vineri, 11 septembrie 2020

Raportul de control A1464/16.06.2020


”Verificări cu privire la aspecte de gestionarea elementelor patrimoniale ale entității” la Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale (CPS a MApN)
Așa se intitulează raportul privind controlul efectuat de Curtea de Conturi a României la CPS a MApN în perioada 27.05-16.06.2020.
Am intrat în posesia respectivului raport și voi încerca să vă prezint pe parcursul mai multor articole, date și informații din acest raport, date care să poată fi folosite de cei care sunt încă în proces cu CPS a MApN pe problema actualizării din 2017, indiferent de faza procesului, sau pentru că mai argumentat decât este prezentată situația aici, nu se poate. Așa cum am mai spus și așa cum reiese și din decizia  deja prezentată, pentru cei mai mulți din pensionari, reintroducerea indexării din 2016 în actualizarea din 2017, așa cum este soluționată de Curtea de Conturi, nu va aduce poate nici un leu la pensie, dar principial și juridic este o victorie împotriva celor care de 3 ani refuză să aplice legea așa cum a sesizat și curtea de conturi.
Voi începe prin a prezenta câteva date generale fără a intra în probleme de conținut a constatărilor, fiecare capitol de interes va fi prezentat separat.
Astfel: 
  1. Documentul în sine cuprinde 34 de pagini, din care 27 raportul și restul anexe.
  2. Echipa de control a verificat modul în care s-au  stabilit și aplicat indexarea și actualizarea din 2016-2017 începând cu data de 01.01.2016.
  3. Misiunea de control s-a desfășurat în baza Hotărârii Plenului Curții de Conturi nr. 243/25.05.2020 și a avut  ca obiectiv verificarea unor aspecte semnalate prin petiții adresate Curții de Conturi, respectiv modul în care Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale (CPS MApN) a aplicat prevederile legale în procesul de actualizare a pensiilor militare de stat la 30.06.2017, procedură prevăzută la art. 60 din Legea nr.223/24 iulie 2015 privind pensiile militare de stat.
Prin petiții s-a semnalat faptul că cele 3 case de pensii sectoriale ale Ministerului Apărării Naționale (MApN), Serviciului Român de Informații (SRI) și Ministerului Afacerilor Interne (MAI) au aplicat metodologii diferite în procesul de actualizare a pensiilor la 30.06.2017, fapt ce a condus la diferențe de tratament între pensionarii MApN, SRI și MAI:
deși există un ordin comun al conducătorilor instituțiilor din domeniul apărării naționale pentru punerea în aplicare UNITARĂ a Legii nr.223/2015, în mod concret, indexarea de 5% prevăzută de art. 14 alin 2 din OUG nr. 57/2015 “prin derogare de la prevederile art. 59 alin. 1 din Legea 223/2015” s-a aplicat diferit.
Ca urmare, peste 70,000 de militari în rezervă din MAPN și SRI au fost privați de această indexare în procesul de actualizare a pensiilor militare de stat generat de aplicarea Legii nr.152/2017, sub pretextul că indexarea menționată anterior operează numai în anul 2016 și nu o dată pentru totdeauna, ca orice majorare de pensie.
Spre deosebire de această poziție, la Ministerul de Interne s-a acordat în continuare indexarea de 5% prevăzută de OUG 57/2015 pentru alți aproximativ 70.000 de militari în rezervă aplicându-se corect, în opinia noastră, legislația în vigoare.”
  • Din acest raport mai aflăm că ”La adresa nr. XXX, petentul a anexat extrase din răspunsurile primite de la Casele de Pensii Sectoriale ale MAI și MApN, precum și solicitarea unui deputat din Parlamentul României, înregistrată la Camera Deputaților sub nr. XXX, adresată ministrului afacerilor interne și ministrului apărării naționale pentru rezolvarea problemelor descrise mai sus.”Deci se pare, fapt ce rezultă și din formulări ale echipei de control, că documentul postat pe acest site pe data de 06.05.2020, este unul din cele ce au stat la baza declanșării controlului. https://in-cuiul-catarii.info/2020/05/06/hait-controlul-17432
  • Deși echipa de control nu a nominalizat acte de natură contravențională în procesul de calcul a actualizării, aceasta a identificat încălcări ale unor articole ale legii 223/ 2015, care coroborate cu prevederile privind modul de funcționare a CPS, atribuțiunile funcționale ale persoanelor care au încadrat diverse funcții în CPS pe timpul derulării procesului de calcul, dar mai ales prevederile Jurământului militar și  dacă vor fi confirmate de instanță,  pot deveni capete de acuzare pe alte procese mult mai grave, de natură penală. Dar despre acest aspect se poate discuta numai după ce se termină procesul încă neînceput dintre CPS și Curtea de Conturi.
  • Mai rezultă din documentul de control faptul că deși cele 3 structuri beneficiare ale L223/2015 ar fi trebuit să pună la punct un ordin comun clar, coerent și detaliat privind procesul actualizării, care să includă modalitatea, nu doar atribuțiunile privind actualizarea, acestea nu doar că au întocmit (prin specialiștii lor) un document confuz și incomplet (se poate pune întrebarea dacă nu cumva în mod intenționat), dar l-au și aplicat fiecare cum l-a dus capul  sau interesul. La MApN chiar și documentele interne ( cum ar fi Procedura operațională privind algoritmul activităților privind actualizarea pensiilor militare de stat, cod P.O. 02505-35.00.027) au fost întocmite superficial fără să cuprindă elementele esențiale necesare aplicării actualizării. Doar titlul conține ”algoritmul”, dar ca sintagmă, căci  documentul prevede doar atribuții și responsabilități, fără proceduri și metodologie de aplicare. Și în acest caz se poate  pune serios întrebarea dacă este vorba de simplă scăpare, incompetență sau intenție. Oricare din ele ar fi cauza, fiecare în sine este suficientă pentru a fi luate măsuri drastice împotriva celor care au fost implicați în acest proces, inclusiv al unor ”simpli executanți” dacă avem în vedere prevederile art 8 punctul b, alin. 3 din Legea nr. 80/1995.
  • Tot din acest document mai aflăm un lucru interesant, și anume că a existat o SCRISOARE COMUNĂ A MINISTRULUI APĂRĂRII NAȚIONALE ȘI DIRECTORULUI SRI, care au solicitat punct de vedere al Curții de Conturi.
  • Din documentele puse la dispoziție de către CPS MApN a rezultat faptul că un număr de 128 pensionari s-au considerat nedreptății și au acționat în instanță Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale cu privire la modul de actualizare al pensiilor la data de 30.06.2017, motivat de faptul că la valoarea pensiei actualizată la data de 30.06.2017 nu s-a adăugat și majorarea de 5% prevăzută de art. 14 alin. (2) din OUG nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016.
Situația celor 128 de dosare se prezintă astfel:
21 hotărâri definitive favorabile Casei de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale pronunțate de instanțele de apel, dintre care 4 hotărâri pronunțate în dosare în care s-a solicitat numai acordarea majorării de 5%, iar în 17 dosare fiind și alte capete de cerere în judecată inclusiv majorarea de 5%;
55 hotărâri favorabile CPS MApN la instanțele de fond și asupra cărora instanțele de apel încă nu s-au pronunțat, din care 11 hotărâri pronunțate în dosare în care s-a solicitat numai acordarea majorării de 5%, iar în 44 de dosare fiind și alte capete de cerere în judecată inclusiv majorarea de 5%;
1 hotărâre definitivă nefavorabilă CPS MApN pronunțată într-un dosar în care s-a solicitat doar acordarea majorării de 5%, pe fond soluția a fost favorabilă CPS MApN;
2 hotărâri nefavorabile CPS MApN la instanțele de fond în dosare în care s-a solicitat doar acordarea majorării de 5%, soluții asupra cărora instanțele de apel încă nu s-au pronunțat;
 – 49 de dosare sunt în curs de soluționare, din care la 10 s-au dat hotărâri de către instanțele de fond favorabile CPS, soluțiile fiind publicate numai pe portalul instanțelor de judecată, iar pentru 39 de dosare sunt termene de judecată stabilite ulterior datei de 07.05.2020, amânate sau suspendate.
Din cele de mai sus se observă că deși o pondere semnificativă a hotărârilor judecătorești este favorabilă CPS MApN (21 hotărâri definitive și 55 hotărâri la instanțele de fond, favorabile CPS MApN), există totuși o practică judecătorească neunitară, fiind deja un număr de 3 cazuri în care pensionarii au avut câștig de cauză (2 la instanțele de fond și 1 hotărâre definitivă).
  • De asemenea, modul de formulare a unor cereri a condus la respingerea acțiunilor – adăugarea indexării din anul 2016 solicitată de unii pensionari nu ar trebui privită ca o operațiune distinctă de indexare realizată la 30.06.2017, întrucât aceasta ar echivala cu retroactivarea unui text de lege, ci ar trebui motivată ca o menținere a unui cuantum al pensiei în plată și implicit asumarea încadrării în plafonul de 85% (situație pe care marea majoritate a pensionarilor au evitat-o, solicitând acordarea indexării distinct de cuantumul pensiei actualizate).
În acest context, apreciem că raționamentul echipei de control nu vine în contradicție cu marea majoritate a hotărârilor instanțelor de judecată, mai ales în contextul practicii judecătorești neunitare prezentate anterior.
Mă opresc deocamdată aici cu prezentarea Raportului de Control, având în vedere faptul că documentul este destul de voluminos și prezentarea lui ocupă un spațiu destul de mare. În plus este mai bine să fie prezentat pe secțiuni, pentru ca fiecare să aibă posibilitatea să îl ”rumege” bucată cu bucată, căci nu poate fi înghițit întreg, mai ales că unora le-a provocat deja indigestie.
Pentru cei 128 aflați în diferite forme de conflict sau litigiu juridic cu CPS a MApN pe acest subiect, stau la dispoziție cu întregul document, la nevoie, dar numai celor care fac dovada prin nr de dosar în instanță că au deschis proces. Este de altfel edificator, trist și umilitor faptul că din cei 78331 de pensionari ai MApN, (excluzându-i totuși pe cei care nu făceau obiectul actualizării și indexării din 2017, respectiv 2019) DOAR 128 AU DECIS SĂ ÎȘI APERE ȘANSELE ÎN INSTANȚĂ, CEILALȚI adoptând poziția RÂMĂ, din diferite motive, fie de necunoaștere, fie de lene, fie ne neputință intelectuală  sau fizică, fie pentru că așteptau să lupte alții pentru ei(cei care le percep cotizații) fie din alte motive personale, de sănătate sau lipsă de speranțe în obținerea unui rezultat concret și pozitiv, având în vedere portocalele din justiție. Felicitări curajoșilor, lor le stau la dispoziție cu documentul menționat, dar îl pot cere în instanțe să le fie pus la dispoziție de către CPS, cerând –dacă doresc- și suspendarea procesului până la soluționarea cauzei aflate pe rol între CPS și Curtea de Conturi. Ca documente justificatoare a cererii pot folosi Decizia, deja publicată, și comunicatul MApN nr.268 din data de 13.08.2020. Am convingerea că cererea va fi acceptată.
Nutresc speranța că indiferent de rezultatul controlului în plan juridic sau financiar pentru pensionarii militari, aceștia vor prinde mai mult curaj, vor înțelege că așteptând cu mâna întinsă  nu vor primi nimic și numai lupta și implicarea pentru obținerea de drepturi, informații curajul, tenacitatea și ne-renunțarea la principii poate duce la respectarea drepturilor lor.
În zilele ce vor urma voi prezenta documentul, în părțile ce ne privesc în mod direct, pe capitole.
Mai menționez faptul că în cererea mea am solicitat și confirmarea/infirmarea veridicității Deciziei postate tot pe această pagină și mi s-a confirmat că documentul este conform cu originalul.

Raportul de control A1464/16.06.2020

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.