miercuri, 27 martie 2024

Rezolvarea inechităților din pensiile militare în viziunea duetului Cio-Ciu

Nici nu mai țin minte de câte ori am auzit această promisiune, acest principiu, această gulgută în gura politicienilor și a responsabililor din afara sau interiorul MApN. Care cum umbla la pensiile/drepturile militarilor, punea inițiativa pe seama ”rezolvării inechităților din sistemul pensiilor militare”. Toți miniștrii apărării din ultimii 14 ani la toate întâlnirile cu reprezentanții rezerviștilor au vorbit ”foarte frumos” despre acest obiectiv. Ce au făcut însă? Nu numai că nu au rezolvat nimic, dar au și continuat cu introducerea altor inechități, au adâncit prăpastia dintre generațiile de rezerviști, pensionari militari, introducând prin fiecare inițiativă legislativă o altă categorie discriminată sau defavorizată. Așa s-a întâmplat de la apariția legii 223, continuând cu OUG 57, OUG 59, OUG 114, L 282 și practic orice lege sau prevedere de lege care aduce modificări legii pensiilor militare sau statutului. Toți inițiatorii, pentru a-și justifica loviturile date militarilor au ridicat steagul înlăturării discrepanțelor și discriminărilor, un steag fals, bineînțeles.

Așa se va întâmpla și joi, 21.03.2024, când în ședința de guvern va fi discutată și aprobată  o nouă ordonanță de urgență care privește armata, militarii.

Aparent,  ordonanța, numită ”Ordonanța Bayraktar” pentru că pare că ar avea ca principal scop pregătirea militarilor români pentru operarea deja faimoaselor drone turcești, ar face numai bine pentru militari, dar în fuga lor după imagine și îndeplinirea ordinelor înaltelor porți, diriguitorii legilor, inițiatorii actelor legislative nu doar că fac greșeli impardonabile dar adâncesc până la abis discrepanțele deja existente între generațiile de pensionari militari, între activi și rezerviști, între rezerviștii voluntari și cei ”consacrați” sau veșnic sacrificați.

Dacă este cineva suficient de interesat să citească inclusiv motivarea proiectului va sesiza că tot ce am scris mai sus se confirmă.

Printre alte măsuri care vor să să lase impresia că în sfârșit clasa politică și-a îndreptat atenția înspre dotarea armatei și statutul social al militarului român, când de fapt tot ce se urmărește este implicarea până la gât a armatei și țării în războiul din Ucraina, se numără și cea care se referă la actualizarea soldei de grad. Așa cum spuneam încă de când apăruseră primele zvonuri privind această inițiativă, măsura se va aplica doar celor din activitate, nu și pensionarilor militari, pentru că NOȚIUNEA DE ACTUALIZARE A PENSIILOR MILITARE ESTE INEXISTENTĂ ÎN LEGEA 223. Dar asta nu înseamnă că nu ar fi putut fi menționat în acest proiect, DACĂ S-AR FI DORIT, că de măsura respectivă beneficiiază și rezerviștii.

E drept, conform proiectului care va fi cu siguranță votat în guvern joi, de măsură beneficiază și rezerviștii voluntari, fiind în contract cu MApN deci vor primi solda de grad conform art XI din prezentul proiect.  

Așadar acei neica-nimeni numiți rezerviști voluntari, băgați în lucrări la mobilizare și blagosloviți cu niște drepturi care nu se justifică, plătiți pentru o treabă pe care nu o fac și care la o eventuală mobilizare vor încurca în loc să rezolve problema rezervei armatei, pentru că legea și statutul lor au fost făcute cu partea dorsală, nerealist, negândit, cu aspecte extrem de complicate, urmărind doar umplerea unor locuri goale pe statele de război, vor primi solda de grad majorată  dar ceilalți proveniți din militarii activi, cu studii militare, cu misiuni în teatre de operațiuni, cu cel puțin 15 ani de armată, vor avea plătit GRADUL militar pe vechile valori, deși gradul nu  are nicio legătură  cu statutul activ sau de rezervist, este un drept câștigat pe care nu îl poate lua nimeni decât în situațiile prevăzute de lege iar RECUNOAȘTEREA ȘI COMPENSAREA SA TREBUIE SĂ FIE UNICE. Nu există nicio prevedere și nici nu poate fi introdusă, care să facă diferențe DE NICIO NATURĂ  între gradul unui activ și cel al unui rezervist, SUNT OBȚINUTE ÎN ACELEAȘI CONDIȚII, DECI TREBUIESC REMUNERATE LA FEL.

 Dacă nu domnul Ciolacu, măcar președintele Senatului, general în rezervă, ar trebui să înțeleagă că e vorba de o nouă discriminare, o dublă discriminare în primul rând între militari de același grad activi și rezerviști, apoi între rezerviștii voluntari și cei proveniți din cadrele active, ”apeviști”,  iar pe acestă nouă discriminare își va pune nu doar semnătura ci și conștiința și domnul general Ciucă.  Ca președinte de partid aflat la guvernare nu poate lăsa să plece din guvern o asemenea măgărie fără să se facă părtaș.

Idioțenia unei propuneri sau propunerea unui idiot?

Și acuma să vorbim despre aberațiile proiectului.

Art. XVI din proiectul de OUG vine cu o măsură aiuritoare- aşa cum au mai fost, referitoare la statutul rezervistului voluntar-care oricum nu a confirmat scopul inventării acestui corp de militari. În linia celorlalte prostii legiferate anterior tot ca urmare a unor iniţiative (a se vedea acordarea posibilităţii ca rezervistul voluntar pe timpul contractului să poată pleca la muncă în altă ţară, etc.) avem şi acum o iniţiativă care doreşte ca perioadele în care rezervistul voluntar participă la instruire sau la îndeplinirea misiunilor în cadrul unităţii militare cu care are contract să beneficieze de recunoaşterea condiţiilor de muncă acordate prin L223/2015-a pensiilor militare de stat- în sistemul public de pensii. Intenţia măreaţă, evident croşetată cu atenţie – se instituie şi obligaţia de a se plăti de către angajator contribuţiile suplimentare la taxele corelative condiţiilor de muncă impuse prin Codul Fiscal.

Toate bune şi frumoase, numai că iniţiatorul NU CUNOAŞTE prevederile statutului rezervistului voluntar, HABAR NU ARE de prevederile actuale sau care urmeză să intre în vigoare curând în sistemul public de pensii şi evident NU A ÎNŢELES NICIODATĂ prevederile Legii pensiilor militare. Totuşi, vine cu o prevedere care nesocoteşte orice formă de armonizare a cadrului legislativ, nefiind un adept al respectării normelor de tehnică legislativă.

Actuala formă a statutului rezervistului voluntar – L270/2015,

“Articolul 5

(1) Rezerviștii voluntari sunt asigurați și declarați în continuare în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj pentru perioadele în care participă la instruire și la îndeplinirea misiunilor în structurile prevăzute la art. 1 alin. (1) în care sunt încadrați, beneficiind de următoarele drepturi și facilități:

a) drepturi salariale potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate;…….”

Aici se doreşte a se completa cu recunoaşterea condiţiilor de muncă deosebite, speciale sau alte condiţii, conform prevederilor L223/2015 în vederea valorificării beneficiior asociate de această lege ÎN SISTEMUL PUBLIC. Or, initiatorul are următoarele probleme :

1. Sistemul public aşa cum e reglementat încă de L263/2010 şi din 01.09.2024 de către L360/2023 are alte beneficii acordate condiţiilor de muncă DIFERITE de cele prevăzute de L223/2015. Spre exemplu pentru munca în condiţii deosebite se acordă un spor de vechime de 4 luni la fiecare an, începînd cu prima lună, în timp ce L223/2015 prevede un spor de 3 luni la an, aplicabil doar după minim 6 ani munciţi în aceste condiţii. Este evidentă diferenţa de tratament.

 Mai mult, invocarea priorităţii legii speciale asupra prevederilor din legea cadru nu poate fi susţinută, L263/2010 respectiv L360/2023 NU REPREZINTĂ lege cadru pentru L223/2015, prevederile din L270/2015 nu pot fi derogatorii de la legea cadru aplicabilă prin această trimitere la altă lege, respectiv L223/2015.

2. Pentru drepturile salariale stabilite conform art.5, MapN are obligaţia de a reţine şi vira CAS,CASS şi impozit ca pentru un civil, chiar dacă plata se face către un “militar”. La art. 6 din L270/2015 este lămurită şi situaţia rezerviştilor voluntari atunci când nu participă la instruire sau la îndeplinirea misiunilor. Astfel, ei sunt „menținuți în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj, beneficiază lunar de o indemnizație, în cuantum de 30% din suma reprezentând solda de funcție în care sunt încadrați, conform contractului încheiat, la care se adaugă solda gradului deținut. În această perioadă, rezerviștii voluntari sunt contribuabili ai sistemului de asigurări sociale, iar remunerația lunară este venit supus impozitului pe venit și bază de calcul al contribuțiilor sociale, datorate potrivit legii.” Prin urmare, nici măcar indemnizaţia primită de la bugetul de stat prin MapN nu intră în consonanţă cu prevederile L223/2015 privitoare la CIBS, pentru ea datorându-se CAS,CASS şi impozit tot ca pentru un civil. Deci, TOATE cheltuielile salariale făcute de MapN conduc la plăţi corelative asigurării beneficiarului ÎN SISTEMUL PUBLIC de pensii, prin urmare nu se pot aloca beneficii specifice Legii pensiilor militare de stat.

Nu e așa că legislația românească este sublimă?

Și în final și câteva întrebări ”retorice”.

Cum se face că proiectul nu a apărut în transparență decizională?

 Cum se face că deși documentul are avizul MApN (acest aviz e atât de interesant încât merită discutat separat) MApN care are structuri și funcții plătite gras pentru a interacționa cu mediul asociativ militar NU A CATADICSIT NICI SĂ INFORMEZE, DAR SĂ MAI CEARA PUNCT DE VEDERE REPREZENTANȚILOR ACESTORA?

Sau cumva acest proiect a fost văzut sau măcar adus la cunoștință unor ”anumiți lideri” de asociații BB… na că mă bbâlbâi… bbinecunoscuți nouă, care l-au ”avizat” cu ochii închiși fără a informa pe nimeni?

Cum se face că MAI care nu prea are legătură cu activitățile militare decât când ne cocoșează la proteste, a chemat reprezentanții sindicatelor fie și formal pentru a discuta proiectul? Culmea este că în cadrul acestor discuții, când au fost întrebați și de alte drepturi salariale restante, cei din conducerea Mai le-au spus că nu le pot fi acordate pentru că s-ar revolta cei din alte structuri, cu bătaie pe MApN. Îmi amintesc că și nouă, când ridicam astfel de aspecte celor de la MApN, ni se spunea că nu se poate din cauza celor de la MAI. Vedeți cum lucrează ei, guvernanții, mână în mână în timp ce pe noi ne azmut unii împotriva celorlalți?

Solda de grad a unui colonel în rezervă pensionat până în 2016 este de 356 lei. Conform acestui proiect, după aprobare, solda unui soldat rezervist voluntar și a unui soldat voluntar va fi de 1458 lei brut adica în jur de 1300 net, deci DE PATRU ORI MAI MARE DECÂT A UNUI COLONEL ÎN REZERVĂ. ÎNTREBARE: Având în vedere remunerarea acordată gradului și importanței sociale a acestuia, când se intersectează pe stradă un colonel rezervist și un soldat rezervist voluntar, cine pe cine salută în pas de defilare, sau câte plecăciuni trebuie să facă colonelul în fața soldatului??????

Mai am câteva aspecte foarte interesante de ”raportat” legat de atitudinea unor ”militari de-ai noștri” cu responsabilități, dar le las să vedem ce se va întâmpla până la urmă, ca să nu vorbesc cu păcat.

UPDATE 20.03.2024 15.30

Pe pagina consiliului legislativ apare la rubrica avize informația conform căreia astăzi a fost avizat proiectul Bayraktar, cu avizul nr 268, FAVORABIL.


Intrând pe avize data la data de 20.03 apare aceeași informație:

Dacă însă ai curiozitatea să dai clic pe numărul de aviz respectiv, sau pe rublica ”avize recente” din pagina de pornire, vei constata că avizul nr 268 nu are nicio legătură cu ordonanța Bayraktar și se referă la cu totul altceva, adică la sistemul antigrindină care are si un numar de dosar si culmea e și aprobat de o Hotărâre de guvern.

Cine poate explica ce e cu brambureala asta primeste premiul Nobel. Nu poti decât să presupui fie că secretariatul guvernului sau chiar guvernul este format din agarici analfabeți funcțional, fie că se încearcă o aburire de zile mari, dându-se ca avizat un proiect sub un număr fals pentru a trece mai departe, iar apoi să se spună că a fost o greșeală tehnică, un funcționar mai ”obosit” a scris prostii sau a adormit cu degetul pe tastatură și a bătut în somn.

Nota. Așa cum am informat, în ședința de guvern de joi, la punctul II (3) este menționată discutarea OUG ”Bayraktar”.

 

Rezolvarea inechităților din pensiile militare în viziunea duetului Cio-Ciu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.