miercuri, 14 mai 2014

Intervis despre România


TU 160
“ Somnul naţiunii naşte monstruozităţi!”
Azi  noapte, cu gândul la alegerile europarlamentare am avut un vis de jurnalist. Se făcea că intervievez un renumit om de afaceri din Statele Unite ale nu ştiu cui, Europei, Eurasiei, nu contează, şi îmi vorbea despre România.  M-am trezit brusc la sfârşitul interviului şi nemaiavând somn m-am grăbit să îl transcriu neştiind dacă a fost vis cu adevărat sau doar realitatea. Am închis ochii să văd dacă visez sau nu,  dar vedeam acelaşi lucru indiferent cum ţineam ochii. Neştiind dacă a fost un vis sau un interviu, m-am decis să vi-l prezint, poate mă lămuriţi dumnevoastră:
 Eu : Bine aţi venit în România domnule Joe Doe! Cum  vi se pare România?
 Afaceristul: Bine am găsit!? România este cu adevărat o ţară specială. Şi asta nu o spun eu, nu o spun  numai SU, o spun toţi partenerii dumneavoastră. Rar se găseşte în lume un partener atât de docil, atât de uşor de jecmănit şi totuşi atât de bucuros şi dornic de a fi lăsat fără pantaloni, cum se spune la dumneavoastră. Vă spun sincer, sunteţi un fenomen şi acesta este motivul pentru care toţi cei care sunt goniţi din alte ţări chiar şi mai puţin pretenţioase, sau babaniere, vin la dumneavoastră.
Eu: Deci România este un partener de afaceri căutat?
Afaceristul: Da, de cei cere vor să dea tunuri. Firmele serioase, cele care vor cu adevărat să investească ceva, nu se grăbesc să vină în România, cuantumul şpăgilor depăşeşte  profitul câştigat cinstit. Apoi  li se promit infrastructuri şi facilităţi care imediat sunt  sunt încălcate, anulate fie de un nou ministru, nou guvern sau de vreun baron local cu trecere  la guvern. Cine vrea să desfăşoare o afacere  cinstită pe termen lung nu are nici o şansă, la fiecare guvern trebuie alte spăgi, alte aprobări, alte anexe la contract şi în maxim doi ani ar ajunge în faliment.Dar dacă ai pile la guverne şi şpaga este dată, poţi să îţi şi reziliezi contractul, se fac anexe la contract prin care eşti şi despăgubit, chiar dacă nu ai făcut nimic din ce prevedea contractul, ceva în genul Bachtel  sau Piţurcă- FRF. Dacă eşti iubit de cel cu care faci contractul, poţi trece acolo tot ce vrei că doar nu plăteşte el, plătesc românii.
Eu:Ce spuneţi de lumea de afaceri din România?
Afaceristul: Lumea de afaceri din România nu diferă cu nimic de lumea politică din România. Toate sunt legate într-o încrengătură greu de prevăzut, greu chiar şi de imaginat.  Practic toate drumurile sau firele afacerilor duc la politic, dacă politicul nu te sprijină, sau nu sprijini tu politicul în campaniile electorale nu ai nici o şansă să răzbeşti, să obţii contracte. Pe lângă asta, vin pe capul tău, la comandă toate controalele posibile, de la mediu, de la sanepid, de la Fisc, de la Ministerul Muncii, de la Pompieri, de la apă, de la gaze şi de la fiecare iei câte o amendă. În două luni, dacă nu te dai pe brazdă nu mai ai firmă, e blocată, amendată, reclamată, suspendată. Ştiu asta de la un amic român, fost mic întreprinzător cu care m-am împrietenit la cazinou. Acuma nu mai are nimic, şi-a jucat toţi banii în afaceri cinstite şi a pierdut. Mai bine se ţinea de cazinou, avea mult mai multe şanse de supravieţuire. Uitaţi-vă tot la antrenorul naţionalei dumneavoastră de fotbal,  un adevărat om de afaceri. Pe de altă parte, toţi politicienii sunt băgaţi în afaceri, nu contezi ca politician dacă nu ai câteva firme de carton pe numele câtorva soacre, verişoare, fraţi, părinţi sau bunici. Interesant este că vorbind cu un politician, deputat să zicem, nu ştii dacă vorbeşte cu tine ca politician sau ca om de afaceri iar acest lucru este la modă în România.  Am auzit că şi premierul vorbeşte când ca prim ministru, când ca deputat, când ca preşedinte de partid, iar preşedintele când face declaraţii ca preşedinte, când poze ca marinar, consilier PMP.  De fapt se pare că asta este o regulă în România, până şi Gică Popescu a întrat în legendă ca fotbalist, în puşcărie ca afacerist şi în derizoriu ca simplu cetăţean. Îmbârligată  ţară. Cred că de la dumneavoastră a luat firma NESCAFE ideea băuturii 3 în unul.    
Eu:De forţa de muncă, de români ca muncitori ce spuneţi?
Afaceristul: Ca şi lumea politică, dar la alt nivel. Dacă lumea politică dă tunuri de milioane de euro, micul muncitor român fură şi el de unde poate, că altfel nu supravieţuieşte. Mi s-a spus că pe vremea lui Ceauşescu jumătate din recoltele agricole erau date la export pentru plata datoriei, jumătate lua statul şi jumătate era furată. Era o butadă dar numai aşa am înţeles de ce românul nu se lasă dacă nu pleacă cu un cui, un covrig, o coală de scris sau un capsator de la locul de muncă. Altfel, românul ca muncitor este ideal, faci ce vrei cu el, nu se revoltă decât dacă este împins de altcineva, nu cere mai mult decât îi dai, nu negociază contractul de muncă, dacă îi spui că ai 200 de oameni la poartă care aşteaptă angajarea, e în stare să ceară el reducerea salariului numai să îl ţii acolo, sau să lucreze 25 de ore din 24 numai să nu îşi piardă slujba. Unde mai pui că este inventiv, un bun samaritean,  aduce de acasă ceea ce ar trebui să îi oferi tu ca angajator, de la halat şi echipament de protecţie, la apă, unelte de lucru, materiale de întreţinere.
Eu :Dar de românul care lucrează peste hotare ce spuneţi?
Afaceristul: O părere excelentă, aveţi medici, ingineri, profesori, oameni cu doctorate şi masterate în diferite domenii,  care practic au cucerit piaţa europeană. Sunt profesionişti desăvârşiţi, rar vezi un profesor care să se descurce atât de bine ca îngrijitor, un inginer care să ştie atât de bine să tundă gazonul, un medic atât de meticulos în bătutul covoarelor. Am văzut la televizor  că şi  premierul dumneavoastră care este dottore în drept, este de fapt de stânga şi trage la rame în politică, cu ambele mâini. Mă mir că nu a primit încă oferte pentru un post de barcagiu în Veneţia, sau poate este deja amanetat. Imaginea domniei sale  pe străzile unei comune cu ocazia inundaţiilor a făcut înconjurul lumii şi sunt convins că i se vor face oferte. Este uimitor cum a putut să se lase băgat  la apă de doar şase subofiţeri de la ISU.   
Eu: România este un partener strategic al SUA. De ce credeţi că totuşi SUA nu a eliminat vizele pentru români ?
Afaceristul: Pentru că SUA iubeşte România şi nu vrea să se depopuleze aşa de repede. Totul trebuie făcut treptat, planificat, ca şi exerciţiile în Marea Neagră,  altfel s-ar crea un vid demografic şi unii abia aşteaptă. Apoi, de ce ar mai veni românii în SUA, de vreme ce vine SUA în România ? Veţi avea curând 3 baze permanente americane în România, care practic vor fi pământ american, căci există bază legală pentru a se cumpăra pământul. Dacă se lungeşte boala în Ucraina, România va deveni bază americană permanentă în ritm de Cazaciok. Am auzit  că unii politicieni români s-au exprimat deja  în acest sens.  Dacă domnul Băsescu va reuşi să convingă românii că e nevoie de cedări masive de suveranitate şi teritorii, treaba e ca şi făcută. De fapt, din câte am văzut, nici nu are nevoie de acordul românilor, la dumneavoastră  rezultatul referendumului  nu este  obligatoriu, legea se schimbă după cum vor cei care îl organizează şi în plus, politica UE este  că referendumurile sunt ilegale, nedemocratice.  Lăsând gluma  la o parte, răspunsul la această întrebare l-aţi primit deja mai sus.
Eu: Ce părere aveţi de conducerea României?
 Afaceristul: Cred că cei doi oameni, preşedintele şi premierul sunt doi oameni deosebiţi, deosebiţi  faţă de conducătorii altor state, nu dau exemple luaţi dumneavoastră orice stat,  sau cei pe care i-a avut România în unele perioade ale istoriei. Mie mi se par,ca persoane private, două persoane simpatice, cu un simţ al umorului deosebit de dezvoltat. Toată lumea  priveşte emisiunile de ştiri româneşti şi declaraţiile acestora, aprecierile făcute de unul despre celălalt, cam cum priveam pe vremuri filmele cu Stan şi Bran, desenele animate cu Lolek şi Bolek, sau cum priveaţi dumneavoastră acum 10 ani filmul MASH făcut  în ’70. Totul e atât de primitiv, sau cum să spun, atât de arhaic,  încât pentru noi, cei de afară este un deliciu să îi urmărim. Nu ştiu cât de distractiv este pentru români, dar dacă nu eşti nevoit să trăieşti după legile şi măsurile date sau luate de ei, este super cool. Deja am învăţat, la 18.30 în fiecare zi, toată Europa dă televizoarele pe programele de ştiri româneşti unde cântă cucul cum se spune la dumneavoastră. “Cucul de la Cotroceni” a  devenit cea mai căutată emisiune de divertisment. Uneori aveţi şi supliment, când pupăza apare şi ea să dea replica, atunci Show-ul este total, râdem cu lacrimi. Cel mai căutat cântec românesc peste hotare  a devenit cucul şi pupăza, mă mir că nu a fost prezentat la Eurovision, deja e fredonat în toată Europa, ar fi câştigat sigur. Nu ştiu ce o fi găsit juriul la femeia cu barbă, cucul şi pupăza au bărbi mult mai consistente.
Eu: Da, în sfârşit şi ceva plăcut despre români. Cum vedeţi România peste să zicem 10 ani?
Afaceristul: La această întrebare nu pot răspunde, nu am de unde să ştiu, eu sunt un biet om de afaceri, întrebaţi la Bruxelles, Washington, sau poate Moskova, nu ştiu. Am auzit că cei doi despre care vorbeam mai înainte se bat care să meargă să se întâlnească cu Putin, acum după ce domnul Rogozin i-a invitat la Moskova. Apropo de Rogozin, de ce nu mergeţi să îi luaţi şi lui un interviu, am înţeles că s-a oferit să vorbească el despre români şi România.  Domnul Băsescu deja a răspuns invitaţiei, domnului Rogozin, şi a declarat că acesta a vorbit după ce consumase o votcă sau mai multe. Voi românii le aveţi cu număratul: Năstase voia să îi număraţi ouăle, Anastase  să îi număraţi voturile, iar Băsescu să numere paharele cu votcă ale lui Rogozin. Nu mă îndoiesc că ştie ce spune, până şi irlandezii au recunoscut că e tare, orice băutor care se respectă ţine cont de indicaţiile domniei sale privind consumul Whiskey-ului  Ar fi un schimb de experienţă deosebit între cei doi, nu am nici un dubiu. Deci întrebaţi-l pe domnul Rogozin despre viitorul României.   
Eu: Păi nu cu noi voia să vorbească, ci cu cei doi, noi suntem prea mici. O ultimă întrebare, ce impresie v-a făcut România, ca ţară la modul general?
Afaceristul: România ca teritoriu este un loc minunat, o ţară frumoasă, prea frumoasă şi prea râvnită  pentru a rămâne aşa cum este. Am înţeles de la domnul preşedinte  că sunteţi aici, la graniţa dintre imperii,  de 2000 de ani. Este absolut fantastic, este chiar o minune că a rezistat sub această formulă atâta timp, dacă ne uităm ce oameni o populează acum.
Eu: Cum adică, puteţi dezvolta?
Afaceristul: Păi ce dumneavoastră nu ştiţi sau nu vedeţi ce se petrece? Dacă toţi românii sunt la fel de orbi şi de inerţi ca dumneavoastră este explicabil de ce se întâmplă ceea ce se întâmplă şi de ce sunteţi trataţi a la Berluscozy.
  Eu: Cam sumbră previziunea dumneavoastră. Oricum vă mulţumesc pentru timpul acordat.
Afaceristul: Nu aveţi pentru ce . Hai să terminăm cu o glumă de sezon. Doi agricultori europeni discutau despre agricultura din  Estul Europei:
-          Cum vezi agricultura românească?
-          Nu ovăz!
-          Dar Rusia ?
-          Nu secară!
Intervis despre România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.