Și a venit a treia ordonanță militară și, conform planului, este mai proastă decât cea de-a doua care la rândul ei a fost mai proastă decât prima. Facem noi cum facem și progresăm negativ, așa cum avem și creșteri negative în economie.
Spuneam încă înainte de apariția primei ordonanțe, că emiterea unor astfel de ordonanțe în stare de urgență este o prostie, o ilegalitate și o tâmpenie care nu are nici o justificare. De ce? Pentru că :
- Deși Legea 453/2004 prevede că ministrul de interne poate emite Ordonanțe militare, asta este o greșeala deoarece acestea se emit în starea de asediu, de către autoritățile militare, ori, ministrul de interne nu este autoritate militară, instituția în sine fiind o instituție civilă. Așa cum am spus, a fost preluată o prevedere a OUG 1 /1999, fără a se analiza și actualiza după 5 ani.
- Fiind în situație de urgență, pe o situație pur medicală, fără aspecte care țin de integritatea și suveranitatea statală, nu se iau măsuri militare, deci nu se emit ordonanțe militare, decât daca situația se deteriorează cu incidente care necesita intervenția ARMATĂ nu doar a armatei pentru activități umanitare sau de sprijin logistic, care sunt prevăzute în Starea de Urgență.
- Noțiunea de Ordonanță Militară la ora actuală nu este definită nicăieri, contravenind principiului conform căruia legea trebuie să fie clară și precisă. Ca atare, până la modificarea și actualizarea acesteia, este recomandat ca actuala guvernare să studieze studiile efectuate în cadrul Centrului de Studii Strategice de Apărare și Securitate din cadrul UNAp și recomand în acest sens lucrarea domnului Dr. Petre Duțu, intitulată ”CONDUCEREA ADMINISTRATIVĂ A ARMATEI ÎN SITUAŢII DE CRIZĂŞI RĂZBOI”. Lucrarea, chiar dacă are la bază tot legislația actuala, deficitară, are meritul de a aprofunda rolul armatei în situațiile de criză, inclusiv urgență și de a aduce elemente care nu sunt prevăzute în legislația făcută după ureche și în fuga calului în 1999.
”Instituirea stării de urgenţă duce în mod inevitabil la restrângerea activităţilor economice, civile sau politice desfăşurate în mod normal, precum şi a drepturilor de care beneficiază în mod obişnuit cetăţenii, cu scopul de a face faţă circumstanţelor extraordinare care au dus la starea de urgenţă. Unele restricţii pot fi pe deplin justificate. Pe de altă parte, există pericolul ca guvernul să profite de starea de urgenţă pentru a institui restricţii nejustificate ale drepturilor omului şi libertăţilor civile, pentru a neutraliza opozanţii politici, a amâna alegerile sau pentru alte scopuri în beneficiu propriu care ar fi mai greu de atins în împrejurări normale. În mod normal, Constituţia sau legislaţia unei ţări definesc împrejurările care pot duce la instituirea unei stări de urgenţă, specifică procedurile care trebuie urmate şi precizează limitările împuternicirilor speciale care pot fi invocate sau drepturile care pot fi suspendate. Deşi fiecare ţară îşi defineşte propriile practici, există norme internaţionale care pot fi folosite orientativ. De exemplu, tratate internaţionale importante precum Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi Libertăţilor Fundamentale (CEDO) şi Convenţia Internaţională privind Drepturile Civile şi Politice (CIDCP) prevăd că statele trebuie să respecte următoarele principii:
1. caracterul temporar: acesta se referă la natura excepţională a declarării stării de urgenţă;
2. ameninţare excepţională: criza trebuie să reprezinte un pericol real, actual sau cel puţin iminent, la adresa comunităţii;
3. declararea stării de urgenţă trebuie anunţată în mod public. În acest fel, cetăţenii sunt informaţi cu privire la situaţia legală şi se reduce posibilitatea creării unei stări de urgenţă de facto, adică o situaţie în care statul restrânge drepturile omului fără a declara oficial starea de urgenţă;
4. comunicarea: măsurile luate trebuie aduse la cunoştinţa celorlalte state şi a organismelor care veghează la aplicarea tratatului. De exemplu, dacă un stat urmează să se deroge de la obligaţiile care îi revin în conformitate cu CEDO sau CIDCP, atunci trebuie să informeze Secretarul general al Consiliului Europei şi, respectiv, al ONU cu privire la această derogare, să anunţe măsurile luate şi motivele pentru care a recurs la aceste măsuri şi termenul la care ia sfârşit această derogare;
5. proporţionalitatea: măsurile luate pentru a face faţă crizei trebuie să fie proporţionale cu gravitatea situaţiei de urgenţă; acest lucru este valabil pentru aria de aplicare, conţinutul efectiv şi durata acestor măsuri;
6. legalitatea: pe durata stării de urgenţă, drepturile omului şi libertăţile fundamentale trebuie să respecte limitele stipulate de instrumentele relevante ale dreptului internaţional şi legislaţiei naţionale. În plus, starea de urgenţă nu implică o suspendare temporară a supremaţiei dreptului, nici nu îi îndreptăţeşte pe guvernanţi să încalce principiul legalităţii, pe care trebuie să îl respecte în orice împrejurare;
7. intangibilitatea: se referă
la drepturile fundamentale de
omului la care
nu se poate
face derogare, nici măcar în
situaţii de urgenţă. De asemenea, există o serie de drepturi ale omului ce nu
pot fi
îngrădite nici măcar
pe durata stării
de urgenţă. Ele
sunt precizate de
CEDO şi CIDCP,
după cum urmează:
dreptul la viaţă; interzicerea torturii; abolirea
sclaviei; neaplicarea legislaţiei
post facto şi
alte garanţii juridice;
dreptul la personalitate juridică; libertatea de
gândire, conştiinţă şi religie
Pe timpul
stării de urgenţă,
dacă se constată
existenţa unor pericole grave
actuale sau iminente
privind securitatea naţională
ori funcţionarea democraţiei constituţionale, Ministerul Apărării
Naţionale sprijină forţele
Ministerului Administraţiei
şi Internelor, la
cererea acestuia, în
baza aprobării Consiliului
Suprem de Apărare
a Ţării, în
limitele şi condiţiile stabilite
de acesta. Totodată,
forţele Ministerului Apărării
Naţionale pot acorda
sprijin numai în
misiuni pentru care au pregătirea şi dotarea corespunzătoare.”Am subliniat punctul 7 pentru că din păcate domnul Vela și specialiștii săi deja au încălcat unele drepturi prevăzute la acest articol și … nu e bine domnule ministru, nu e bine deloc! Mi se pare mie sau Parchetul general deja a luat măsuri împotriva unor cetățeni care au făcut uz de libertatea de conștiință?
Pe de altă parte, prin această a treia ”Ordonanță Militară” se încalcă un alt principiu, acela al proporționalității, pentru că iată, au fost scoasă în stradă armata, tehnica militară, prezentă pe artere de circulație cu arma la piept și degetul în prelungirea trăgaciului, exact ca în Afganistan, unde se executau MISIUNI MILITARE DE FORȚĂ. Nici asta nu e bine. Nu e bine în primul rând pentru că Armata nu avea ce căuta acolo. Cunosc declarațiile oficiale, că ”armata are rol de ”încurajare” dar pun întrebarea, încurajarea cui? Stă lumea mai liniștită știind că pe străzi patrulează militarii cu armament și (poate) muniție, gata să împuște virusul? Să fim serioși stimați TOVARĂȘI, orice om care vede pe străzi armata cu tehnică și armament se îngrijorează, își pune întrebarea împotriva de ce a ieșit, cine ne atacă sau PE CINE ATACĂ?
Aș pune câteva întrebări celor care au scos militarii cu armament din cazărmi:

- În ce bază au ieșit? Ordonanța militară nu se pune, pentru că aia este un act care juridic nu are acoperire. Deci nici pedepsele care se dau în baza ei, nu stau în fata unui avocat isteț și a unui judecător corect. Dar la noi slabe șanse să găsești așa ceva.
- Dacă, doamnă ferește apăreau turbulențe, cine deținea controlul la fața locului, poliția rutieră, jandarmii sau militarii? Cine era responsabil pentru fiecare punct? Se semnase un protocol între MAI și MApN privind coordonarea și comanda acțiunilor ”de luptă”?
- Se știe că forțele militare sunt conduse numai de comandanții militari. Pe cei care au intervenit alături de polițiști pe străzi, la PCTF, sau alte obiective, cine îi comandă, cui se subordonează? Au dublă subordonare?Au fost dați în sprijin, întărire sau compunere? S-a făcut transfer de autoritate ? Sau au fost trimiși pentru că așa a decis ”șefu” iar ordinele se execută, nu se discută? Ce facem cu art 8 din Legea 80/95? Sunt aspecte care țin de regulamentele militare.
- Știe cineva când au mai fost scoși militarii cu armament din cazărmi cu ordonanță militară? Vă spun eu, la răscoala din 1907 și la înăbușirea rebeliunii legionare, DECI CÂND A FOST PUSĂ ÎN PERICOL STABILITATEA ȚĂRII când au și executat foc împotriva populației civile. Și în 1999 când au avut doar misiune de blocare/ interzicere a unor direcții de deplasare, spre fericirea lor. Exceptând rebeliunea, în celelalte două situații s-a comis un abuz pentru că.....
Armata a ieșit la cusut nasturi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.