dacă era modificare, expresia trebuia să sune așa: ”Art, 60 din legea 223 … se completează după cum urmează…” Dar așa cum a fost formulat, nu bate harta cu țăranul.

  • Ca și în proiectul propus de aceleași capete seci, cred, devenit apoi L559, cei care au conceput acest proiect NU VOR SĂ ȚINĂ SEAMA, DEȘI ȘI AVOCATUL POPORULUI a menționat faptul că sintagma ”odată cu intrarea în vigoare a prezentei legi” NU POATE FI FOLOSITĂ PENTRU CĂ LEGEA ( ordoonanța) DE MODIFICARE INTRĂ ÎN COMPONENȚA LEGII DE BAZĂ, DECI LEGEA 223 NU POATE FACE REFERIRE LA OUG DE MODIFICARE. Aceste precizări se trec la finele OUG, ÎN ART II ca INSTRUMENTE” DE APLICARE A ORDONANȚEI, NU CA ELEMENTE COMPONENTE ALE LEGII. Dar de unde nu e, nici Dumnezeu nu cere, unii nu învață nici din ce le spun alții, nici din propriile greșeli, iar părintele aceste ordonanțe introduce această sintagmă la art. 601(a).

  • La art. 60.1(b) aceeași sintagmă este introdusă unde se spune: ”pentru drepturile de pensie deschise în baza prezentei ordonanțe de urgență.”Aș vrea să știu și eu care sunt pensiile deschise ÎN BAZA ACESTE ORDONAȚE DE URGENȚĂ. Eu știam că pensiile sunt stabilite în baza LEGII 223 COMPLETATĂ …Așa cum am mai spus cu mult timp înainte, legea 223 a fost modificată de peste 100 de ori, dar nicăieri în textul legii nu se specifică o altă lege sau OUG, decât ca explicație pentru a se face trimitere la documentul care a modificat legea, dar NU CA TEXT AL LEGII. Când vor învața asta și ”specialiștii noștri???

  • Art. 60(2) menționează că în cazul în care cuantumul calculat este mai mic decât cel în plată, se menține cel în plată, dar deși cineva susținuse și la proiectul L559 să se specifice că ”se menține în plată NETUL AVANTAJOS” , cei care au fătat acest proiect nu au vrut să țină cont de acea precizare fapt ce va duce la posibilitatea ca brutul calculat să fie mai mare, dar netul să fie mai mic datorită art.60 , al limitării netului și în acest caz bineînțeles că CPS -urile vor lua în calcul brutul.

  • La art 60(3) din nou se păstrează termenul IMPOSIBIL, de 30 de zile pentru actualizarea pensiilor ceea ce este absolut aberant, sau în mod intenționat introdus pentru a produce alte ”proteste„ și eventuale cotizații sau bani pentru proceste.

  • Din nou lipsește metodologia de actualizare, pe care și guvernul a cerut-o pentru L559 și până la urmă și o parte din liderii asociațiilor conveniseră că este necesară, mai ales că nu există una. A se remarca faptul că toate proiectele întocmite de MapN, (cele 3 variante ale proiectului de trecere a soldei de grad în Statut), menționează fie modificarea metodologiei vechi, fie întocmirea altei metodologii, dar menționează necesitatea metodologiei de actualizare, PENTRU CĂ LA ACEASTĂ ORĂ LEGEA 223 NU MENȚIONEAZĂ ALTĂ ACTUALIZARE DECÂT CEA DE LA ART 28 CARE SE REFERĂ LA ACTUALIZAREA CU VALOAREA INDICELUI PREȚURILOR DE CONSUM LUNAR LA DATA DESCHIDERII DREPTURILOR DE PENSIE.  Dar asta, ”specialiștii noștri nu vor să înțeleagă, pentru că nu vor să admită că efectiv sunt habarniști. Nici acest proiect nu poate fi pus în practică, pentru că este ca o poveste fără cuprins și încheiere, o poveste în care titlul nu se pupă cu conținutul.

Norocul nostru constă în faptul că până să se decidă ce cere -ul pe L559, SPECIALIȘTII NOȘTRI au tot timpul să exerseze câteva sute de proiecte de OUG câte 2-3 pe zi, până le iese …

Cam asta ar fi de spus despre acest proiect clocit cine știe pe unde și  viitorul actualizării pensiilor militare. Nu uitați că PNRR ul se întinde până prin 2028, dar poate ca până atunci să apară alte angajamente și promisiuni ale guvernelor, că doar nu o să  stăm ancorați în trecut. Știu că aceste precizări, sau sesizări nu cad bine unor stomacuri, dar le fac nu pentru a-mi impune punctul de vedere ci pentru a se putea analiza și apoi, eventual corecta neajunsurile, că dacă nu, iară ne facem de râs. Deja presa a preluat iarăși subiectul pensiilor militare și ”majorării” pensiilor, fiecare jurnalist după urechea lui, dar niciunul din ”abordanți” nu cunoaște subiectul și nu mă miră, pentru că constat că nici ”specialiștii noștri” nu îl cunosc. Dar măcar jurnaliștii nici nu sunt obligați să îl cunoască și nici nu au niciun interes să prezinte realitatea. Ei prezintă ce li se dictează, dar liderii noștri ale cui interese le prezintă și ce știu despre întocmirea unui act normativ? Dar mai ales, CÂND AU DE GÂND SĂ ÎNVEȚE, MĂCAR DIN GREȘELILE LOR, CA SĂ INTRE ȘI EI MĂCAR ÎN RÂNDUL OAMENILOR OBIȘNUIȚI????

Și pentru cei care tot mai consideră sau speră că „mai sunt șanse”, că poate se dă o ordonanță ”tramvai” măcar, dacă nu ”trenuleț”, care ”să ne dea și nouă câte ceva”, dacă nu au luat la cunoștință, dau un citat din guru Bolojan, ”tătucul”, ”găselnița” PNL, referitor la măsurile care trebuiesc luate de noul guvern care se screme să eclozeze : ” Sunt tot felul de legi care intră în vigoare de la începutul anului, de exemplu cele care majorează indemnizațiile pentru diferite categorii profesionale, pensiile speciale pentru primari, etc, care, dacă ar intra cumva în plată, în afară de faptul că nu pot fi suportate, ele ar trebui obligatoriu să fie amânate din nou. Speranța mea este că acest tip de drepturi, care nu au sustenabilitate și s-au dat conjunctural, nu ar mai trebui prorogate an de an, ci trebuie efectiv anulate.”

https://www.euronews.ro/articole/ati-accepta-sa-fiti-premier-dar-presedinte-raspunsurile-lui-ilie-bolojan-printre

https://in-cuiul-catarii.info/2024/12/18/despre-proiecte-si-ce-cere-militarii-21686 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.