vineri, 3 martie 2023

OUG 59-Pregătiţi borcanele, vineeee miereea !

 

După o viaţă de privaţiuni e firesc ca măcar dreptul la a visa frumos să nu-i fie negat pensionarului militar. Lovit din toate părţile de indivizi slinoşi şi avizi de publicitate electorală, controlat zilnic la cuantumul pensiei “nesimţite” de media comercială cumpărată politic cu bani, învinovăţit constant de lipsa progresului societăţii care nu poate construi spitale pentru că „banii sunt consumaţi pe pensii speciale”, pensionarul militar are şi el măcar o satisfacţie măruntă când statul de drept funcţionează puţin şi pentru el. Curtea Constituţională va decide săptămâna aceasta că OUG 59/2017 este neconstituţională pentru motivul că nu s-a respectat procedura legală de adoptare. Este un motiv extrinsec valabil şi în jurisprudenţa sa, CCR a mai acceptat neconstituţionalitatea unei OUG care a avut avizul Consiliului Legislativ dat ulterior adoptării – a se vedea Decizia CCR nr.229 din 02.06.2020. De aici încolo începe euforia visătorului  pensionar, amăgit parţial şi de multele opinii exprimate pe net.

Nu mi-am propus să contest dreptul oricărei persoane- cu sau fără pregătire juridică, de a expune opinii privitoare la o decizie CCR cu efect asupra pensiilor militare. Totuşi, observând exaltarea şi exagerarea  adesea nejustificate în drept, privitoare la potenţialele efecte ale admiterii neconstituţionalităţii OUG 59/2017 şi cunoscând starea de nemulţumire a pensionarilor militari vizavi de respectivul act normativ, cred că e normal să am şi eu o opinie adresată pensionarului militar obişnuit, ce nu are timp, cunoștinte şi chef de fineţuri juridice. Dacă opinia mea, bazată pe un realism juridic argumentat, nu place, cititorul este invitat să aleagă  celelalte variante existente pe net. Oricum, ţineţi cont că dreptul deşi nu e o ştiinţă exactă nu e fotbal, unde toţi spectatorii se consideră a  fi cei mai buni antrenori. Eu nu îmi arog dreptul de a antrena, ci doar expun OBIECTIV considerente privitoare la efectele reale ale deciziei CCR privitoare la neconstituţionalitatea OUG 59/2017, doar în scop umanitar, pentru ca  pensionarul să nu-şi consume timpul cu cereri nejustificate.

Dealtfel, doar după publicarea deciziei în Monitorul Oficial, aspectele exagerărilor pe care încerc eu să le temperez acum vor fi confirmate şi oficial. Pentru că CCR va emite o decizie de admitere, o decizie şi INTERPRETATIVĂ în considerente deoarece situaţia juridică a OUG 59/2017 este mai diferită de alte cazuri similare , în special privitor la efectele în timp.

1. Cât a trăit OUG 59/2017 şi relaţia sa cu urmaşa sa parţială, OUG 114/2018 raportat la L223/2015

Actul normativ produce efecte într-o anumită perioadă de timp, denumită „durata aplicării” actului normativ, care se întinde de la momentul intrării în vigoare şi până la momentul ieşirii lui din vigoare sau al încetării efectelor juridice. În privinţa acţiunii în timp sunt trei momente care prezintă relevanţă: intrarea în vigoare, acţiunea sau perioada de aplicare, şi ieşirea din vigoare sau încetarea efectelor. În cazul OUG 59/2017 avem intrarea în vigoare pe 07.08.2017, cu excepţia articolelor care limitau pensia netă  care au intrat în vigoare la 15.09.2017. Perioada de aplicare  a reglementărilor OUG 59/2017 care au modificat prevederile  art.59 şi art.60 din Legea 223/2015  este  07.08.2017 -28.12.2018, când guvernul a intervenit cu o noua modificare a art.59 şi art.60 din Legea 223/2015  prin art. 84 din OUG nr.114/ 2018. Trebuie reţinut că o normă nouă exclude, în principiu, aplicarea în continuare a normei vechi, dar nu operează asupra trecutului. Prin urmare OUG 59/2017 a continuat să fie în vigoare – cu excepţia  prevederilor expres modificate şi după intrarea în vigoare a OUG 114/ 2018. Cât priveşte efectele deja produse, acestea au rămas nemodificate, noile prevederi aplicându-se evident doar la situaţiile juridice din viitor. În concluzie dispoziţiile art. 59 şi art.60  din Legea 223/2015  în forma introdusă prin OUG 59/2017 au fost  în vigoare în perioada 15.09.2017 -28.12.2018. Pentru că circulă aiureli de genul că admiterea neconstituționaliății s-ar răsfrânge cumva şi asupra prevederilor relativ asemănătoare din OUG 114/2018, trebuie să lămurim şi acest aspect. Prevederile legale declarate neconstituţionale de Curte ca urmare a soluţionării excepţiei nu mai pot face obiectul unei alte excepţii de neconstituţionalitate, prin urmare textul sau sintagma nu mai pot fi reintroduse  în aceeaşi formă într-un nou act normativ. Or, neconstitutionalitatea OUG 59/2017 în întregime, pe motivul extrinsec al procedurii de adoptare nelegale, NU ÎNSEAMNĂ că textul încalcă prevederi constituţionale. Mai mult, textul reglementărilor A FOST DEJA VERIFICAT, pe motive intrinseci şi au fost emise decizii de respingere, deci textul este constituţional. Recomandabil ar fi să nu se mai preia tăieturi şi frânturi din decizii pentru că ruperea lor din context conduc la idei şi lucruri trăsnite și vise dăunătoare. Dealtfel o situaţie similară a fost de curând tranşată: CASS declarat reţinut neconstituţional datorită formulei de reglementare prin OUG şi nu lege. Asta nu înseamnă că de acum încolo NIMENI ŞI NICIODATĂ nu mai poate reintroduce reţinerea CASS din pensii că ar fi neconstituţional. Ba poate, chiar şi în aceeaşi formulare din OUG, dar să o facă  procedural prin lege, nu prin OUG.

2. Urmările deciziei de neconstituţionalitate a OUG 59/2017

Fără a intra în divergenţele de opinii  generate de activismul Curţii Constituţionale în raport cu interpretările – în special de contencios administrativ, ale ICCJ, trebuie totuşi să încercăm a creiona ce  efecte reale  sunt generate şi cum pot fi ele valorificate în folosul pensionarului militar.

În jurisprudenţa sa, CCR stabileşte întinderea şi conţinutul sintagmei „efecte pentru viitor”, care nu coincide cu interpretarea atribuită acestei sintagme de către diferiţi autori de scrieri pe net. Sub rezerva faptului că nu se cunosc considerentele deciziei, analizând starea de fapt şi contextul suspendării EFECTELOR produse de aplicarea OUG 59/2017 de la data publicării deciziei în MO apreciez că Curtea va preciza expres cele trei categorii de situaţii în care efectele sale se produc: cauze pendinte, cauze definitive şi situaţii viitoare. Mai mult, pentru a nu se răstălmăci interpretarea dată de Curte, ar trebui să  existe şi o precizare asupra căror efecte din situaţiile viitoare  acţionează  decizia  de admitere. Oricum ar fi, nu pot fi luate în serios opinii personale care consideră că admiterea neconstituţionalităţii implică automat  ŞTERGEREA efectelor din perioada activă o OUG 59/2017 şi RECONSIDERAREA drepturilor nevalorificate de  aplicarea sa.  Prin urmare  revenirea  la actualizarea  şi indexarea pensiilor militare  în formularea de dinainte de OUG 59/2017 precum şi repararea daunelor produse de schimbarea prevederilor produse pînă la zi sunt doar nişte aprecieri naive, care nu se susţin juridic.  Un judecător nu poate admite o cerere de  actualizare a pensiei militare decât NEŢINAND SEAMA de verificările de constituţionalitate date pe motive intrinseci  de către CCR prin decizii anterioare, conducând la efecte RETROACTIVE ale ultimei decizii CCR. Başca, faptul că  OUG 114/2018 impune o altă conduită juridică pentru militari în respectiva speţă. Drumul contenciosului administrativ justificat prin art. 9 al L554/2004 cerut în revizuire sau recalculare a unei pensii militare  nu e imposibil, dar la situaţia în cauză are şanse extrem de reduse.

Pentru cauzele pendinte şi cauzele definitive-care au la dispoziţie calea de atac a revizuirii cu invocarea deciziei CCR situaţia e clară. Pentru situaţiile viitoare, adică de la momentul publicării deciziei CCR în MO (chiar dacă primele 45 de zile presupun doar o suspendare a aplicării OUG59/2017) există o situaţie de nelegalitate a cuantumului calculat al pensiei în plată versus cuantumul aceleaşi pensii calculat prin excluderea efectelor OUG 59/2017, pentru următoarele categorii şi situaţii:

  • pensionarii militari a căror STABILIRE a  pensiei a avut loc în perioada 15.09.2017-28.12.2018 , cărora aplicarea prevederilor art.60 din L223/2015  în forma din OUG 59/2017 le-a  limitat cuantumul net la media salariilor nete folosite în baza de calcul;
  • pensionarii militari  cu pensii în plată anterior datei de 28.12.2018  cărora aplicarea art.59 din L223/2015  în forma din OUG 59/2017 a generat o INDEXARE anuală corespunzătoare anului 2018 de 0%. Reamintesc că în anul 2018 indexarea conform formulării introduse de OUG 59/2017 a  fost din oficiu şi doar prin aplicarea indicelui de inflaţie – care fiind de – 1,5% a condus doar la menţinerea în plată a cuantumului anterior. Or, dacă prevederea anterioară cuprindea pe lângă  indicele  de inflaţie şi 50% din creşterea reala a  SMB care a fost de + 11.55%, prin urmare valoarea indexării ajungea la  aproximativ 4,40% şi nu 0%. Mai mult , beneficiau de indexare şi pensionarii a căror drepturi de pensie se deschideau în anul 2018, dar doar pînă la 28.12. 2012, anterior intrării în vigoare a OUG 114/2018.

Prin urmare, după data publicării deciziei CCR în MO, cuantumurile pensiilor acestor pensionari militari DEVIN ERONATE prin păstrarea în modul de calcul a valorii date de efectele OUG 59/2017. Deci se impune o revizuire care ar trebui să fie din oficiu, prin care CPS să  reconstruiască cuantumul pensiei cu înlăturarea efectelor OUG 59/2017 şi să pună în plată noul cuantum cu data publicării deciziei CCR în MO, după caz. Din păcate, nu cred că CPS vor face revizuiri din oficiu, deci rămâne doar varianta revizuirii la cerere,  cu probabilitatea mare de a ajunge la instanţa de judecată.

Pînă una alta, eu aş sfătui pensionarii să nu se grăbească. Multe se pot întâmpla şi nu e momentul potrivit pentru o opţiune. Dealtfel prevăd că în cazul declarării neconstituţionalității OUG 59/2017, guvernul va încerca să contracareze efectele, dar nu spun cum, ca să nu le dau idei.

https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/227701

 

OUG 59-Pregătiţi borcanele, vineeee miereea !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.