miercuri, 31 iulie 2019

Mândru că sunt român

În limba română, una din limbile cele mai alambicate stilistic și gramatical, niciodată nu poți fi sigur că ai înțeles ce a vrut să spună cineva. Pe lângă faptul că o literă, o virgulă, o intonație, pot schimba sensul și ideea unui cuvânt sau a unei expresii, uneori aceeași expresie, cu aceeași intonație, aceeași ortografie, are alt înțeles, în funcție de cine o rostește. O să spuneți că e imposibil, dar îmi veți da dreptate până la urmă.
Uite, să dau un exemplu. Ne aflăm în plină .. calificare pentru alegerile la prezidențiale. Se pune o întrebare, aceeași domnului Iohannis, domnului Tăriceanu, domnului Băsescu,  doamnei Viorica și doamnei Firea: ”Veți candida la alegerile prezidențiale?” Toți vor da același răspuns: ” să consult partidul, partidul decide”.
Ce înseamnă asta, că toți sunt democrați și respectă decizia majorității? Teoretic și  aparent da. Practic și real, fiecare a se gândește la  cu totul altceva:
Iohannis: Nu știu, să vedem ce spune mutherlandul, ei decid, nu eu.
Tăriceanu: Mai întâi să mă conving că asta nu îmi va scoate la suprafață anumite .. schelete,PROCURORII decid.
Băsescu: He he he, păi ce sunt prost? Eu mi-am făcut plinul, de acum stau pe bară și fac mișto de ei.
Dăncilă: Sper să  reușesc să îi conving pe membrii CEx, să mă voteze. Nu or fi atât de proști să piardă contractele cu guvernul.
Firea: Nu știu, să văd cine mai semnează scrisoarea. Am mai pățit-o odată, m-au lăsat singură.
Mai încercăm o întrebare?
Un reporter întreabă aceleași personaje ce părere au despre un proiect de lege inițiat de adversarii politici. Răspunsul este :” Voi urmări cu atenție! ”
Ce vrea să spună fiecare prin asta?
Tăriceanu: ”E treaba lor, nu mă interesează, majoritatea parlamentară nu va vota.”
Băsescu : ” Vai de capu lor păi ce ăla e proiect? ”
Dăncilă: ”Noi respectăm drepturile cetățenilor, chiar dacă nu suntem de acord cu ele”.
Firea : ”Eu sunt un om de echipă. Mă voi consulta cu primarii de sector. Pentru mine familia e pe primul plan!”
Iohannis:” Să vedeeeem ciiine îl promuuuulgăăăăă!”
Și lista ar putea continua, puneți întrebarea virtual oricărui politician și pe același răspuns veți găsi variante diferite. Așa e că limba română nu are egal? Sunt mândru că sunt român!
Notă: pentru cei care vor să experimenteze pentru a se convinge, un sfat: nu îl întrebați pe Buțiu, e greu de somn și ratați survey-ul.

Mândru că sunt român

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.