duminică, 1 decembrie 2019

Pentru CINE ? Pentru CE ?


Întrebări fireşti, răspunsurile din păcate nu sunt chiar cele aşteptate. Sau mai ştii, poate nu pricep eu profunzimea şi mai ales justeţea unora dintre ele. Recunosc, nu am specialitatea de clasă „pensii militare”, cu toate acestea am o oarece ureche muzicală, datorată şi faptului că am considerat firesc să  înţeleg ce inginerii spaţiale sunt utilizate pentru aplicarea reglementărilor specifice pensiilor militare şi cum au fost „turnate” în deciziile de pensie. Nu aş fi intenţionat să mă pronunţ pe un proiect aflat încă în durerile facerii, dar, valurile provocate de răspândirea pe grupurile sociale şi bloguri şi mai ales direcţia către care se îndreaptă reglementările „confidenţiale încă”, mă obligă să am şi eu o opinie. Pînă la urmă, suntem în democraţie, nu ?
Lupul îşi schimbă părul, dar năravul, ba!
Iacătă lucrurile „bune” introduse prin acest proiect:
  • stabilirea unei cuantum minim al pensiei, în funcţie de gradul avut la trecerea în rezervă (iniţiatorii nu stabilesc momentul aplicării, dar, având în vedere norma generală, se poate presupune că se aplică de la intrarea în vigoare a respectivei OUG);
  • recalcularea pensiilor militare începând cu  01.01.2022;
  • actualizarea pensiilor militare începând cu 01.01.2023.
  • scoaterea sporului pentru pensia suplimentară din limitarea reglementată art.30
Aşa cum am fost obişnuiţi, forma iniţiativei nu respectă normele de tehnică legislativă ce impun ca „textul legislativ să fie formulat clar, fluent și inteligibil, fără dificultăți sintactice și pasaje obscure sau echivoce”. Aşa că şi această iniţiativă suferă profund la capitolul CLARITATE, lucru ce va conduce cu siguranţă la interpretarea în defavoarea pensionarului militar. Cel puţin la CPS a MApN. De ce să facem un text clar, să lăsăm CCR şi instanţele în şomaj? Oare propunătorii nu cunosc Decizia CCR nr.26/2012 care spune că “deși normele de tehnică legislativă nu au valoare constituțională, prin reglementarea acestora legiuitorul a impus o serie de criterii obligatorii pentru adoptarea oricărui act normativ, a căror respectare este necesară pentru a asigura sistematizarea, unificarea și coordonarea legislației, precum și conținutul și forma juridică adecvate pentru fiecare act normativ. Astfel, respectarea acestor norme concură la asigurarea unei legislații care respectă principiul securității raporturilor juridice, având claritatea și previzibilitatea necesare.” Ia să vedem cum sunt reglementate modificările:
la art.59, probabil din intenţia de a se aplica indexarea din anul anterior şi nu cea din urmă cu 2 ani, s-a folosit formularea “începând cu luna ianuarie, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv cunoscut şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică, pentru anul anterior celui pentru care se face indexarea.” Păi ce facem în 2020, pe la mijlocul lunii ianuarie INS va comunica indicele inflaţiei pe 2019, probabil undeva la 3,5% asta însemnând că se sare indexarea cu 4,6%. cunoscută la 01 ianuarie 2020 pentru anul 2018. Adică ieşim mai bine, primim în februarie 3,5% şi pentru ianuarie, în loc de 4,6%. începând cu ianuarie ?!
art.60 constituie cireaşa pe tort. În primul rând adoptarea acestui articol va duce la eliminarea prevederilor de limitare la netul salariului ce constituie media bazei de calcul a pensiilor militare, deci cei care vor ieşi la pensie vor fi eliberaţi de acest frâu. Asta dacă nu se aprobă ulterior în Parlament OUG 59, ceea ce ar însemna că art.60 din această propunere va dispărea iarăşi. Nu ne spune iniţiatorul ce se va întâmpla cu efectele produse deja de forma în vigoare a art.60, adică ce se întâmplă cu pensiile stabilite de la 15.09.2017 şi pînă la intrarea în vigoare a acestei iniţiative. Pe aceşti colegi îi menţinem pedepsiţi la limitarea la net, sau cum? Pe alineate avem următoarele propuneri:
alin.(1) readuce în vigoare ACTUALIZAREA pensiilor militare, dar nu imediat, ci din 01.01.2023.Ne mai spune că se aplică doar dacă se majorează solda de funcţie ŞI solda de grad. Nu ne spune cum se mai împacă cu indexarea anuală şi nici dacă se face după o reglementare comună a instituţiilor ce aplică L223. Mai bine aşa, că şi acum, chiar dacă au ordin comun, CPS a MAI dă, iar CPS a MApN ia, din drepturile de pensie. Aşa, fără reglementare comună, e mai bine dacă ai putea să te transferi la altă CPS.
alin.(2), (3), (4)  introduce un cuantum de referinţă ce reprezină  pensia militară minimă ce se acordă corespunzător gradului funcţiei îndeplinite,care se cuvine îndeplinirii condiţiei de 25 de ani vechime şi care se diminueză cu 1% pentru fiecare an lipsă din respectiva condiţie. Nu aflăm cum se va concretiza, pe ce se fundamentează la calcul şi mai ales dacă e universal sau e specific fiecărei instituţii din domeniul apărării şi siguranţei naţionale. Mai mult, acest cuantum se cuvine doar celor care beneficiază de pensie militară recalculată şi/sau actualizată, ceilalţi care au doar pensie stabilită, mai aşteaptă până beneficiază de prima recalculare sau actualizare. Nu aflăm cum se împacă această pensie minimă cu prevederile în vigoare ale art.30 care spun că „pensia stabilită, recalculată şi actualizată în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28.”
alin.(5) introduce precizarea că acest cuantum de referinţă va fi actualizat anual, la 1 ianuarie prin HG.Nu ni se spune care e elementul de referinţă/comparaţie folosit pentru actualizare şi având în vedere neclaritatea formulării şi această obligaţie a guvernului va fi respectată tot aşa cum acum este respectată prevederea din legile de salarizare, cea de actualizare a soldei de grad prin HG. Adică, deloc.
art.108 – scoaterea sporului pentru pensia suplimentară din limitarea reglementată la art.30 . No comment.
la art.110 – se stabileşte legalitatea cumulării  pensiei militare cu orice alte indemnizaţii şi posibilitatea extragerii stagiilor de cotizare la sistemul public din pensia militară şi folosirea în sistemul public. Dacă asupra vechimii nu am ce comenta pentru că ea  e  recunoscută între cele două sisteme, cu privire la  transferul de punctaje medii anuale am oarece dubii. Au întrebat şi la CNPP, că altfel pare că se cam întinde această reglementare peste legea publică şi cred că nu prea e bine!
art.1101 – ei bine acesta este moţul! Prin articol nou se introduce o recalculare a pensiilor militare militare începând cu  01.01.2022, „potrivit prevederilor legale privind salarizarea”, „aplicabile la data de 01.01.2022, în condiții identice/echivalente de funcție și grad militar/profesional, sporuri, indemnizații și alte drepturi salariale. în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie”.Păi oameni buni această operaţiune este de fapt ACTUALIZARE şi atunci trebuia doar modificat la art.60 data de aplicare din anul 2023 în 2022. Sau poate cineva isteţ s-a gândit că dacă dispare actualizarea de la art.60 stabilită că începe cu 2023, măcar să prindem o actualizare în 2022 ?!. În rest nimic de zis, au avut grijă şi de prevederea unor proceduri de recalculare comune. Nici aici nu aflăm cum se împacă recalcularea cu indexarea, dar se poate presupune că se acordă amândouă!
 din art. 111 aflăm că putem răsufla uşuraţi: dacă cumva, din aceste operaţiuni de recalculare, iese cineva rău, să stea liniştit că va primi în continuare cuantumul avantajos.Nu acelaşi lucru e valabil şi la actualizările care încep în 2023.
Băăi ! Linişte, ce dracu !!
Se vrea a fi OUG, dar nu reiese urgenţa adoptării! Partea introductivă care se vrea a fi fundamentarea urgenţei adoptării e extrem de subţire. Lipseşte din această parte, fundamentarea justificării introducerii acelui cuantum minim al pensiei, unde iniţiatorul ar fi trebuit să facă cel puţin un tabel cu prezentarea extremelor pe grade şi eventual, pe modelul Teodorovici, gruparea pe trepte de cuantum şi procente corespunzătoare fiecărui grad de funcţie. În schimb se vorbeşte la ultimul punct, litera d) despre “corectarea insuficiențelor de reglementare” “pentru personalul care a fost încadrat/detașat/mutat în unități de producție/regii autonome ori societăți comerciale cu capital integral de stat”, uitând iniţiatorii că în actuala formulare l-au sărit din schemă pe onorabilul colonel D.Buzescu. Ce să faci, a fost bună partea introductivă astă vară pe vremea lui Leş, merge şi acum. Singura urgenţă, introducerea acelui cuantum al pensiei minime, dacă e vorba de 01.01.2020, nu este introdusă la capitolul fundamentare !
Sunt şi lucruri neaşteptat de pozitive, pe care iniţiatorii nu le-au bănuit. Este
Pentru CINE ? Pentru CE ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.