vineri, 26 februarie 2021

Am întrebat 3 generali …

O să apelez la băiatul ăla înalt, Cabral  și veșnic zâmbăreț care pune întrebări pe care nici copii nu le mai pun, oricât de trăzniți ar fi ei, să întrebe el  100 de români de ce nu s-a adus la cunoștința pensionarilor interesați, măcar în părțile ce le revin, prevederile SMAp3 privind preschimbarea legitimațiilor de veteran, dispozițiuni  apărute încă de acum 13 zile.

Eu am făcut tot posibilul să îi conving, determin, fac să înțeleagă, pe cei însărcinați cu punerea în aplicare a L-168, M7 și SMAp 3, că pentru a eficientiza activitatea și a asigura aceleași șanse tuturor, e nevoie ca informațiile să fie diseminate și puse la dispoziția celor interesați, nu doar pentru că nu erau secrete sau secretizate ci pentru că unii chiar au nevoie de ele.

Nu știu cum or gândi unii sau ce urmăresc, dar prin muțenie nu se comunică nimic, decât cel mult o intenție de a nu comunica. Dacă unii, factori de răspundere, structuri, persoane și personaje consideră că e suficient faptul că a apărut Legea 168 și un ordin de ministru, care au fost publicate în Monitorul Oficial iar oamenii acuma știu că trebuie să meargă la CMJ(Z)uri, se înșeală. Se înșeală pentru că :

  1. Nu toți urmăresc Monitorul Oficial. Mulți pensionari ( fie ei și militari) nici nu știu că există.
  2. Nu toți merg la CMZ(J)de două sau 3 ori pe săptămână, când merg la pâine, pentru a vedea dacă a mai apărut ceva și chiar dacă s-ar duce, în unele,  cei care îi întâmpină sunt atât de acri încât și lămâia li se pare dulce.
  3. Nu toți știu când apar ordine ale ministrului, cu atât mai puțin ale Șefului SMAp iar mulți nu știu nici măcar că acesta s-a schimbat de un an și ceva.
  4. Nu toți au internet și nici contact direct cu ministerul sau alte structuri subordonate.
  5. Chiar dacă unii au auzit ceva, nu au apărut pe paginile OFICIALE ale MApN(exceptând comentariile sau postările unora mai informați) ultimele documente, sau mai bine spus ultimul document, respectiv SMAp 3 care conține printre altele și un model de cerere PREVĂZUTĂ ÎN DISPOZIȚIUNE ca necesară pentru  a le fi preschimbate legitimațiile celor care le aveau deja.
  6. Mulți nu se pot deplasa la CMZ din varii motive (medicale, distanțe, teama de COVID, imposibilitatea tehnică) și le-ar prinde bine informații on line ca și trimiterea cererilor on line.

Ce ne facem însă că deși unele CMZ-uri au încurajat trimiterea documentelor on-line, sunt unele în care persoanele responsabile cu întocmirea situației consideră că e mai bine ca petentul să vină în persoană  să  roage să li se primească documentele, să îi fie verificată situația și eventual să îi vadă culoarea ochilor, probabil pe principiul vechi și strămoșesc care spune că ”ochii stăpânului îngrașă vita”.

În plus, în loc să evităm cozile la CMZ-uri, cozi care se fac și prin întocmirea pe loc a cererilor, după modelul existent în SMAp 3,  formăm aglomerări de persoane în câte o cameră de ¾  pentru completarea cererilor ”model” pentru că chiar dacă oamenii vin cu o cerere de acasă, (cei care au auzit că e nevoie de cerere), unii funcționari le pot spune că nu sunt bune pentru că nu sunt după model, că așa suntem noi învățați. Iar asta înseamnă nervi, timp pierdut, risc mărit de infectare.

Oare asta se urmărește? M-aș mira, mai ales că armata este  de deja ”învinovățită” de unii că a militarizat vaccinarea și măsurile anti-Covid. Poate așa înțeleg unii să demonstreze că e o acuză nedreaptă.

Am întrebat, spuneam, 3 generali, 3 structuri și 2 colonei, dacă și când se va face public misteriosul ordin al domnului general Daniel Petrescu,  șeful SMAp.

De la generali am primit.. asigurări că se va rezolva. Băiat subțire, nu am întrebat și când. Greșeală fatală. De la structuri am primit următoarele răspunsuri :

  1. DRPCVP pe pagina de FB la sesiunea live – pe data de 19.01.2021: Vom purta o discutie cu SMAp si va vom furniza ulterior un raspuns.” Nici până azi, în 8 zile, nu au luat legătura și nu mi-au răspuns. E departe rău….
  2. CPS a MApN pe FB,sesiunea live –  azi, data de 27.01.2021 : NIMIC, ZERO, NADA, nici nu au răspuns și nici măcar nu mai este întrebarea postată, și-au arogat dreptul de a lăsa doar cele mai ”relevante” întrebări. Prin relevante trebuie  de fapt înțeles  convenabile pentru ei.
  3. SMAp – Prin mail pe data de 20.01.2021. Aici voi posta și întrebarea și răspunsul, pentru că trebuie să observați că eu întreb cât costă merele, iar SMAp îmi răspunde că în Alaska trăiesc eschimoși.  ” Subsemnatul Neacsu Marin, rog ca, in baza L 544/2001, sa puneti la dispozitie DISPOZITIUNILE PRIVIND APLICAREA LEGII 168/2020 emisa de SMAp document nesecret, avand in vedere faptul ca contine date si informatii de interes public necesare obtinerii legitimatiei de Veteran in Teatrele de Operatii la care in acest moment rezervistii nu au acces, iar legea intra in vigoare incepand cu data de 05.02.2021.Rog trimiteti documentul in format electronic pe adresa de mail.

Răspuns : http://www.monitoruloficial.ro/emonitornew/emonviewmof.php?fid=MS44MjA3MzE5OTUyMTIyRSszMA                    

Deci eu am întrebat de dispozițiunile șefului SMAp iar SMAp îmi trimite Ordinul M 7 al Ministrului. Păi să nu îți bați copii cu moțul de la bască ?

Și tot eu sunt învinuit că nu dau dovadă de condescendență, că sunt ironic, că îi persiflez. Păi să îmi fie cu iertare, dar când la o întrebare simplă la care se putea răspunde –DACĂ SE DOREA- în câteva cuvinte, mi se spune că ”se va purta o discuție ”, de parcă ar fi vorba de Consiliul de Securitate al ONU și trebuie să aștept până intră în sesiune, nu mi se răspunde nimic, sau mi se trimite linkul către alt document, eu, noi pensionarii, cum să ne simțim, DACĂ NU JIGNIȚI, LUAȚI PESTE PICIOR, TRIMIȘI DE LA ANA LA CAIAFA ȘI BATJOCORIȚI ? Și asta nu se întâmplă de ieri de azi, ci de cam 10 ani. Noi să fim condescendenți, dar domniile lor cum se poartă? Și uitați încă câteva probe de răspunsuri pline de … solicitudine:

Rațiu Dănuț

Cum se valorifica anii lucrați în sectorul civil după pensionare ?

CPS a MApN

Incepand cu 01.01.2016, data intrarii in vigoare a Legii nr. 223/2015, anii lucrati in viata civila se valorifica in sistemul public de pensii.”

Păi omul a întrebat CUM SE VALORIFICĂ, iar CPS îi spune că după 01.01.2016, anii lucrați în viața civilă se valorifică în sistemul public de pensii. Le-a fost greu să spună, ca NU SE MAI VALORIFICĂ ÎN SISTEMUL DE PENSII MILITAR, deși, anii de armată se valorifică în sistemul civil. Le e greu să spună că din nou militarii sunt discriminați și asta pentru că ei, cei din conducerea ministerului au permis să se întâmple asta și chiar au dat o mână de ajutor.

Sau, altă întrebare:

”Buna ziua. Pentru cei ce au iesit la pensie pe legea noua, pe talonul de pensie la brut este o valoare mare la fel si impozitul retinut. Ma refer la luna ianuarie. Dar suma in plata a ramas aceeiasi. Care este motivul? Mentionez ca nu sunt singurul. Multumesc

Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naționale

Toate elementele din cuponul de pensie sunt extrase din deciziile emise.”

În loc să lămurească aspectul, CPS îi spune că elementele din cuponul de pensie sunt extrase din decizie, decizie care este întocmită de aceeași casă de pensii  și pe care omul oricum nu știe să o citească pentru că nu o înțeleg nici mulți din financiari.

La astfel de răspunsuri, date în dorul lelii, ca să nu mai folosesc alte figuri de stil și expresii deranjante, oricât ai fi de calm, tot îți ieși din fire. De altfel cel puțin din partea CPS și comisiei de contestații   suntem învățați cu astfel de răspunsuri încă de când primeam răspunsuri la contestații și din procese, sau chiar din solicitările de informații.

Dar uite că a apărut o nouă structură care să răspundă la mișto, SMAp. Welcome to club,  domnule general Daniel Petrescu,  pentru că se pare că toate problemele legate de lipsa de .. comunicare pe acest subiect,  pleacă de la structura pe care o conduceți. M-am interesat și am înțeles că SMAp este the leading team, structura care a întocmit lista cu misiunile care fac obiectul Legii 168,  deci lipsa unor (destul de multe) misiuni din anexă   se datorează SMAp. O să facem presiuni la primul ministru să vă acorde special din bugetul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării,   oarece fonduri pentru digitalizare. Poate așa nu se va mai ține evidența la abac.

Pe de altă parte, celelalte structuri cu sarcini în aplicarea L168, chiar dacă nu vă sunt subordonate se pare că se simt legate de mâini pentru că SMAp3 /15.01/2021, vă aparține deci conform cutumelor, structura  dumneavoastră  fi trebuit să ofere oamenilor, dacă nu întreg documentul, măcar modelul acela de cerere. Apropo de cerere, unii (nu spui cine, persoane importante,  spun că nici nu e nevoie de cerere, pentru că evidența legitimațiilor există deja și situația se poate înainta (așa ziceam și eu)  fără a fi nevoie de cerere. Și atunci DE CE A FOST TRECUTĂ ÎN DISPOZIȚIUNE|? Doar așa ca să încurce, ca să poată fi folosită drept justificare pentru cei care nu fac listele complet sau așa ca să se laude și SMAp  că a prop(d)us ceva propriu, pentru că în rest, toată dispozițiunea este o copie a Legii și a ordinului ministrului, M7. Poate din cauza asta mi-a și fost trimis linkul către M7, pentru că în afară de cerere, mari noutăți nu cuprinde instrucțiunea. Măcar să mi se fi explicat, ca să știu să nu mă mai  plâng că nu mi s-a răspuns la întrebare.  

Ei cam asta este treaba cu transparența și comunicarea în MApN. Și când te gândești ce mândru și mulțumit  era domnul ministru când a anunțat că pentru înlesnirea comunicării cu mediul asociativ și pensionarii militari a dat ordin să se înființeze nește pagini de facebook  unde se va discuta live și vor fi lămurite toate problemele militarilor. Mă văd nevoit să spun că ori ideea este aplicată prost, ori nu este aplicată bine. Degeaba stau o oră toate capetele luminate ale unei structuri să vadă ce întrebări se pun dacă :

  1. De răspuns răspunde unul singur;
  2. La cele mai multe întrebări nu se răspunde, sau se răspunde pe lângă subiect;
  3. Un răspuns (din cele date pe lângă subiect) atrage alte întrebări, unele pertinente, altele generate de frustrare, care consumă timp, spațiu și nervi de ambele părți;
  4. Deși tema e stabilită de către structura respectivă, din timp, se vine la oră cu lecția neînvățată ;
  5. Structura abordează tematica care îi convine ei, nu problematica dorită de cei care ar trebui să beneficieze de prezența reprezentanților ”în studio”;
  6. Nu se mai răspunde apoi întrebărilor lăsate fără răspuns sau amânate (exemplu , răspunsul pe care îl aștept de 8 zile);
  7. Nu analizează nimeni ce întrebări s-au pus, ce preocupă pe militari și ce subiecte ar trebui abordate. În armată era un obicei să se facă un bilanț, un fel de ”lecții învățate” după fiecare activitate, de-briefing sau cum vrea să îi spună fiecare. La aceste activități s-a făcut, sau doar s-a răsuflat ușurat că a trecut ora și au scăpat de ”nebunul ăla de Neacșu ? ” Dacă s-a făcut, la ce concluzii s-a ajuns? A ajuns cineva și la concluziile de mai sus? Dacă da, ce măsuri s-au luat ?

Eu aș propune să se caute o altă formă, căci aceasta este neproductivă, frustrantă și chiar inutilă. După ce o săptămână întreagă pe pagina respectivă apar doar fotografii și relatări  din activitatea ministerului, a ministrului, fotografii și activități care de altfel  pot fi văzute și pe alte pagini, sau nu apare nimic, o zi, de fapt o oră pe săptămână se mimează dialogul cu boborul și cu asta gata, AM COMUNICAT. Fals, asta nu e comunicare, nu e dialog, e monolog.

Eu propun ca 4 zile din săptămână să se primească întrebări de la oameni,  să se centralizeze  iar două zile structura să dea răspunsuri, de la ei de acasă (și din pat, dacă vor, ca să mai ajungă și ei acasă pe timp de zi) , iar a 7 zi la prima oră să se posteze răspunsurile la fiecare, iar de la ora 11(poate pentru două ore)  cineva, o persoană desemnată, nu tot colectivul ”redacțional” nu toată structura, pentru că mai au și alte sarcini, să răspundă la eventualele neclarități și să preia eventualele întrebări adiționale de la cei care au pus întrebările. În felul acesta se poate răspunde printr-un răspuns la mai multe întrebări pe aceeași temă s-ar câștiga timp, s-ar răspunde la toate întrebările, inclusiv la cele care necesită ”discuții”cu alte structuri,  iar oamenii s-ar vedea cu adevărat ajutați.

Cert este că așa cum se procedează acuma, nu merge, nu merge pentru că structura se calcă în picioare timp de o oră, e blocată efectiv de o activitate care nu face bine nimănui,  pierdere de timp și nervi măcinați, nimeni nu câștigă.Poate cineva are curajul să îi spună lui ”șefu” că ar trebui încercată o altă variantă, dar așa în forma asta e contra -productiv pentru ambele părți.

Mă întreb dacă nu cumva cineva face eforturi demne de o cauză mai bună, pentru sabotarea intențiilor ministrului cu toate propunerile de lege, OUG-uri, că prea sunt puse prost în practică până și legile care își propun să mai dea câte ceva, prea se transformă tot în stare de frustrare. PLX199 schimbată total față de varianta originală și nu în bine, Indexarea promisă și neacordată, L168 haotizată prin ordine și dispozițiuni complicate, îmbârligate, incomplete, aș spune amatoristic. Ciudat!

A, să nu uit, se aude că ar fi o ”indicație” să se vorbească cât mai puțin despre această lege, să nu se pună la dispoziție date, ca ”să nu afle dușmanul” adică, publicul civil și probabil politic, pentru că …. ne-ar sări în cap. Păi cum stimați tovarăși, -mă adresez celor care cer să se meargă ”pe burtă”, așa cum s-a mers mereu, ca și când s-ar fi comis o legalitate, o crimă de care să ne fie rușine- cum adică să nu audă dușmanul ? Dar când armata își trimite oamenii în teatrele de operații, de ce nu se merge pe burtă, de ce atunci apar pe toate posturile de televiziune eforturile pe care le face armata pentru ca țara, clasa politică să fie bine văzută ? De ce când directorii de spital corupți sunt înlocuiți cu medici militri ca să pună spitalele pe roate  armata se bate cu cărămida in piept? De ce cand armata organizează puncte de vaccinare și stocare și preia sarcina  păstrării și distribuirii vaccinului apare știrea peste tot? Atunci nu ne este frică? Atunci nu ne este rușine ? Păi dacă nu ne e atunci când armata face servicii țării, să nu ne fie nici când țara trebuie să facă ceva pentru armată, pentru că așa cum militarii sunt obligați să apere țara, tot așa și ȚARA E OBLIGATĂ SĂ ÎȘI PROTEJEZE ARMATA. Asta ar trebui să învețe și să ceară în primul rând cei din fruntea armatei și apoi, de la ei, cei din fruntea țării. Cât o să mai stăm cu capul plecat de teama unor postaci inculți sau politicieni corupți ? Suntem militari, sau glugi de coceni ? Noi suntem de vină că suntem tratați,  așa s-au învățat să tăcem, ”marea mută” și să înghițim iar acuma suntem sfătuiți să mergem pe burtă de frica cui ? De frica unor repetenți, analfabeți, agramați. Asta e lașitate, nu strategie.

Cam atât deocamdată. Aștept să văd dacă se comunică ceva și la SMAp.

Și ca să termin într-o notă mai hazlie, cred că am ajuns în poziția măgarului Johny erou al celui de-al Doilea Război Mondial,   pe a cărui piatră de mormânt scria: ”Aici zace măgarul Johny care a dat cu copita în 4 generali, 10 colonei 20 de maiori, 50 de soldați inamici și o grenadă!”

 

 

Am întrebat 3 generali …

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.