joi, 14 mai 2020

Dedeman și Dedeman




„De ți-ar bate, DD bate
Vânt prin rafturile toate
Vânt prin rafturile  toate,
Dedeman și Dedeman.
Bis .
Nu cred că ai mai putea
Să mai vinzi în Craiova.
Aaaaa, aaa,
Aaaaaa aaa!
Aaaaaa aaa,
Aaaaaa aaa!”



Cine nu a auzit de Romica Puceanu și ale sale cântece lăutărești, sau țigănești, cum ni se dădea voie pe vremuri să spunem fără să se supere Fărâmiță Lambru. Probabil copii de 30 de ani și mai jos să nu fi auzit, că cei peste, încă o ascultă. Ăștia de  acum ascultă alte lăutărești iar voci și tânguieli ca ale  Romicăi auzi acum la masculi feroci cu ceafa groasă cât lanțul de la gât. Eeeei,  aalte vremuri! S-au pierdut valorile, s-au schimbat vocile dar au rămas obiceiurile.
Vă amintiți de Șaraiman ? Versuri ușoare, aș putea spune aproape puerile, două idei în tot cântecul și totuși… ce frumos. Sau poate ni s-a părut nouă frumos, poate pe vremurile alea, când nu aveai voie să spui despre Coronavirusul Ceaușescu altceva decât poziția oficială (OMS) de partid și de stat și când pentru orice ”fake news” erai proțăpit  aproape la fel ca acum,  Romica Puceanu era pentru noi ce este Copilul Minune pentru tinerii de azi. Poate, dar totuși parcă era altfel. Nici lăutarii nu mai sunt ca pe vremuri, nici țiganii parcă nu mai sunt așa de mândri de hainele lor, acum caută toți haine ”de firmă”. Nu îi mai cheamă Firuța, sau Parpanghel, acum îi cheamă Mercedesa și Modialu, iar puradeii de azi au început să fie botezați Covid 19, Tamiflu  și Hidroxiclorochina.  Cum spunea un clasic în viață, ”nimic nu o să mai fie ca înainte!”.
Și totuși, dacă țiganii devin rrom(ân)i, cu reprezentare (inter)națională, uite că românii și firmele de recunoaștere internațională le preiau tradiția și o duc mai departe. Acum câteva zile m-am dus cu soția până la Dedeman să cumpăr oarece de-ale casei și de-ale grădinii, că voiam să pun și eu o sămânță două în pământ să mănâncă și eu în gura mea o roșie autohtonă dacă nu pot aspira la sparanghel. Eu, precaut, cu mască și mănuși, ca tot meletarul scrofulos. Nevestu, cu mănuși, ca o doamnă ce e, dar fără mască, că ea nu are ce ascunde, nu se sperie nimeni când o vede, ca la mine. La intrare, un cerber ne oprește și ne spune că nu putem intra dacă nu avem mască. Cum mai era cam o săptămână până să trecem de la starea de urgență la cea ”mai relaxată” de alertă în care masca era obligatorie, i-am spus omului să mai aștepte până pe 15 și atunci o să poată cere mască și muștelor. El nu, că la ei în magazin nu se intră fără mască. L-am întrebat conform cărei legi, mi-a spus că așa e la ei, că e politica lor. Uite mă, mi-am zis uitasem că trăiesc în România și fiecare face ce vrea,  își impune propria politică. I-am spus omului că fusesem în magazin și pe vremea când Covidul era în floare și atunci nu m-a obligat nimeni să pun mască, dar pe el nu l-a interesat. Dau să plec, dar nu a vrut nevestu meu,  nu, că ea dacă tot a venit nu se întoarce înapoi așa, își  scoate masca din geantă și-o aplică pe fațadă și intră. Uite, exact pe acest gen de reacție au contat și patronii când au impus obligativitatea portului măștii la ei în magazin chiar dacă era … ilegal interzicând cu de la sine putere un drept de .. mișcare fundamental.
Am intrat și eu și bine am făcut, pentru că dacă nu intram, nu înțelegeam de ce era masca obligatorie cu o săptămână înainte de a fi obligatorie. Ne învârtim pe acolo luăm ce avem de luat și ne îndreptăm spre case. Când să plătesc la casă la ieșire, văd pe cineva că vine dinspre ieșire/intrare și cere o mască. Vânzătoarea îl servește, omul o ia, o desface, și-o pune pe nănău  și gardianul îi dă voie să intre. Iote Marine, mi-am spus, acum pricepi matale de ce e obligatorie? Dedemanul a făcut rost de niște măști, a crezut că se va bate lumea pe ele, dar nu s-a înghesuit nimeni, peste o săptămână urmează să fie obligatorie și atunci fiecare vine pregătit de acasă cu masca din dotare, dar acum, când nu e obligatorie în România, omul mai vine la magazin și fără, dar constată că nu poate să intre fără mască și atunci după ce se țigănește cu cerberul, merge la casă, dă 5 lei și cumpără o cârpă pliată, căci asta era la vânzare, o cârpă pliată, ”made în România” fără fabricant, fără preț, fără… șină metalică, fără rost, doar așa, ca să facă și ei un ban ”cinstit” obligând lumea să cumpere cârpe care cică ar fi 100% bumbac, dar de fapt sunt din ceva alunecos (ca și politica magazinului),  mai degrabă mătase. Și totuși, ca nu cumva să ne facem iluzii, pe ceva ce se vrea etichetă, scrie: ”Atenție, nu este un dispozitiv medical”,  deci nu oferă protecție, o poți folosi mai cu folos  la șters ochelarii.
Ei da, acum pot sta liniștit, vechile obiceiuri nu se pierd, doar se transferă, de la o șatră la alta. Dar oare ăștia de la DDMan nu știu că există un bulibașă la Cotroceni care dă tonul? Auzi mâncați-aș, Barosane, vezi că hăștia nu îți plătește respectul cuvenit!!! Sau plătește?   Dedeman și Dedeman.
Dedeman și Dedeman

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.