marți, 29 decembrie 2020

Comentarii si propuneri la Normele de aplicare a L168/2020- partea a II -a

 

Continui analiza si propunerile privind Normele de aplicare a L168/2020

Propuneri:
a) clarificarea termenilor, a situatiilor, notiunilor si metodelor de intrare in posesie de catre beneficiari, a drepturilor acordate de lege.
b) inlaturarea discriminarilor
c) O mai atenta si detaliata atentie catre modul de acordare a drepturilor si mai ales intrarea in posesia acestora de catre rezervisti/ pensionari, care, prin metodologie nu au nimic clarificat, nici cum intra in posesia legitimatiei de veteran, nici cine cand si cui trimite datele de evidenta, nici cand si cum li se inmaneaza legitimatiile, nici cum si cine le preschimba vechile legitimatii, nici cum procedeaza cei care inca nu sunt identificati de CMZ ca beneficiari ai legii, deci cei care inca nu au legitimatii. Dimpotriva, sunt lasati pe mana a 6 structuri, recte. CMZ uri, SMFT/A/N, DGMRU, DCVP, SMAp si CSP , din care una intocmeste situatiile, doua verifica si centralizeaza, una emite ordinul, alta face legitimatiile si alta „emite decizii” si aloca la drepturi dar nu se specifica care este lantul care leaga aceste structuri si cum se pune in miscatre masinaria. Daca cineva doreste sa se planga CUI SE PLANGE, cui face contestatie, caci se va arunca pisica de la o structura la alta. Se pare ca cei care au imaginat acest mecanism au fost fani Angelo Niculescu fostul selectioner al nationalei de fotbal care a introdus temporizarea in fotbalul romanesc. Domnule atata plimba amarata aia de legitimatie de la o structura la alta ca te intrebi daca nu cumva le pare rau ca trebuie sa o dea si fac tot posibilul sa nu mai ajunga la destinatie, dar nu atat legitimatia, cat indemnizatia.
d. Pentru cei care au deja legitimatiile vechi, alocarea la drepturi sa se faca imediat, avand in vedere ca acestora le au fost verificate documentele si acordata calitatea de veteran, exista deja evidenta acestora atat la CMZ uri, cat si la DGMRU si DCVP, ramand eventual, doar a fi trimise listele la SMAp si CSP pentru acordarea legitimatiei si indemnizatiei, si asta e posibil din februarie 2021.

4. Din Normele de aplicare se intelege ca beneficiarii vor intra in posesia indemnizatiilor dupa ce li se elibereaza legitimatiile. Este oare corect? Dreptul de a beneficia de indemnizatie este dat de PARTICIPAREA LA MISIUNI, NU DE O BUCATA DE CARTON care cine stie cand este acordata si cat trebuie sa astepte beneficiarul pentru a intra in posesia ei.

Propunere: Sa se acorde indemnizatia in baza situatiei si evidentei existente la CMZ uri, evidenta care sa fie trimisa concomitent la toate cele 3 structuri care au atributiuni, MApN, SMAp si CSP. CSP sa puna in plata indemnizatia in baza situatiei inaintate de CMZ, pana la tiparirea legitimatiilor. Oare conducerea MApN nu mai ate incredere in lucratorii de la CMZ? Cand s-au intocmit Decixziile de recalculare la schimbarea legilor, datele au fodstbtrimise de la CMZ direct la CPS, dar acuma trebuie verificata o indemnizatie la 10 structuri? Asta e BATAIE DE JOC, SE VEDE DE LA O POSTA INCERCAREA DE A TERGIVERSA AMANA, DACA SE POATE CHIAR IMPIEDICA, ACORDAREA ACESTEI INDEMNZATII. Nu e normal ca veteranul sa astepte pana se gaseste tusul necesar tiparirii. Ce facem daca se intrerup relatiile comerciale cu China si nu mai primim tus, hartie, folie de plastic?

5. La art.2(2) din Norme se specifica faptul ca indeplinirea conditiilor din art. 2(1) este decisa de o comisie a SMAp conform art.7(5) din lege,dar aceasta comisie este desemnata pentru stabilirea reincadrarii celor raniti, la capIII.Ce treaba are coada vacii cu stampila primariei? Dupa ce trei structuri verifica datele trimise de CMZ uri, dupa ce ministrul emite ordinul, acesta intra in comisia SMAp pentru a vedea daca indeplineste conditiile? Deci o structura aflata in subordinea Ministerului verifica documnentele emise de acesta? Doamne, ne-am tampit cu totii? Aceasta este o activitate INUTILA, comisia respectiva nu are nici o treaba cu eliberarea legitimatiilor, este introdusa pentru sa lungi boala.
6.Cine trimite catre CPS documentele pentru punerea in plata a sumei forfetare ( prevazute la art.5(5.c)si care sunt aceste documente?
7.Nu se specifica cand si in ce conditii, in baza caror documente, CSP emite decizia si face alocarea la drepturi.

8.Nu se specifica nicaieri cum intra omul in posesia legitimatiei si ce face cu ea? Merge el la CPS pentru a face dovada faptului ca poate fi ” bagat la drepturi”?

9. Se spune ca CPS emite decizie de alocare la drepturi a personalului participant la misiuni, aflat la pensie, in rezerva sau retragrere. Ce fel de decizie? CPS, conform atributiunilor, poate emite doar decizii de calculare, recalculare actualizare si revizuire a pensiilor. Pe de alta parte, CPS NU ESTE FACTOR DE DECIZIE, CI DE EXECUTIE.

Din lac in put

Forma finală a proiectului de ordin de ministru este MULT mai slabă calitativ în îndeplinirea rolului de normă de aplicare a legii faţă de ordinul M-88/2016 dat în aplicarea legii anterioare. Astfel, sunt constatate o serie de OMISIUNI de reglementare a unor prevederi de lege şi/sau stabilirea unor norme care EXCED prevederile legii şi care conduc la ambiguităţi de interpretare afectând negativ aplicarea.Legiutorul a fost foarte clar în prevederile dispoziţiilor tranzitorii din L168/2020:
„Articolul 20
(1) Personalului căruia i s-a conferit titlul onorific de Veteran, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoașterea meritelor personalului armatei participant la acțiuni militare și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu modificările și completările ulterioare, i se atribuie calitatea de Veteran din teatrele de operații și beneficiază, în continuare, de drepturile prevăzute de prezenta lege, dacă îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4.
” (2) Legitimațiile care atestă titlul onorific de Veteran, eliberate personalului participant până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se preschimbă, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 4, iar termenul și modul de preschimbare a acestora se stabilesc prin dispoziție a șefului Statului Major al Apărării/directorului general al Direcției generale de informații a apărării.”
Or, în cadrul proiectului de ordin NU există prevederi care să asigure CONTINUITATEA drepturilor la momentul trecerii la L168, reglementată expres de legiutor în alin.(1) şi care nu este condiţionată decât de îndeplinirea condiţiilor de la art.4, condiţii identice cu prevederile anterioare, verificate deja (tempus regit actum) pentru acordarea titlului onorific de Veteran. Normele de aplicare, ca şi legea dealtfel, trebuie să contină și dispoziții tranzitorii, care să cuprindă măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noul act normativ. Dispozițiile tranzitorii trebuie să asigure, pe o perioadă determinată, corelarea celor două reglementări, astfel încât punerea în aplicare a noului act normativ să decurgă firesc și să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme norme(asa cum sustine legea si deciziile CCR mentionate mai sus).
Mai mult, omisiunea reglementării situaţiei juridice a personalului căruia i s-a conferit anterior titlul onorific de veteran, coroborată cu alte prevederi ale proiectului, conduc la situaţia în care acesta va fi supus unei NOI acordări, situaţie aflată deasupra prevederile legale din L168 care prevăd expres “ i se atribuie calitatea de Veteran din teatrele de operații și beneficiază, în continuare, de drepturile prevăzute de prezenta lege.” Prevederile art. 57 ale Normelor de aplicare propuse introduc obligativitatea generală a alocării la drepturile prevăzute de L168/2020 doar după emiterea ordinului ministrului apărării naţionale sau adoptarea HG prin care se conferă calitatea de Veteran din teatrele de operații şi a legitimaţiei emise în baza acestora. Or, această reglementare comportă mai multe aspecte succeptibile de încălcare a legii şi abuz de reglementare:
-se introduce obligativitatea obţinerii unui ordin de ministru al apărării şi pentru cei care au deja titlul de veteran acordat conform legislaţiei anterioare – nelegalitate prin încălcarea prevederilor L168/2020 (i se atribuie calitatea de Veteran din teatrele de operații și beneficiază, în continuare, de drepturile prevăzute) şi totodată o aplicare retroactivă;
-introducerea necesităţii emiterii legitimaţiei pentru acordarea drepturilor.

– încălcarea legii prin adăugare la lege, naşterea drepturilor acordate ţine de obţinerea titlului onorific şi nicidecum de un înscris prevăzut de lege doar ca element de “atestare și evidențiere” a titlului acordat, cu rol de confirmare suplimentară. Emiterea legitimaţiei, operaţiune ulterioară acordării titlului, nu are relevanţă juridică, drepturilor stabilite de lege fiind cuvenite de la momentul obţinerii titlului;
-condiţionarea existenţei ordinului de ministru şi a emiterii legitimaţiei pentru acordarea drepturilor încalcă prevederea din lege „beneficiază, în continuare, de drepturile prevăzute”, înfrângându-se în mod nelegal voinţa legiutorului primar de a nu întrerupe caracterul continuu al unor drepturi acordate chiar şi în perioada de “tranziţie” care apare ca urmare a unei reglementări noi ce înlocuie o altă reglementare.
Caracterul uniform al intenţiei legiuitorului este exprimat evident şi alin.(2) “Legitimațiile care atestă titlul onorific de Veteran, eliberate personalului participant până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se preschimbă” care nu poate fi interpretat nicidecum că se retrag, urmând a se acorda ulterior, după caz , aşa cum se traduce reglementarea din normele de aplicare propuse.

Reglementările adoptate cu nerespectarea normelor de tehnică legislativă determină apariția unor situații de incoerență și instabilitate, contrare principiului securității raporturilor juridice. Acestea vor genera procese în instanţă, lucru deloc dorit ( sau poate ma insel???) de instituţie şi potenţialii beneficiari ai legii.
Astfel, constatăm că potrivit art.57 alin.(1) alocarea la drepturi se face în baza ordinului de zi pe unitate în cazul unităţilor militare şi centrelor militare şi prin DECIZIE în cazul Casei de Pensii Sectoriale. Folosirea termenului decizie (chiar dacă se poate presupune că reprezintă doar o denumire a unui act intern justificativ) este de natură a introduce o ambiguitate normativă. Rolul CPS în plata anumitor drepturi financiare stabilite prin L168/2020 este doar de asigurare a îndeplinirii şi nu de DECIDERE a acordării, nefiind legal îndreptăţită pentru stabilirea sau acordarea titlului onorific, elemntul juridic purtător de drepturi.
Normele trebuiau să se aplece mai mult asupra comunicării intrainstituţionale stabilind sarcini pentru toate structurile implicate, inclusiv pentru cele care aveau sarcini conform prevederilor anterioare, acoperindu-se toate situaţiile posibile de la declanşarea procesului de acordare a titlului onorific şi pănă la obţinerea drepturilor legale de către beneficiar. Or, se constată că anumite aspecte sunt tratate cu maximă rigurozitate, pe când altele lipsesc sau sunt doar precizate fără a se insista pe rolul şi atribuţiile, termene de îndeplinire,mod de conlucrare cu ceilalţi factori Ioimplicaţi,etc. Situaţiile particulare sau speciale, cu o pondere relativ mică din totalul cazurilor, precum şi cele cu caracter tranzitoriu trebuiau reglementate cu o mai mare acurateţe.

Cu titlu de exemplu:

-în cazul beneficiarilor aflaţi în situaţia precizată în art.20 din L168/2020 se impuneau prevederi de ducere la îndeplinire a legii, altfel actorii implicaţi în derularea procesului nu au obligaţii acoperite legal;
– pentru urmaşii celor decedaţi ca urmare a participării la acţiuni militare, misiuni şi operaţii art. 18 litera l) prevede “asigurarea, în mod gratuit, a locurilor de înhumare în cimitirele militare și civile”. Or, în lipsa oricăror prevederi în normele de aplicare, asistăm la o lipsă de reglementare ce poate genera greutăţi majore pentru aplicare.

Propuneri:

-Introducerea în textul ordinului de ministru prin care se aprobă normele a unui articol nou care să transpună prevederile art.20 din L168/2020, devenind astfel şi ordin de ministru pentru ATRIBUIREA noii denumiri:
Art.11 Personalului căruia i s-a conferit titlul onorific de Veteran, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoașterea meritelor personalului armatei participant la acțiuni militare și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu modificările și completările ulterioare, i se atribuie calitatea de Veteran din teatrele de operații prin prezentul ordin şi beneficiază, în continuare, de drepturile prevăzute de prezenta lege, dacă îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4.

-Introducerea în conţinutul normelor de aplicare a unor prevederi clare privitoare la situaţia personalului prevăzut de art.20 din L168/2020, prin care să se asigure CONTINUITATEA beneficiilor în perioada tranzitorie:
sarcini concrete de asigurare a datelor necesare acordării drepturilor pentru personalul care a deţinut calitatea de Veteran;
-asigurarea condiţiilor de acordare a drepturilor fără necesitatea existenţei fizice a noului tip de legitimaţie DOAR pentru perioada stabilită pentru preschimbarea celor vechi;
-simplificarea procedurilor la nivelul CPS(documentele de acordare a unor drepturi din L168/2020, nu necesită decizie, CPS nu are rol legal de decident)
-stabilirea structurii responsabile cu coordonarea şi asigurarea desfăşurării operaţiunilor pe perioada tranzitorie.

CONCLUZIE: legea este neclara, incompleta, facuta pe genunchi, avand ca tinte in special ranitii si personalul activ, lasand mari neclaritati si posibilitati de interpretare si tergiversare in ceea ce priveste punerea in drepturi a pensionarlor beneficiari, dar, mai ales, ESTE DISCRIMINATORIE ADRESANDU-SE DOAR MILITARILOR DE DUPA 1990 ADICA SLUJITORILOR ACTUALULUI REGIM, UITANDU-SE FAPTUL CA MILITARII SI-AU SLUJIT TARA, NU LIDERII DE PARTID. POATE S- A SCHIMBAT CEVA ACUMA SI NOI NU STIM.

PROPUNERE:
SA FIE CONSULTATI SI CEI DIN MAI PENTRU A SE VEDEA CUM VOR PUNE SI EI LEGEA IN APLICARE, POATE AU SOLUTII MAI BUNE, dar si spre a se evita situatia de la actualizarea din 2017.

SA FIE CONSULTATI LIDERII DE ASOCIATII PENTRU REMEDIEREA TUTUROR DEFICIENTELOR SI NEREGULILOR CONSTATATE.
Intrebare: Daca, conform Anexei2, legitimatia este tip card, cu fotografie Jpg, deci format electronic, cum vor fi trimise de veterani catre centrele militare? Se primesc cereri si fotografii prin mail? Normele de aplicare nu specifica nimic in acest sens.

PS: se mai pune intrebarea cui trebuie sa multumim pentru mandretea de Proiect de norme?

Nu garantez 100%, dar din informatiile mele, la aceste norme a lucrat cineva din DCVP si cineva de la o asociatie care se ocupa de drepturile ranitilor in teatrele de operatii, asociatie care nici macar nu a promovat acest proiect pe pagina proprie. Daca gresesc imi cer scuze.

 

Comentarii si propuneri la Normele de aplicare a L168/2020- partea a II -a

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteți face orice comentarii în limitele decenței, bunului simț, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi șters.
Nu am nicio satisfacție să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurându-se sau atribuindu-și epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveți chef de hârjoană și trimiteri prin locuri ascunse vederii, faceți-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveți comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeți acolo unde posesorii de blog vor rating.Cei care postează comentarii sunt răspunzători pentru comentariile pe care le fac.