luni, 21 octombrie 2024

Actualizarea pensiilor militare-perspective și riscuri

 

Suntem într-o perioadă marcată de haos cu privire la repararea unor inechităţi existente în cadrul sistemului de pensii militare. Problemele există încă de la inventarea L223/2015 şi au fost mereu amplificate de efectele unor intervenţii legislative  contradictorii şi interpretabile, intervenţii impuse doar de „rezolvarea” unor aspecte externe  pensiilor militare, deloc direcţionate către binele pensionarului militar. Aşa am ajuns în punctul în care NU EXISTĂ O SOLUŢIE MIRACULOASĂ care, completând şi/sau modificând actualele prevederi, ar putea conduce la o aşteptată echitate absolută necesară sistemului de pensii militare. Dacă adăugăm şi naivitatea juridică a majorităţii beneficiarilor de pensii militare, captivi unor aşa-zis lideri sau influenceri de carton, avem tabloul complet al şanselor de reparare a inechităţilor. Zilele trecute a izbucnit focul cu suta care nu se dă la toţi, deci suntem furaţi, sau au fost cazuri în care dintre cei care au primit-o au invocat eroarea acordării. Starea asta de analfabetism juridic prin necunoasterea propriilor drepturi, ar fi trebuit să nu existe, efectele noutăţilor juridice ar fi trebuit explicate de cei care îşi asumă rolul de conducători şi îndrumători ai pensionarilor militari încă de la apariţia publică a oricărui proiect cu influenţe posibile asupra pensiilor militare. Dar ce să-i faci, falşii dirijori nu ştiu nici ei cum se citeşte şi se interpretează un text  de lege, cântă după ureche „lasă că vedem noi când se va aplica!”. Vinovată într-o oarecare măsură este şi comunicarea deficitară a instituţiilor implicate în fenomenul pensiilor militare. Ele ar trebui să acţioneze preventiv cu precizări menite să combată orice indici de apariţie a fake-urilor, nu să se complacă în muţenie sau să emită comunicate doar după ce focul a ajuns la acoperiş.

Astăzi vă prezint situaţia efectelor celor două proiecte existente în piaţă. Din punctul meu de vedere, probabilul traseu legislativ corelat cu susţinerea politică reală nu cea afişată în media, fac ca şansele de punere în practică a oricăruia dintre cele două să fie mici. Totuşi, pentru a nu cădea şi eu sub criticile de mai sus, mă văd dator să fac publice efectele REALE ale implementării fiecăruia dintre cele două proiecte.

  1. Proiectul conceput la nivelul instituţiilor responsabile de sistemul pensiilor publice (proiectul MApN)

Despre efecte am făcut cîteva consideraţii preliminare aici , conţinutul în formă accesibilă şi pentru cei care l-au respins categoric doar pe motivul că paginaţia textului din emailul doamnei Pauliuc le-a provocat dureri de cap, îl găsiţi aici .

După o analiză metodică, un rezumat al acţiunii iniţiativei ar fi următorul:

Se va acorda, suplimentar de pensie  o indemnizaţie în cuantum net EGAL pentru toţi pensionarii care au în ultima lună cuprinsă în baza de calcul a pensiei ACELAŞI grad militar/profesional. Indemnizaţia de grad acordată va avea cuantumul valoric  egal cu cuantumul net al soldei de grad plătită personalului în activitate pentru acelaşi grad militar/profesional.Acest lucru necesită o reconsiderare a Mediei soldelor Brute reieşite din PRIMA baza de calcul pe L223 ŞI diminuarea acestei medii cu VALOAREA absolută a soldei de grad din ultima lună aleasă a fi utilizată în baza de calcul.Operaţiunea reprezintă o interesantă „RECONSTRUCŢIE” a cuantumului pensiei militare la zi, FĂRĂ A INTRA ÎN CONFLICT CU PREVEDERILE L 223/2015, o ipoteză de lucru de genul cum ar fi evoluat cuantumul pensiei dacă cuantumul soldei de grad ar fi fost extras încă de la recalcularea/stabilirea pensiei pe L 223/2015.

 O simulare care să reflecte concret efectele proiectului, vă prezint mai jos:

Cîteva observaţii:

  • Nu am avut în atenţie pensiile recalculate care au menţinut cuantumul avantajos provenit din legislaţia anterioarăL L223, pentru că situaţia e reglementată CORECT ŞI CLAR în cadrul proiectului: acestor pensionari calculul propus li se aplică la situaţia reieşită în decizia de recalculare conform algoritmului din L 223. În eventualitatea în care s-ar crea o situaţie defavorabilă netului pensiei actuale, acesta se va păstra în plată pînă la momentul în care evoluţia calcului nou introdus îl va depăşi valoric. Prin urmare, intenţia şi direcţia de legiferare clară a iniţiatorilor ESTE CA TOATE PENSIILE MILITARE SĂ SE MAJOREZE ŞI NICIUNA SĂ NU SCADĂ.
  • Foarte probabil, normele de aplicare vor lămuri şi câteva aspecte  induse de reglementarea legislativă. Astfel, aplicarea acestui proiect de la 01.01.2025 simultan cu aplicarea prevederilor art.59 din L 223 necesită o regulă de prioritate. În continuare, iniţiatorul trebuie să lămurească concret valoarea absolută care se extrage din media bazei de calcul, în funcţie de cuantumul real deja utilizat în cuprinsul bazei de calcul cu respectarea intervenţiilor legislative cu efect direct asupra cuantumului soldei (a se vedea tabelul prezentat în articolul anterior). Deasemenea necesită lămuriri şi aspectele juridice: spre exemplu, prin ce tip de act se oficializează şi se comunică beneficiarului această operaţiune.
  • Constatând că acest proiect instituie o procedură de reparare a unei inechităţi fără a apela la modificări de drepturi de pensie sau alte operaţiuni care să activeze incidenţa unor prevederi din L 223/2015, nici limitarea la net impusă de art.60 din respectiva lege NU este incidentă, prin urmare , situaţia actuală  rămâne neschimbată în ceea ce priveşte acţiunea şi adresabilitatea acestui articol.

În acest caz este evidentă direcţia de modificare şi completare a L 223/2015. Prin urmare, dacă se va adopta acest proiect, el trebuie să fie integrat în cuprinsul  legii respective. Şi mai evident este faptul că acest lucru conduce fără echivoc la aplicarea tuturor prevederilor în vigoare ale L223. Deşi m-am pronunţat de mai multe ori asupra slăbiciunilor juridice MARI de care dă dovadă, am purces la o simulare, chiar dacă conflictele de aplicabilitate sunt imense. Scopul proiectului este unul nobil, ca să citez de prin folclor, „ să avem şi noi valorile soldelor de funcţie şi grad pe care le au acum activii şi prin urmare, pensii la fel”. Or, sloganul ăsta s-a dovedit imposibil de atins cu fundamentele     L223/2015. Greu de înţeles de ce au uitat unii experienţa actualizării din 2017-mai ales concluziile şi căile de remediere. Să  readuci în atenţie o formulare care a condus atunci la destulă amărăciune nu mi se pare deloc acceptabil. Mai ales că între timp a apărut limitarea la net, iar actualizarea pe model vechi a supravieţuit oarecum OUG59/2017, dar doar pentru situaţia art.28- la înscrierea la pensie, dar din 2024 s-a transformat şi ea, devenind prin efectul L 282/2023 doar o indexare cu indicele preturilor de consum, necorelată cu elementele salariale la zi.

Deci iată cum vor evalua valorile unor pensii actualizate conform prevederilor proiectului acceptat de liderii de asociații:

Cîteva observaţii:

  • În acest caz calculul porneşte de la ultima decizie primită, respectiv decizia de actualizare pentru cei care erau pensionari militari la data de 29.06.2017, respectiv decizia de stabilire a pensiei pentru ceilalţi. Pentru cei care au trecut prin actualizarea din 2017 trebuie mentionat că se pleacă de la drepturile calculate corespunzătoare respectivei actualizări, şi nu de la drepturi anterioare menţinute în plată de obligaţia cuantumului avantajos.
  • Pentru simulare am folosit singurul algoritm de actualizare posibil juridic, respectiv identic cu cel de la art. 28 forma la zi, precum şi aplicarea prevederilor art.60 actual. Proiectul în sine impune o actualizare, aspect ce constituie modificare a drepturilor de pensie, prin urmare, acestei noi stabiliri de drepturi de pensii îi sunt incidente prevederile art.60 – în traducere, pensionarii care nu au fost loviţi de OUG 59/2017, după aplicarea acestui proiect vor beneficia şi ei de bucuriile limitării la net. În ceea ce priveşte termenul de ACTUALIZARE, refolosirea unui text căzut în desuetitudine NU conduce automat la efectele anterioare. Reamintesc că legislativ nu pot exista simultan în lege două tipuri de soluţii pentru aceeaşi operaţiune, respectiv actualizarea bazei de calcul. Altfel am avea o pură situaţie de insecuritate juridică: la stabilirea pensiei actualizarea bazei de calcul se face în funcţie de indicele preturilor de consum, dar la prima actualizare- consecinţă a majorării soldelor la activi, subiectul ar ieşi de sub incidenţa reglementării şi i s-ar aplica o altfel de actualizare la aceeaşi bază de calcul a pensiei. Mai mult, formularea propusă („se actualizează ori de câte ori se majorează solda… în funcţie de gradul militar avut la data trecerii in rezerva şi mediei soldelor….care fac parte din baza de calcul a pensiei …” nu este deloc fericit aleasă, neavând claritatea necesară care să conducă la acţiunea de aducere la valorile salariale actuale a unor cuantumuri mai vechi. Că înainte a mers şi aşa, e adevărat, acum după inventarea unei alte normări a operaţiunii de actualizare a bazei de calcul, nu mai merge cu asemenea formulări.
  • Această propunere nu garantează majorarea cuantumurilor nete actuale şi în plus, nu conţine prevederi de siguranţă prin reglementarea cuantumului avantajos. Astfel, devine şi mai incert rezultatul favorabil.

 

PS Persoanele (col.A –col.F) sunt aceleaşi atât în simularea nr.1 cît şi în simularea nr.2  şi reprezintă doar situaţii ipotetice. Orice asemănare cu situaţii şi persoane reale este doar o  coincidență matematică.

https://in-cuiul-catarii.info/2024/10/14/actualizarea-pensiilor-militare-perspective-si-riscuri-21312 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.