joi, 6 aprilie 2023

Despre Legea pensiilor de serviciu

Proiectul și PNRR-ul

 În sfârșit făcu ochi Legea pensiilor de serviciu și fu și re-botezată. Deși părinții căzuseră de acord asupra numelui inițal drept ”lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu”, nașii au decis până la urmă să îi mai pună un nume, adăugând și ” și a Legii 227/2015 privind Codul Fiscal”. Adăugirea nu a fost doar un simplu moft al nașului, ci o cerință fără de care proiectul, dacă ajungea lege putea fi atacat la CCR. Nu că acuma nu ar putea sau nu va fi atacat, dar dacă ar fi conținut în ea prevederile care sunt cuprinse în art XII, ar fi fost strigător la cer iar magistrații aveau un motiv în plus să o dea jos. Oricum au destule motive.

Deci cum apăru, cum fu ”creștinată” de ”preot”, adică de Senat, ca să nu mai apuce enoriașii să o caute la ouă. S-au luat cât de cât măsuri de ”protecție”, dar părinții și nașu tot mai au probleme, dacă nu de ordin intrinsec, măcar extrinsec, adică chiar dacă aparent copilul e născut sănătos,  nu e învelit în scutecele ”regulamentare”.

Deci a apărut proiectul a fost votat în Senat, urmează procedura legală, plus trimiterea la Mama Mare, adică Comisia Europeană, pentru a vedea dacă are grupa de sânge PNRR. Având în vedere că  niciuna din cele 4 variante trimise  către și analizate de Banca Mondială, nu se pupă cu cea botezată în Cristelnița Senatului, se ridică mari semne de întrebare legate de un eventual aviz pozitiv de ”securitate” din partea CE. La mare tandrețe cu doamna Celine Gauer, mare șefă mare la PNRR, sunt  parlamentari europeni și români, din cei cu trecere pe la organizațiile lui Soroș, din cei  care umblau cu tricouri mâzgălite prin Parlamentul României, care iarăși vor să salveze ”România” și își bagă cozile pentru a salva opera lui Ghinea. Nici nu s-a uscat cerneala pe certificatul de naștere al L4/2023 că Seidler și Bulai hop la doamna Gauer cu pâra, să o înștiințeze ei că nu sunt jupuiți suficient militarii, că au fost păcăliți și să nu lase lucrurile așa. Și mai ies și ca păduchele în față și se laudă, crezând  că pe principiul caprei vecinului,  românii nu doar că le vor mulțumi, dar îi vor și vota pe ei, la alegerile viitoare (a se vedea clipul video în care s-au imortalizat cei doi căprari).

Deci un prim hop ar fi acum, după botez, avizul CE, unde cred că vor fi probleme. Deci un bob zăbavă. Cei care s-au bucurat sau întristat, să fie mai moderați.

Proiectul și partidele

Al doilea hop ar fi comisiile din CD unde proiectul ar putea fi modificat, mai ales în urma unor nasuri strâmbe europene. Depinde pe cine va trimite guvernul la Bruxelles cu proiectul la avizat. Dacă îl trimite pe Boloș care e paralel, cu Tîlvar sau Bode, paraleli cu/ca el,  este clar, vor veni bătuți și cu banii luați. Dacă din partea ministerului Muncii, va merge, ca și la Senat domnul Vasilcoiu, acesta, ”prieten” declarat al militarilor, va face o pledoarie pentru eliminarea pensiilor militare… si trecerea lor pe contributivitate, fără să știe că astfel îngroapă Ministerul Muncii, dar oricum nu îi pasă. Din păcate nici ION inteligența artificială din guvern nu e stăpân pe subiect, așa că nu avem decât să dăm cu banul sau să ne rugăm la Dumnezeu să ne ierte de păcate, pentru că aici nu are cine să ne apere. Singurul care știe ce spune, este Budăi.  

Dacă proiectul vine avizat de la Bruxelles fără modificări majore, va trece prin comisiile Camerei Deputaților ca prin brânză.

 Dacă vor fi modificări, depinde cât de mari și cât de importante și ar putea fi nevoie să mai treacă odată prin Senat. Oricum luna aprilie  trebuie să se definitiveze și Legea Pensiilor Publice dar  și acolo vor fi discuții între partenerii de coaliție pentru că și alea trebuie să scadă, să se modifice baza de calcul, punctul de pensie și modificarea va fi pe minus, nu pe plus, dar aici durerea e mare pentru că masa mare de votanți acolo stă și PSD-ul în special nu ar vrea să își lovească masa de votanți înainte de alegeri, mai ales că pe PSD va cădea măgăreața promovării legii.

Proiectul și magistrații

Dacă va trece și prin CD în forma în care a fost votată de Senat sau cu modificări minore, acceptate de Guvern, atunci, pot apărea probleme acasă, cu magistrații, care nici ei nu prea sunt de acord, ca  în bancul cu bucătarul de pe vasul de pescuit. Din toți posesorii de pensii de serviciu, magistrații, (în ciuda tuturor previziunilor) sunt cei mai oropsiți, pentru că :

  • Ei trec în calculul pensiei de la salariul din  ultima lună, la salariul ultimelor 12 luni;
  • Nu se mai pot pensiona (varfurile lor) după 5ani de mandat pe la ICCJ, CSM);
  • Li se recalculează pensiile după noile prevederi;

  • Nu li se mai actualizează pensiile după salariul ”activilor” rămân doar cu indexarea și și aia exact ca la militari, după doi ani în urmă. De, nu ei au cerut egalitate cu militarii? Acuma o au.
  • Nu mai pot cumula pensia din Justiție cu cea de la CCR, sau Parlament sau mai știu eu de unde, care le aducea un venit de 30000-40000 lunar.
  • Li se limitează pensia, la net ca și militarilor prin prevederile OUG 59. Practic această lege extinde prevederile respective și pentru magistrați, ceea ce face ca eventuala  anulare a OUG 59 care producea efecte și pentru alte categorii pe acest aspect, să rămână în vigoare, conform art XI(1) chiar dacă aceasta ar fi declarată neconstituțională. Întrebarea care se pune este dacă va fi promulgată legea înainte de a fi eventual anulată OUG 59 ca neconstituțională.

Toate aceste lovituri date magistraților pot fi folosite pentru ca aceștia să se plângă că este atacată independența ”justiției” și mai este un posibil motiv care depinde de cum va fi votat proiectul final, dar nu îl spun pentru că acesta poate să apară sau să fie evitat.

Oricum, aceste motive sunt suficiente pentru a se umple instanțele cu procese și să fim serioși, nu or fi proști să își dea în cap singuri. Dar s-ar putea ca pe guvernanți să nu îi intereseze asta, pentru că dacă vor primi avizul CE, vor primi banii din jalon, au cu ce plăti și mai departe să se spele pe cap cei care vin la guvernare după 2024. După ei, potopul. Dar e posibil ca toate aceste …lovituri date magistraților să fie planificate și ”acceptate” tacit de magistrați care știu că după trecerea legii prin parlament legii vor ataca prevederile respective în instanță unde tot ei le vor judeca și apoi la CCR unde tot ei judecă vor declara art I din L 4/2023 NECONSTITUȚIONAL și atunci toată lumea e mulțumită: guvernanții că au obținut acceptul  și fondurile UE și nu și-au pus lumea în cap, magistrații că nu se mai atinge nimeni de drepturile lor și au încă o decizie a CCR favorabilă, militarii că au scăpat de data asta doar cu niște pene vânturate, nu le-au sărit fulgii, ca de obicei.

Proiectul și militarii

Pentru militari, proiectul, așa cum a fost votat în Senat nu are aspecte majore pentru cei aflați în pensie. Doar cei pensionați până în septembrie 2017, vor fi atinși de modificarea făcută la art 101 din  Codul Fiscal, prin art XIII, căci li se vor impozita suplimentar, cu 5% tot ce trece de 6789 din pensie. Să își facă fiecare calculul și să vadă cât pierde. Ar fi între 150-300  lei. Dacă i-ar primi, ar spune că e puțin, așa cum a fost când trebuia să îi indexeze în ianuarie și au sărit în sus că vor și ei 12%. Dacă li se ia acuma, o să spună că e foarte mult și iarăși o să protesteze stelele.  Dacă o iei principial, nu e corect, mai ales dacă ai ține cont că militarii ar trebui să fie ca mușchetarii, toți pentru unul și unul pentru toți. Dar când au fost militarii noștri muschetari? Dacă o judeci… sentimental, cei mai afectați vor fi cei cu grade și funcții mari pe care unii chiar nu le merită mai ales cei din fruntea asociațiilor care nu au catadiscist să miște un deget când au fost loviți cei mici. Pentru a fi însă obiectiv, dar  și pentru că personal de obicei  țin la principii, impozitarea progresivă, nu că ar fi decis CCR cândva că nu e constituțională, ci pentru că NU ESTE CORECTĂ, mi se pare neprincipială și am să mă justific. Considerând că salarizarea și plata pensiei s-ar face pe criteriul studiilor, meritocrației și în concordanță cu importanța profesiei în cadrul societății și funcției în cadrul sistemului, e normal ca un ofițer/militar cu funcție și grad mare, să aibă o soldă/pensie mai mare și la fel de normal este ca aceasta să nu îi fie ciuntită de incompetența managerială a unor politruci cu 4 clase ajunși pe liste electorale pentru că au știut să lipească afișe sau să desfacă șlițul unui șef de partid fără mâini. În acest context, având în vedere acest aspect, respectul față de cariera și activitatea unui militar se probează prin menținerea drepturilor acestuia neatinse de vânturile unui politician.

Dacă însă începem să calculăm, să analizăm ce a făcut fiecare militar în carieră, să îi citim caracterizările sau să îi întrebăm colegii, subalternii, șefii, vecinii, neamurile, și alea bune și alea proaste,  prietenii și dușmanii, ar trebui să le tăiem pensiile cu 80 % cam la toți. Ce cale alegem?

Pentru cei pensionați după sau în baza ordonanței 59, modificarea art 101 din Codul Fiscal nu aduce micsorarea cuantumului net al pensiei, pentru că brutul calculat este suficient de mare pentru a suporta noi taxe. Situaţia este identică cu cea de la retinerea CASS care, deşi era mai mare ca procent, tot nu afecta netul pensiei în plată.

Mai este un aspect care poate afecta unii militari și anume (prin art XII) cumulul a două pensii calculate în baza a două legi speciale, recte două pensii de serviciu și aici este cazul militarilor care după ce au ieșit din armată au intrat în alte ministere sau structuri beneficiare de legi speciale, altele decât legea 223/2015. Este vorba în principal de cei care au intrat în politică, parlamentari, justiție, externe, sau mai știu eu pe unde. Aceștia vor trebui să aleagă în termen de 30 de zile de la punerea în aplicare a legi, cu ce pensie vor să rămână. Cine nu apucă a doua pensie până la apariția legii, va rămâne cu prima, pentru că după apariția legii nu va avea ce să mai aleagă, a doua nu i se va mai calcula. Cel puțin așa se înțelege din textul legii. Urmează amendamentele, votul final și chiar metodologia de aplicare care pot nuanța, dar nu schimba legea.

Cam astea ar fi aspectele ce privesc pensiile militare prin prisma L4/2023.

Cu riscul de a supăra pe unii sau pe alții, mai menționez un aspect. Chiar dacă nu am informații certe, din ceea ce am văzut, din ceea ce știu, din declarațiile date de politicieni, de Budăi, de alți miniștri, parlamentari,  înainte sau după apariția proiectului,  încă din prima fază, în prima variantă rezultă două aspecte:

  • Bun sau rău, articolul IX cel care se referă la pensiile militare este făcut de MApN și MAI, în forma aprobată de Senat și cu toate zvonurile apărute, cu variantele avizate de Banca Mondială, cu propunerile lui  Ghinea sau/și Vasilcoiu, cu toate vaietele USR-iștilor, a fost înaintat susținut și votat într-o formă în care pensiile militare sunt mai puțin afectate.
  • În guvern, în coaliție, în PNL, NU Bode și NICI  Tilvăr au susținut această variantă de proiect, nu ei au apărat pensiile militarilor, mai degrabă  ION, ca să nu zic Ionel, dar pot să zic și Ionel, că nu crapă pământul.

Nu cer nimănui să mulțumească, cuiva, eu o fac acuma aici, chiar dacă e posibil ca proiectul să sufere modificări. Pentru actuala formă eu pot spune că am scăpat ușor și mulțumesc tuturor celor care au contribuit, oriunde ar fi ei. Că se putea și mai mult, sunt de acord, dar să nu uităm variantele cu 45% din întreaga activitate și recalcularea pe care o doreau unii inconștienți care poartă capul doar ca să nu le plouă în gât.

Niște albinuțe mă anunță că e posibil să ne trezim cândva cu pachetul promis de câțiva ani de conducerea MApN, care să cuprindă statutul, legea pensiilor militare și legea salarizării militarilor,  în haine noi. Nu știu dacă ne putem bucura sau nu, dacă să dorim asta sau nu, până nu știm cine le va face și ce vor cuprinde.

Deocamdată nici cu L4/2023 nu știm ce va fi.

Să auzim de bine!

 

Despre Legea pensiilor de serviciu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.