miercuri, 20 iulie 2022

Bătaia de joc la adresa militarilor- partea a III- a, sau cum să aplici un articol abrogat

 

Continui să prezint modul în care conducerea armatei și-a bătut și își bate joc de pensionarii militari, dar nu numai de ei ci și de legi, aplicând niște prevederi nu doar după ureche ci și ILEGAL, de data asta. Este știut că o lege sau o prevedere, un articol de lege, nu mai pot fi aplicate  după ce au fost abrogate sau modificate. Toată lumea știe asta, numai CPS a MApN și bineînțeles juriștii din MApN, care cred că își pot permite orice pentru că ori nu va observa nimeni, ori chiar dacă observă cineva, nu le face nimeni nimic, atâta vreme cât furtul comis de un general, locțiitor al șefului serviciului secret a fost … transformat în ” neglijență în serviciu” paguba ”acoperită” iar hoțul .. declarat negustor cinstit, scos la pensie cu o pensie sănătoasă,  ca și alți hoți din armată, indiferent ce au furat.  

Dar să vedem despre ce e vorba. Este vorba despre aceeași ordonanță a Olguței, OUG 59, care a tăiat, se pare pe veci, actualizarea pensiilor militare, deci creșterea acestora.

După cum se știe, înainte de apariția OUG 59,  art 60 al L 223/2015, spunea că :

”Articolul 60

(1) Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional şi/sau solda de funcţie/salariul de funcţie al militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special, în procentele stabilite la art. 29, 30 şi 108 şi în funcţie de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, astfel:

a) potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi a mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie îndeplinite în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate, la cererea persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost deschise înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi;

b) în funcţie de gradul militar/profesional deţinut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi media soldelor de funcţie/salariilor de funcţie deţinute în cele 6 luni alese conform prevederilor art. 28 pentru drepturile de pensie deschise în baza prezentei legi.

(2) Abrogat

(3) În anul în care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât şi cele ale alin. (1), se aplică dispoziţiile cele mai favorabile.

(4) Procedura de actualizare prevăzută la alin. (1) se stabileşte prin ordin comun al conducătorilor instituţiilor din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi securităţii naţionale, emis în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”

Prin OUG 59/2017,  apoi completată sau modificată de OUG 114, după cum  (bănuiesc că) se știe de majoritatea pensionarilor militari, mai puțin majoritatea  șefilor de asociații (dacă e să ne luăm după cum au reacționat și acționează), art 60 a fost modificat, acesta  nu mai tratează subiectul ACTUALIZĂRII, ci al LIMITĂRII și  INDEXĂRII, pensiei,  actualizarea a dispărut ca procedură. Iată ce prevede acuma art 60:

” Articolul 60

(1) La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei. Notă

2) Dacă în urma indexării pensiei militare de stat stabilite potrivit alin. (1) rezultă un cuantum al pensiei nete mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei, se acordă acest cuantum rezultat, fără a depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației, în condițiile art. 59 alin. (1), asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete în cauză.

(3) În cazul indexărilor succesive, cuantumul acordat nu poate depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației, în condițiile art. 59 alin. (1), asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei la care se adaugă suma reprezentând intervenția ratei medii anuale a inflației, în aceleași condiții, din operațiunile de indexare anterioare.(4) Dispozițiile art. 59 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.

Deci, cu acordul sau mai bine spus ajutorul specialiștilor din MApN, care au dat avizul și aplicat legislația, dacă nu cumva și propus… metodologia, pensionarii au fost văduviți din 2017, de actualizare,  dar nu toți. Pentru cei care urmau să iasă la pensie, actualizarea s-a menținut, căci, nu e așa, nu puteau să se împuște singuri în picior, cei care urmau să iasă la pensie și și-au bătut joc de cei deja ieșiți. S-a menținut prin alte forme, articole dar… se pare că ilegal.  

Dar, pentru că mereu există un DAR, nu pentru toți. Pentru cei care urmau să iasă la pensie, actualizarea se aplica, mai șmecherește, în condiții de … SEMI- legalitate, spre ILEGALITATE.

Să vedem cum:

Termenul ACTUALIZARE ERA PREZENT în Legea 223 în 3 articole.

  1. Articolul 28 (1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/polițist/funcționar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie,la alegerea persoanelor prevăzute la art. 3 lit. a)-c), în care nu se includ:….”
  2. Articolul 109

(1) Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special recalculate în baza Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, cu modificările ulterioare, revizuite în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată prin Legea nr. 165/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cele plătite în baza Legii nr. 241/2013 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cu modificările ulterioare, precum şi pensiile stabilite în baza Legii nr. 80/1995, cu modificările şi completările ulterioare, devin pensii militare de stat şi se recalculează potrivit prevederilor prezentei legi, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie şi baza de calcul stabilită conform prevederilor art. 28, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele ale căror drepturi de pensie se recalculează potrivit dispoziţiilor alin. (1) depun cerere pentru alegerea perioadei în vederea determinării bazei de calcul prevăzute la art. 28. În situaţia în care nu depun cerere în acest sens,recalcularea se face, din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă ultimelor 6 luni de activitate desfăşurată în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special.

(3) Recalcularea pensiilor prevăzută la alin. (1) se realizează în termen de maximum 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(4) Pensiile recalculate potrivit alin. (1) se cuvin începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi.

(5) Pensiile prevăzute la alin. (1) pot fi recalculate, în condiţiile prezentei legi, şi în situaţia depunerii de documente nevalorificate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, iar drepturile de pensie astfel recalculate se cuvin începând cu luna următoare depunerii documentelor şi se acordă în termen de cel mult 24 de luni de la data înregistrării cererii la casa de pensii sectorială competentă.

(6) Stagiile de cotizare nevalorificate la recalcularea pensiei conform prevederilor alin. (5), precum şi cele realizate ulterior intrării în vigoare a prezentei legi se valorifică în sistemul public de pensii.

(7) Procedura de recalculare prevăzută la alin. (1) şi termenul de emitere a deciziei se stabilesc prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).

3. Articolul 110

(1) Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special stabilite în baza Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, devin pensii militare de stat şi se recalculează potrivit prevederilor prezentei legi, în termen de maximum 24 de luni de la intrarea în vigoare a acesteia, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie şi baza de calcul stabilită conform prevederilor art. 28, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele ale căror drepturi de pensie se recalculează potrivit dispoziţiilor alin. (1) depun cerere pentru alegerea perioadei în vederea determinării bazei de calcul prevăzute la art. 28. În situaţia în care nu depun cerere în acest sens, recalcularea se face, din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă ultimelor 6 luni de activitate desfăşurată în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special.

(3) Stagiile de cotizare nevalorificate la recalcularea pensiei conform alin. (1), precum şi cele realizate ulterior intrării în vigoare a prezentei legi se valorifică în sistemul public de pensii.

(4) Pensiile recalculate potrivit alin. (1) se cuvin începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi.

(5) Persoanele care au realizat stagiu de cotizare în specialitate şi ale căror drepturi de pensie au fost stabilite de către casele teritoriale de pensii conform Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, pot opta pentru recalcularea pensiei, în condiţiile prezentei legi, la casele de pensii sectoriale, în funcţie de ultimul loc de muncă din care au trecut în rezervă/retragere sau de la care le-au încetat raporturile de serviciu.

(6) Prevederile alin. (3) şi (4) se aplică şi în cazul persoanelor de la alin. (5), dacă cererea a fost depusă la casele de pensii sectoriale în termenul prevăzut la alin. (2).

(7) În situaţia în care cererea a fost depusă la casele de pensii sectoriale cu depăşirea termenului prevăzut la alin. (2), drepturile de pensie recalculate se cuvin şi se plătesc începând cu luna următoare depunerii cererii.

(8) Procedura de recalculare prevăzută la alin. (1) şi termenul de emitere a deciziei se stabilesc prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).

După cum se poate lesne constata, toate cele 3 articole FAC REFERIRE LA TERMENUL ACTUALIZARE CU TRIMITERE LA ARTICOLUL 60 DIN …. fosta prevedere a articolului original al Legii 223.

Numai că articolul 60 a fost modificat de ordonanța 59 și … NU SE MAI APLICĂ.

Aici intervine ciudătenia, pentru că MApN NU A MAI APLICAT ACTUALIZAREA DOAR PENTRU ARTICOLUL 60, DECI NU A MAI ACTUALIZAT PENSIILE DEJA CALCULATE, DAR A ACTUALIZAT PENSIILE CELOR CARE AU URMAT SĂ SE PENSIONEZE DUPĂ 2017, DECI DUPĂ EMITEREA OUG 59.

Nu știu dacă ați sesizat în ce constă ilegalitatea, căci este nu doar o discriminare, ci și o ilegalitate, pentru că :

  1. Faptul că nu se mai actualizează pensiile în plată, este imorală, dar legală;
  2. Doar pensiile celor care ies la pensie, CHIAR ȘI DUPĂ INTRAREA ÎN VIGOARE A OUG 59/2017,  chiar dacă au fost stabilite în pe perioade înainte de 2017 sau după, CONFORM ART 28, SE ACTUALIZEAZĂ, în ciuda faptului că practic ATÂT SINTAGMA ”ACTUALIZARE” CÂT ȘI PROCEDURA, DAR MAI ALES, METODOLOGIA DE CALCUL NU MAI EXISTĂ, FIIND ANULATE DE OUG 59. Deci actualizarea de la art 28 este și IMORALĂ  și ILEGALĂ  pentru că a dispărut BAZA ei.
  3. Recalculările și actualizarea de la art 109 și 110 din L223, s-au încheiat deci nu mai prezintă importanţă că s-au făcut așa cum spun articolele prin punctele 7, respectiv 8, ”prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).”

Dar ordinul de la art.60 alin 4 NU MAI EXISTĂ PENTRU CĂ ODATĂ CU OUG 59, RESPECTIV MODIFICAREA ART 60, OPERAȚIUNEA, PROCEDURA,   DAR ȘI METODOLOGIA DE RECALCULARE ȘI ACTUALIZARE DISPAR.

Nu mai există, după 15 septembrie 2017, fostul  punct (4) al articolului 60, iar acesta a fost modificat.

ȘI ATUNCI SE PUNE ÎNTREBAREA: CARE ESTE BAZA LEGALĂ PENTRU ACTUALIZAREA DE LA ART 28?

Nu există art 60(4) care stabilea Metodologia, deci NU EXISTĂ METODOLOGIE de aplicare a articolelor respective.

Pe baza cărei metodologii a afectuat CPS a MApN actualizările, de vreme ce M25/15.02.2016, nu mai există, fiindu-i anulat certificatul de naștere?

În mod logic, normal, legal și moral, CPS a MApN ministerele implicate, trebuiau să emită o altă metodologie de ACTUALIZARE a bazei de calcul pentru articolul 28 . Dar nu au făcut-o, pentru că specialiștii militari, finanțiști și juriști, au spus ”LASĂ BĂ CĂ MERGE AȘA, PENSIONARII ORICUM NU BAGĂ DE SEAMĂ, ȘI CHIAR DACĂ SE PRINDE CINEVA, ARANJĂM ÎN INSTANȚĂ.”

Iată încă un motiv de sesizare a Curții de Conturi, dar cu condiția să nu fie comisia care face controale de rutină și care pune mereu batista pe țambal. Cea care a controlat aplicarea actualizării din 2017, a fost … alta, nu cea care venea, bea cafeaua, mai făcea un curs la AISM și pleca.

Bref:

În fapt cele 3 actualizări se refereau la operaţiuni IDENTICE efectuate prin aducerea la zi a valorilor elementelor salariale ce compun baza de calcul a pensiei militare. Acest lucru este evidenţiat în special de faptul că prin ordinul M24/2016 la nota referitoare la procedura de actualizare se face trimitere la procedura de actualizare de la recalcularea pensiilor militare stabilită de art.109 şi art.110, aşa cum apare ea ca anexa 1 la ordinul M25/2016.

 Mai mult, anexa 2 la ordinul M25/2016 ce stabileşte procedura de actualizare în situaţia art.60 are două fraze prin care se confirmă identitatea de acţiune asupra bazei de calcul ca şi în cazul actualizării de la recalculare. Pe scurt, s-a aprobat o procedură de actualizare, DETALIATĂ pentru toate elementele componente ale bazei de calcul pentru cazul recalculărilor stabilite de art.109 şi art.110 şi s-a stabilit că ea este ŞI PROCEDURĂ de actualizare pentru celelalte 2 situaţii posibile, art.28 şi art.60.

Deci odată anulată o procedură,  ca și baza ei legală, se anulează întregul proces și aplicabilitatea lui.

Prevederi legale

ORDIN nr. M.24 din 15 februarie 2016 pentru aprobarea Metodologiei de întocmire a dosarului de pensionare.

Având în vedere prevederile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare,

…………………………………………

METODOLOGIE din 15 februarie 2016 de întocmire a dosarului de pensionare

………………………………………………………

Actualizarea elementelor din care se constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor de pensie se realizează potrivit procedurii de actualizare a elementelor salariale din soldele/salariile lunare brute realizate la funcţia de bază, prevăzută de ordinul emis în temeiul art. 109 alin. (7) şi art. 110 alin. (8) din Legea nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

ORDIN nr. M.25 din 15 februarie 2016 pentru aprobarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat

Având în vedere prevederile art. 60 alin. (4), art. 109 alin. (7) şi art. 110 alin. (8) din Legea nr.

223/2015…………….

Articolul 1

Se aprobă Procedura de recalculare a pensiilor militare de stat prevăzută în anexa nr. 1.

Articolul 2

Se aprobă Procedura de actualizare a pensiilor militare de stat prevăzută în anexa nr. 2.

3.Eliminarea din legislaţie a prevederilor de emitere a procedurii de actualizare aprobată prin ordinul M25/2016 A LĂSAT FĂRĂ TEMEI LEGAL ŞI PROCEDURAL ACTUALIZAREA DE LA ART.28 după intrarea în vigoare a OUG59/2017. (Asupra actualizării de la art. 109, art.110, nu mai produce efecte pentru că recalculările se încheiaseră). Nici faptul că procedura principală- de recalculare, care mai este prevăzută ca reglementabilă prin prevederi în vigoare la art.109, art.110 NU poate sta în picioare pentru că la simpla citire a acestor alineate se constată că se face trimitere la art. 60 alin.4. Or, după OUG 59/2017 art.60 NU mai are alineatul 4 şi EVIDENT CĂ SE FACE TRIMITERE LA CEVA CARE NU MAI EXISTĂ.

Prevederi legale introduse în L223

Prin OUG 59/2017

Articolul 60

La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei.

Prin OUG 114/2018

Articolul 60

(1) La stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei.

2) Dacă în urma indexării pensiei militare de stat stabilite potrivit alin. (1) rezultă un cuantum al pensiei nete mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei, se acordă acest cuantum rezultat, fără a depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației, în condițiile art. 59 alin. (1), asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete în cauză.

(3) În cazul indexărilor succesive, cuantumul acordat nu poate depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației, în condițiile art. 59 alin. (1), asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei la care se adaugă suma reprezentând intervenția ratei medii anuale a inflației, în aceleași condiții, din operațiunile de indexare anterioare.

(4) Dispozițiile art. 59 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.

CONCLUZIE: Aplicatorii legii NU AU MAI AVUT BAZA LEGALĂ PRIVITOARE LA PROCEDURA DE ACTUALIZARE PREVĂZUTĂ DE ART.28 DIN L223, toate pensiile stabilite după OUG59/2017 au avut baza de calcula pensiei actualizată la data ieşirii la pensie după o procedură NEÎNTEMEIATĂ ŞI NEREGLEMENTATĂ LEGAL.

S-a dovedit încă odată, că prin fiecare măsură sau așa zisă lege reparatorie, în loc să se realizeze o îndreptare a nedreptăților de fapt se înmulțește numărul discriminărilor și nedreptăților pe spinarea celor care nu mai au cum să se apere. Cei care pun avizul și întocmesc aceste ”metodologii” o fac în așa fel încât ei să nnu piardă, iar economiile să se facă pe spinarea celor deja pensionați.

Așa se va întâmpla și cu noul statut al cadrelor militare, care va scoate din circuit, pentru cei deja ieșiți la pensie OMM-ul. Mă mir că nu s-a sesizat nimeni până acuma, liderii de asociații tac, ori pentru că nu nu îi interesează, ori pentru că nu au citit proiectul, ori pentru că nu îl înțeleg, ori pentru că sunt vânduți celor care le dau decorații cu însemn de război, care conform noului statut, le mai adaugă 6000 lei la pensie. Păi să tot taci și să faci pe prostul, nu ?

Apropo de sesizare a Curții DE Conturi  și de … justiția română,  am văzut că vom mai experimenta o … inovație tipic românească: după ce s-a dat și motivarea pe procesul CC- CSP a MApN, în dosarul privind actualizarea din 2017 iar Curtea de Conturi trebuia să înainteze apelul spre ÎCCJ, brusc, la CAB, a apărut pe procesul respectiv, un nou termen pe fond.

20.09.2022
Ora estimata: 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip solutie:
Solutia pe scurt:
Document:

Te doare bulbul rahidian. Să fie o îndreptare de eroare materială, sau o șmecherie, care să facă Curtea de Conturi să nu depună în termenul legal contestația, pentru ca apoi să i se spună că recursul este tardiv? Nu m-ar mira la o justiție care respinge o sesizare pe motiv că lovește în imaginea omului politic. Parcă justiția era apolitică nu ? Justiția, dar nu și judecătorii. Atenție mare stimați juriști ai Curții Conturi să nu fiți transformați în curte de Ponturi.

Bătaia de joc la adresa militarilor- partea a III- a, sau cum să aplici un articol abrogat

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.