duminică, 16 aprilie 2023

Setări

 

M-a pus dracu să îmi iau un ceas dăștept care să îmi spună tot ce vreau: cum  mă culc, cum mă scol, cât  merg, cât  stau, de cate ori se învârte roata la bicicletă, cât de tare bate vântul, cât de slab bate inima, cine m-a sunat la telefon, câte ore am dormit, câte am visat cai vezi pe pereti și câte cu ochii deschiși, cât oxigen mai am în sânge dar nu spune cât mai e în aer, de câte ori am sărit coarda, dar  bine că nu spune de câte ori am sărit gardul, cum e vremea, dar nu și cum sunt vremurile, latitudinea și longitudinea, adică dacă mă întreabă cineva unde sunt, nu că m-ar întreba, dar așa de sanchi, îi dau latiutudinea și longitudinea de moare ăla de ciudă.

Trecând peste faptul că este o chinezărie deci ar trebui să îl port pe ascuns, pentru că în curând vor deveni și ei ca rușii, adică nu ai voie să te afișezi cu chinezi, sau să spui că ai ceva chinezesc pe tine,  arată ca un ceas ”original” făcut de firme cu miros atlantic. Ce viață o avea nu știu. Îmi amintesc că primul meu ceas a fost un Poljot rusesc pe care mi l-am cumpărat din primii mei bani munciți în prima vacanță de liceu, la un CLF unde sortam 1 tonă de ceapă pe zi. Aia a fost prima țeapă pe care mi-a tras-o sistemul, căci făcusem socoteala că voi primi cam 1000 de lei, dar am primit doar 300. Restul au intrat în buzunarele pontatorilor probabil dar ce știam eu la vremea aia ? Ceasul ăla m-a ținut câțiva ani buni am intrat în scoala militară cu el ma mână iar acolo din pricină de salturi i-a sărit minutarul și cum nu aveam bani să îl repar, am stat cu el doar cu orarul doi ani, de ajunsesem să dau ora exactă mai exact decât dei care aveau toate limbile la purtător. Dar să revin.

Spuneam că mi-am tras ceas la mână. La mâna stângă, că cu dreapta lovesc puternic și mi-e frică să nu îmi sară minutarul și la ăsta, chiar dacă nu e pe limbi, e pe numere, cum se poarta acuma peste tot. Cu limbi poartă numai mahării,  cei din politică, că acolo dacă nu prezinți un  ceas curubine nu intri, sau sari din schemă. Mi-a luat ceva timp să îi găsesc toate șmecheriile, l-am pus pe linie, dar ceva nu merge. Am încercat să îi potrivesc data și ora după cele reale, afișate și pe telefon și lap top. Ce să vezi? Data nu se poate seta. Nu mai pot schimba, ziua luna, anul,  vin gata setate de afară, de la producător, sunt nevoit să trăiesc în afara timpului. Dar tot răul spre bine. Mare noroc cu ceasul ăsta. Dacă nu îl luam nu îi înțelegeam pe scumpii noștri aleși, care mai de care mai școliți, produși, sau setați, care pe unde a apucat. Unii vin setați cu ora WDC, alții cu ora  Parisului, alții cu ora Berlinului, alții cu ora Bruxellului, cei care au rămas cu ceasurile vechi, pe ora Moskovei. Nu au ce face săracii, degeaba îi tot învinuim noi că nu vor să înțeleagă limba română, că au uitat de una sau de alta. Noi suntem răi și neînțelegători cu ei, dacă așa sunt setați ce vină au ei? Ce să fac eu acuma, să sparg ceasulcă e setat 12.02.2022 și nu îl pot schimba? Nu are nicio vină săracul, așa a fost setat, nu are buton de resetare, merge cum a fost programat,  ca dulapul.

Ce variantă aș avea acuma?

Să îl dau înapoi ca necorespunzător și să cer altul? Dacă e și ăla la fel?

Să îl returnez și să cer banii înapoi?  Cât dau pe returnare și am plătit pe transport, e cam o treime de ceas. Bani dați de pomană.

Să caut ”unul de firmă”? Păi și alea sunt făcute cam tot de chinezi, coreeni, indieni, că acuma toți angajează mână ieftină de lucru. Deci tot chinezărie iau, indiferent unde e făcut. Pînă și elvețienii au anunțat că se dau pe brazdă și renunță la neutralitate. Deci nici ceasurile ăstora nu mai sunt originale, nu vor mai arăta ora exacta, vor arăta ce vor alții.

Rău am ajuns. Parcă pe vremuri făceam și noi ceasuri ”Victoria”. Le mai țineți minte? Domnule se țineau trenurile după ele de ziceai că sunt sudate. Când rămânea câte unul în urmă un ceas, nu un tren,  mergeai lângă gară și când auzeai rapidul de Timișoara  șuierând îți potriveai ceasul, erau orele 16 trecute fix.

Acuma, adio ceasuri Victoria, adio trenuri românești, avem trenuri japoneze. Când eram cu ceas Poljot la mână, citeam prin ziare că japonezii au trenuri suspendate. Nu vedeam la tv,  că nu prea ne prezentau pe atunci telejurnale cu oamenii muncii din Japonia. Citeam doar prin ziare sau ”almanahe” că ministrul transporturilor din Japonia  și-a cerut scuze pen că nu știu ce tren în nu știu ce an, în nu știu care gară, a întârziat 4 secunde. Jale mare la ei.. Acuma avem și noi trenuri suspendate. Unde te uiți pe tabela de afișaj prin gări  vezi numai trenuri suspendate. Acuma înțeleg supărarea japonezilor.

Toate pleacă de la setări carevasăzică. Ce ne facem noi, că vin alegerile și iară o să ne trezim cu ”oferte” de ”ceasuri” din astea gata setate care o țin langa pe data și ora de ”origine” și pas de mai poți face ceva. Nu credeți? Păi ceasul ”Clotilde” nu a dat ora exacta în sectorul 1 după ora șobolanilor din Paris și uite că încă mai chițcăie? Ceasul Dominic nu și-a bălăngănit pendula în Timișoara cum a vrut el?

Ca să nu mai vorbesc de ceasurile autohtone montate de meșteri nemțești?

Așadar frați români mare atenție ce vă procurați, nu dați banii pe orice, nu vă uitați la zice că știe să facă, sau că e frumos colorat, dacă nu are funcțiile de bază, tot degeaba, iar ceasul nu trebuie să te mintă, degeaba scrie pe el că face frecții cu frecțiile veți rămâne.

Setări

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.