S-a scris istorie
Așa cum este prezentat în comunicatul nr 397 din 20.11.2017,”ministrul
apărării naționale, Mihai Fifor, și șeful Statului Major al Apărării,
generalul Nicolae Ciucă, s-au întâlnit luni, 20 noiembrie, la sediul
Ministerului Apărării Naționale, cu reprezentanți ai structurilor
asociative ale personalului militar în rezervă și în retragere.
În cadrul discuțiilor au fost trecute în revistă teme de
interes comun și proiectele pe care Ministerul Apărării
Naționale intenționează să le promoveze în domeniul social în beneficiul
personalului militar și civil, cu referire atât la cadrele în
activitate, cât și la militarii în rezervă și în retragere, ale căror
asociații vor fi consultate în continuare pe parcursul etapelor de
elaborare a actelor normative.”
Este, așa cum am titrat, o întâlnire istorică, pentru ca este, după
câte știu eu, singura întâlnire de acest gen a conducerii MApN cu
reprezentanții asociaților rezerviștilor. Iată lista asociațiilor
invitate:
Menționez
că este posibil să nu fie prezente în această listă toate asociațiilor
rezerviștilor din Armată, dar cum SMAp nu are o structură sau birou
specializat, aceasta este lista primită de la Direcția Calitatea Vieții a
ministerului și nu era actualizată. Se mai întâmplă, fostul șef al
acestei direcții avea probabil probleme mai importante de făcut decât să
actualizeze situații.
Poate noul șef se va apleca mai adânc, adânc, adânc până la ultimele
sertare asupra problematicii deosebit de complexe pe care o are de
rezolvat. Sau poate se va înființa la SMAp un birouaș mic mic, dacă tot
există aici mai multă preocupare față de rezerviști decât la aproape tot
departamentul domnului Nasta care se pare că nu înțelege prea bine
problemele militarilor. Rămâne ca asociațiile care nu apar pe listă dar
vor să fie luate în evidență, să contacteze Direcția Calitatea Vieții a
Ministerului în măsura în care acestea funcționează conform
legislației în vigoare și pot face dovada acestui lucru cu o hotărâre
judecătorească, pentru a nu rata viitoarele întâlniri.
Cum nu s-a făcut prezența iar personal nu i-am cunoscut pe marea
majoritate a celor prezenți, nu pot spune câte asociații din cele
invitate au onorat invitația. Dar pot spune că nu este singura
activitate de acest gen, se are în vedere și o a doua întâlnire, undeva
în prima jumătate a lunii decembrie, de data asta cu reprezentanții
asociațiilor militarilor activi. Aviz amatorilor, luați măsuri și sunați
la Minister să verificați dacă figurați în evidență, dar să aveți
documentele de ”identitate” în regulă, conform noii legislații, că nu
merge cu decizii de pe vremea răposatului cum au multe asociații,
activând practic în ilegalitate.
Revenind la activitatea de ieri, pot spune doar că au fost prezenți
48 de reprezentanți ai asociațiilor, apoi șefii de structuri din
componenta Departamentului pentru Relația cu Parlamentul și Calitatea
Vieții și bineînțeles Șeful SMAp, generalul Nicolae Ionel Ciucă și
ministrul Mihai-Viorel Fifor, acesta din urmă o bună parte din program,
fiind prins și în alte activități, la Parlament. Timpul este o mare
problemă pentru cei doi oficiali și aceasta este și cauza divizării
întâlnirilor și incertitudinea datelor.
Iată care au fost problemele supuse dezbaterii, așa cum au fost
trimise cu câteva zile înainte de către domnul Colonel Nicolae
Anghelescu, de la cabinetul domnului General Ciucă Nicolae, cel care a
primit însărcinarea să inițieze colaborarea dintre SMAp și Asociații:
Activitatea a început printr-un cuvânt introductiv al domnului general Nicolae Ciucă, pe care îl puteți vedea aici :
După cum reiese din această introducere, scopul adunării a fost
inițierea unei legături între conducerea SMAp și Asociațiile militarilor
în rezervă, care se dorește primul pas în calea realizării unei
cooperări și coordonări, în primul rând între asociații și apoi între
acestea și conducerea armatei. Atât domnul general Ciucă, cât și
ministrul Fifor au menționat mai mult decât insistent că este nevoie de
o unificare a punctelor de vedere ale acestor asociații pe probleme ce
țin de doleanțele, drepturile și obiectivele comune, pentru o mai bună
și eficientă relaționare și rezolvare dar și cooperare cu conducerea
Ministerului Apărării Naționale.
Este mai mult decât lăudabilă nu doar inițiativa întâlnirii ci și
intenția declarată și constatarea faptului că datorită fărâmițării
rezerviștilor în câteva zeci de asociații, glasul fiecăreia dintre ele
este prea slab și prea puțin convingător pentru a fi auzit sau băgat în
seamă chiar și de către cei care ar dori să îl asculte. Acest punct de
vedere, nu numai că îl aprob și susțin dar l-am evidențiat personal la
toate întrunirile la care am participat în cadrul Forumului Asociațiilor
Militarilor. Uite că nu sunt singurul care cere cu insistență acest
lucru. Chiar și domnul Ministru Fifor, un civil, dar un civil aflat în
fruntea MApN, a constatat necesitatea coagulării eforturilor
asociațiilor în punctele de interes comun, pentru a forma o mai
puternică și evidentă voce, așa cum se poate constata din această
înregistrare.
Paltonul și cămașa
Ei bine, deși atât programul stabilit cât și exprimările celor doi
șefi ai Apărării trimiteau către acest subiect pentru a putea fi
realizate celelalte deziderate comune, în luările de cuvânt decât doi
vorbitori au făcut referire la acest subiect și au cerut celorlalți
participanți la discuții să ia o decizie sau sa se exprime pe speță.
Ceilalți, în totalitate s-au limitat la a prezenta doar problemele
asociațiilor lor, cu realizări sau nevoi, făcând din această întâlnire
nu un prim pas în unirea eforturilor militarilor spre o mai eficientă și
unică voce, ci o ocazie de a-și rezolva problemele individuale sau de
grup, nefăcând absolut nici o referire la subiectul principal al
întâlnirii. Ba mai mult, reprezentanții unor asociații au profitat de
ocazie pentru a cere celorlalți să adere la asociația lor care –vezi
Doamne- este mai bine cotată pe piață. Nu nominalizez, e suficient că
le-am menționat gestul.
Se apropie iarna, vine frigul, toată lumea spune că avem nevoie de
palton, dar când e vorba să îl îmbrace unii strâmbă din nas, că irită la
piele, că mănâncă, că e incomod, că nu se pot mișca lejer, că e mai
macho în cămașă. Unul din reprezentanți, bănuiesc că disperat de lipsa
de interes a celorlalți față de această inițiativă, a cerut domnului
general Ciucă să facă domnia sa și al doilea pas și să stabilească o a
doua întâlnire a asociațiilor, la care reprezentanții acestora să vină
mai pregătiți și eventual cu soluții de punere în practică a ideii.
Din păcate domnul general prin însăși natura funcției nu poate nici
să sugereze modalități sau soluții de rezolvare, fără a încălca
principiul neamestecului în treburile interne ale asociațiilor. Tot din
păcate, marea majoritate a celor prezenți, pe cât de autoritari și greu
de înlocuit sunt de pe scaunele pe care s-au suit în cadrul
asociațiilor, pe atât de inerți și de nemișcat sunt când trebuie să facă
ceva spre o colaborare cu celelalte asociații și așteaptă să primească
ordin și indicații privind ce e de făcut, rămași probabil cu acest
obicei încă de pe vremea când erau activi. Dolce far niente !
Punctul 6, armata și politicul
Au fost luate în discuție, mai mult sau mai puțin, toate punctele de
pe ordinea de zi, constatându-se complexitatea problemelor și
necesitatea intervenției asupra unor prevederi legale, ordine sau legi,
care sunt relative strâmbe. Când s-a ajuns la punctul 6, cel legat de
modalități de abordare a politicului, discuțiile s-au încins și tocmai
cel care era singurul în măsură să dea răspunsuri din partea gazdelor,
respectiv ministrul Fifor a fost nevoit să plece la …Parlament.
A avut timp totuși să admită că s-au făcut greșeli de abordare a
problematicii pensiilor militare și a promis că lucrurile nu vor rămâne
așa cum sunt abordate acuma, că trebuie găsită o soluție și schimbat
ceva privind actualizarea pensiilor, dar nu poate spune ce și cât.
Întrebat de vicepreședintele ROMIL ce este și ce nu este adevărat din
informațiile care au apărut vizavi de OUG 59 privind pensiile militare,
domnul ministru a răpuns: ”Cred
că a fost și greșit înțeleasă povestea asta cu pensiile. Această
creștere este foarte foarte greu de suportat de bugetul statului și asta
vă spun cu toată onestitatea acest lucru, că vă place sau nu vă place
ce spun dar e de datoria mea să vă spun. Ar fi însemnat anul viitor,
dacă s-ar fi păstrat această actualizare, un impact de de 11 miliarde
lei pe care efectiv bugetul statului nu îl duce, nu îl poate duce. Și
atunci s-a căutat o variantă, cum să rămânem la un nivel acceptabil de
buget și să nu mințim oamenii, vă dăm, nu vă dăm ….Dar există soluții
să reglăm chestia în Camera Deputaților. Eu am avut o discuție cu
domnul secretar de stat Nicolae Nasta, și i-am dat niște instrucțiuni,
înțeleg că nu le-a înțeles foarte bine, o să mai discutăm, sunt aici
colegii de la Casa de Pensii și o să discutăm din nou această problemă
și vă spun că nu iese din Parlamentul României să fie chestiune
nedreaptă. Vă asigur de chestiunea aceasta. Da, probabil că se va face o
actualizare, probabil se va face ca în civilie, trebuie să discutăm,
pentru că trebuie să fie foarte clar, nimeni nu vrea să lezeze
drepturile militarilor, înțelegeti-mă, dar nici nu putem să vă mințim și
să vă spunem că se poate da ceva și nu se mai poate da la un moment
dat.”
Să fiu sincer, declarația m-a uimit, nu știam că actuala conducere
(de partid și de stat) se gândește atât de departe când promite ceva,
adică își pune problema dacă peste un an sau câteva luni, va avea banii
pe care i-a promis, dar poate o fi o nouă abordare și nu știu eu, sau
așa ceva e valabil doar când e vorba de militari, nu de aleși.
Întrebat dacă este posibil să se dea o prorogare a aplicării
actualizării în forma legii 223, domnul Fifor a admis că nu e exclus să
se cadă asupra acestei variante, dar deocamdată nu se știe nimic clar,
legea se află în procesul de construcție în parlament se pot face
oricând amendamente până la adoptarea formei finale.
Din răspunsul dânsului, un lucru este clar, NU SE RENUNȚĂ LA
ORDONANȚA 59, PENTRU CĂ NU SUNT BANI. SCURT. Vor încerca să amelioreze
lovitura cumva, să nu ne dea cu pumnul în plex nici cu palma peste față,
dar ne vor lovi, că nu se poate altfel. Poate un cap în gură ceva…așa
mai șmecherește. Nu se ține cont de faptul că ordonanța este
neconstituțională, că încalcă art 5 din legea 346 din 2006, Decizia 20
din 2000 a CCR, dreptul la proprietate, principiul predictibilității, că
astăzi iau ce au dat tot ei ieri. Ei știu doar atât, că nu au bani.
Apoi domnul ministru a plecat. Discuțiile au continuat cu probleme de
interes mai mult sau mai puțin comun. S-a pus întrebarea ce este
adevărat în afirmațiile doamnei Olguța Vasilescu privind implicarea MApN
în emiterea ordonanței, dacă Direcția Juridică sau Direcția Financiar
Contabilă au fost consultate sau au contribuit la emiterea ordonanței
IAR ȘEFUL DIRECTIEI JURIDICE A MENȚIONAT CĂ NU LI S-A CERUT AVIZ PE
ACEASTĂ ORDONANȚĂ. Este foarte interesant răspunsul domnului colonel
Dragu Aurel, deoarece doamna Vasilescu a menționat că ordonanța a fost
chiar inițiată de MApN, iar domnul consilier al doamnei secretar de stat
Doina Barbu a declarat pe data de 14 în Comisia de Muncă a CD, că
ordonanța are avizul MApN.
Deci pe undeva se minte en gros și en detaille și este caz penal
pentru că a fost încălcată Legea 346/2006, prin abuz având ca scop
obținerea de foloase necuvenite și mă gândesc că poate fi vorba de
constituirea unui grup infracțional în scopul realizării unor foloase
materiale în interesul unui grup de persoane, pentru că sumele
”economisite” de la pensionari în favoarea guvernului prin aplicarea
acestei ordonanțe aud că s-ar ridica la 11 miliarde de lei.
Woooooooooooow. Parcă aș sesiza DNA-ul, zău așa!Codruța, uite la Olguța, își bagă mânuța!
După două ore și 35 de minute de discuții pe diferite teme, mai mult
particulare, activitatea s-a încheiat, ca de obicei când e vorba de
militarii români, fără nici o concluzie, fără nici un plan de viitor,
fără nici o declarație comună (a asociațiilor), doar cereri și plângeri,
dar fără angajament din partea celor care ar fi trebuit măcar să
mulțumească că au fost adunați laolaltă pentru prima oară totuși și fără
să afirme careva că dorește să coopereze cu altcineva sau că e gata să
formeze o structură comună în care el nu dorește să fie vioara întâi.
NICI UNUL NU A SPUS, ”EU PROPUN SĂ NE REÎNTÂLNIM PESTE….10ANI (MĂCAR),
SĂ FACEM UN PLAN DE BĂTĂLIE”. Era prea mult, erau prea obosiți.
Toți vor să fie declarați asociație de utilitate publică, ca și așa
zisa Casă Regală, toți vor fonduri și dreptul de a propune avansări, de
primi bilete de tratament, de a fi invitați la sindrofii, dar nici unul
nu a spus ”EU VREAU SĂ MĂ UNESC CU ȚARA”.
Ăștia suntem, ăsta ne e sfârșitul (activității, bineînțeles).
În loc de concluzii
Eu închei cu două sentimente contradictorii: pe de o parte bucuria că la nivelul conducerii SMAp există dorință de dialog și cooperare, s-a încercat coagularea asociațiilor rezerviștilor, pe de altă parte dezamăgirea
că nu suntem în stare să realizăm că asta este singura șansă să ne
putem impune și să însemnăm ceva, că suntem mâncați de orgolii, dar mai
ales de impotență. Să ne fie rușine !Poate cer eu prea
mult, poate nu am văzut bine, poate sunt prea pesimist, poate totuși
pana la urmă ne va veni mintea la cap, dar din ce am văzut, pulsul este
slab, pacientul respiră cu dificultate, dacă e decuplat de la aparate nu
are zile. Păcat de efortul făcut de șeful SMAp.
Două lucruri am constatat cu această ocazie la domnul ministru
Fifor, pe care nu le cunoșteam. Are un simț al umorului și o capacitate
de a reacționa surprinzătoare (cel puțin pentru mine) ceea ce nu e rău
și are obiceiul (probabil luat de la domnul prim ministru) de a-și certa
supușii în public, de față cu alții, ceea ce nu e bine. Probabil asta a
văzut unde a făcut armata, dar era un obicei neacademic, sau poate
crede că așa trebuie să se poarte în armata sau cu militarii, dar se
înșală. Copilul se pupă numai în somn, iar militarul, cu atât
mai puțin când e vorba de un șef, se ceartă numai între patru ochi
domnule ministru, nu în fața subordonaților sau a celor mai mici în
grad.
O altă observație sau constatare este aceea că în timp ce domnul
general Ciucă a venit doar cu domnul colonel Anghelescu, care de altfel
s-a ocupat (foarte bine) de această activitate, din partea ministerului
au venit o grămadă de șefi de structuri care sunt convins că aveau o
grămadă de documente de rezolvat(poate chiar de actualizat situații) dar
au asistat doar la întâlnirea noastră. Sper că nu au fost aduși doar ca
să vedem noi că ordonanța Olguța nu a făcut praf ministerul.
Adevărul este însă că SMAp nu are la această oră structuri, sau birou
care să gestioneze legătura cu asociațiile militarilor și a fost nevoit
să apeleze la cei subordonați ministrului. Motiv
de reflecție și înființare, în perspectiva reorganizării SMAp, a unui
birou măcar, care să se ocupe cu aceste aspecte pe viitor, dacă tot se
dorește permanentizarea acestui gen de activități care cu timpul, pe măsura dezvoltării vor necesita tot mai multe eforturi. Nu știu însă dacă chiar merităm atâtea eforturi.
Abia la poza de final am sesizat că a existat cineva care nu prea a
văzut cu ochi buni activitatea organizată de șeful SMAp și pândește din
umbră în chiar inima ministerului. Vnimanie, Vnimanie!!!!!
NOTA BENE: Domnul Fifor, cu gurița domniei sale a spus ca dacă vor
lăsa actualizarea pensiilor militare așa cum prevede L223, ar însemna un
impact de 11 miliarde de lei la bugetul statului. Adică această
creștere ar fi de 11 miliarde lei.
Păi, (vorba celui din reclamă) așa ceva… nu se poate. Și o să explic de ce:
1. din datele oferite de chiar Ministerul Apărării naționale, la
cererea mea, (date postate în articolul cu Ordonanța în date și cifre),
rezultă că plata tuturor pensiilor militare, inclusiv a restantelor din
anii 2012 , 2013 și restanțe recalculări, ar fi de 3.304.626.255. TOATE PENSIILE MILITARILOR.
2. PĂI DACĂ TOATE PENSIILE ÎN 2017 au fost de 3 miliarde, cum să fie
numai actualizarea din 2018 11 miliarde? Suntem în grota minții, nu în
noapte.
3. Tot bugetul Apărării pe 2017 a fost de 16.322.232.000 , iar domnul Fifor ne spune că actualizarea pensiilor militarilor ar duce la un impact de 11 miliarde? Imposibil.
4. Chiar dacă ar încerca să spună că s-a referit la tot bugetul
apărării nu ar fi bine pentru că asta înseamnă că vor să reducă bugetul
pe 2018 și să nu se mai încadreze în cei 2% promiși.
ÎN CONCLUZIE , E MARE DANDANA DOMNULE MINISTRU, MARE RĂU.
Să nu spuneți că ați vrut să spuneți 11 milioane de lei vechi, că pe
ăia îi plătim noi la buget, numai să nu scoateți actualizarea pensiilor
cu veniturile activilor din lege. Batem palma ?
Pe ultimul rând, dar nu în
ultimul rând țin să mulțumesc personal, căci nu am alte împuterniciri și
nici competențe, tuturor celor care s-au implicat în organizarea și
desfășurarea acestei activități.
http://www.mapn.ro/cpresa/15735_%C3%8Ent%C3%A2lnire-cu-reprezentan%C8%9Bii-asocia%C8%9Biilor-militarilor-%C3%AEn-rezerv%C4%83-%C8%99i-retragere
Întâlnire istorică la MApN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.